VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

GAZDASÁG / GAZDASÁGPOLITIKA

Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt

2016. 3. 12. 17:32|Utolsó módosítás: 2016. 3. 12. 17:51|Gazdaság » Gazdaságpolitika
A monetáris politikához nem kapcsolódó ügyről van szó, ami a parlamenthez és a nemzeti bankhoz is méltatlan – mondta a Népszabadságnak a jegybanktörvény módosításáról Bod Péter Ákos. A volt jegybankelnök nem tud vitatkozni azzal, hogy Matolcsy György elveszítette az önkontrollját.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

"Én teljesen paff voltam múlt kedden, amikor a parlamentben a képviselők el merészelték fogadni a módosítást. Már csak azért is, mert a jegybank komoly intézmény, és ha az MNB-re vonatkozó törvényt módosítják, annak van egy menete" – mondta a Népszabadságnak a jegybanktörvény módosításáról Bod Péter Ákos . "A jegybank része az európai banki struktúrának, tehát ki kell kérni az Európai Központi Bank álláspontját, amihez illik adni 60-90 napot. Ez ezúttal nem történt meg. Az pedig abszurd, hogy megkapják a magyar törvénytervezetet hétfőn Frankfurtban, és másnap délutánra foglaljanak állást jogi, javadalmazási ügyekben" - emelte ki.

A Corvinus Egyetem professzora szerint a jelenlegi törvény óriási függetlenséget ad a jegybanknak. Ez felveti az arányok és a mérték tudásának kérdését. "Előfordulhat, hogy egy jegybankelnök nincs megelégedve az apparátus szakmai tudásával, ezért pénzt áldoz arra, hogy jobban képzett munkatársai legyenek, költ a közgazdasági oktatásukra. De ha nem tíz, hanem több száz embert iskoláznak be, az már nyilvánvalóan túlmutat az MNB reális munkaerőigényén, az már a munkaerőpiacra való „termelés”, ami állami feladat, szaknyelven kvázi fiskális tevékenység" - hangsúlyozta Bod Péter Ákos. "Amikor elnök voltam, téliesítettem a teniszpályát, hogy a munkatársak télen is tudjanak sportolni, de erről jelentést kellett írnom a tulajdonosnak, mert volt róla egy bejelentés. És el is kellett számolni, mert közpénz. Azaz önkontrollról is szó van."

Arra a kérdésre, hogy Matolcsy György MNB-elnök elveszítette-e az önkontrollt, azt mondta: nehéz lenne vitatkozni ezzel. Hanhsúlyozta, hogy az MNB pénze közpénz.

"A parlamenti képviselők esküt tettek, és nem értem, hogyan vágott ez a szavazás össze az esküjükkel" - mondta a professzor, utalva arra, hogy a hétfőn beterjesztett javaslatot kedden el is fogadták. "Nem rendkívüli állapotról van szó, egy ipari katasztrófára adott reakcióról!" - fakadt ki Bod Péter Ákos, aki az ingatlanvásárlásokat sem érti, és emiatt már konfliktusba is keveredett Matolcsy Györggyel. "Nyílt levelet is kaptam tőle, ezért vonakodom ezt szóba hozni még egyszer. Ám a nemzeti banknak nincs olyan mandátuma, hogy nagy értékű ingatlanokat vásároljon saját helyigényeinek kielégítésén túl. Az MNB nem beruházási bank, hanem monetáris hatóság. Ha most az lenne a hír, hogy háromszoros áron adja el például az Eiffel Palace irodaházat, az épp olyan probléma lenne, mintha háromszoros áron vásárolja" - mutatott rá.

Szerinte miután az MNB közpénzt kezel, százszázalékos állami tulajdonban van, az esetleges veszteségét az adófizetők fogják állni, az esetleges nyeresége pedig az államháztartást illeti, így az adófizetők terheit kell, hogy csökkentse. Azaz a jegybanki nyereség fogalmának nincs közgazdasági értelme. "Nem baj, ha nyereséges a jegybank, de nem sikerkritérium. Az elnök talán nem így látja, de én azt gondolom, hogy a törvényből és a logikából nem következhet üzleti célú ingatlanok vásárlása" - tette hozzá.

"Egészében véve elhibázott állításra építették az MNB-törvény módosítását. Méltatlannak is tartom a nemzeti bankhoz az egészet" - mondta a lapnak a professzor. Kiemelte, lehetnek persze üzleti, szakmai titkok, mint amelyek a devizatartalék összetételéhez kapcsolódnak, és a nyilvánosság elől elzárhatók, de ahhoz is az EKB hozzájárulása és bölcs kommentárja kellene. "Ám ahogyan hallom és olvasom, a monetáris politikához semmilyen módon nem kapcsolódó tevékenységekről van szó. Az én sajátos nézőpontom - mint volt jegybankelnök - szerint az egésznek semmi értelme nincs, sem a törvény módosításának, sem az eljárásnak."

"Nem vagyok összeesküvés-elméletre hajlamos, de most már én is úgy látom, hogy itt valami nagyon fura, a monetáris politikához nem kapcsolódó ügyről van szó, az pedig mind a parlamenthez, mind az MNB-hez méltatlan, hogy ilyen rapid módon át tudták vinni a módosítást a parlamenten. De a checks and balances, a fékek és ellensúlyok rendszere a helyén volt" - mondta Bod Péter Ákos. Személy szerint nagyon örül annak, hogy az államfő is véleményt nyilvánított, és az Alkotmánybíróság dönt az MNB-törvény módosításáról. "És ha valaki kételkedett volna abban, hogy miért fontosak a fékek és ellensúlyok egy demokráciában, hát most nyilvánvaló lett: pontosan azért, hogy ilyen rapid döntések ne tudjanak érvényesen megszületni" - emelte ki.

A professzor nem érti az igazságügyi minisztert, és nem érti a kormányt sem: a központi bank jogállását érintő ügyet nem lehet "áttolni" egy képviselőre, hiszen a nemzeti bank a magyar állam száz százalékos tulajdonában lévő intézmény. "A kormány ugyan nem szólhat bele a monetáris politikába, de az MNB olyan intézmény, amelynek a kiszámítható és tartós jogi keretek közötti működése az állam általános  felelősségi körébe tartozik" - hangsúlyozta. "És ha valaki azt kérdezi, hogy a kibocsátott állampapírok kockázati besorolásában mi miért Románia mögött vagyunk, miért a befektetésre nem ajánlott - bóvli - kategóriába tesznek/tartanak minket a nemzetközi hitelminősítő intézmények, akkor abban az ilyen törvényalkotás gikszerek is szerepet játszanak. Volt rá példa, hogy egy iparág helyzetét egy hétvége alatt rendezték át a parlamentben. Most egy központi intézmény, a jegybank jogi viszonyait rendezték volna át másfél nap alatt - az olvasó el tudja képzelni, hogy ez így nagyon nincs rendjén."

Szerző: Világgazdaság Online
Tetszett a cikk? Ossza meg!

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Regisztráció »

  • 47. csutortok2016. 3. 18. 18:44

    Egy csomó mindent nem értek...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Egy csomó mindent nem értek...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 46. Kjos42016. 3. 18. 07:50

    Világértés.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Világértés.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 45. csutortok2016. 3. 17. 23:06

    Egyébként leírtam a 21. hozzászólásban. Szövegértés.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Egyébként leírtam a 21. hozzászólásban. Szövegértés.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 44. csutortok2016. 3. 17. 20:29

    Persze, hogy látom.
    Pont annyit, mint neked.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Persze, hogy látom.
    Pont annyit, mint neked.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 43. Kjos42016. 3. 17. 20:26

    Ha nagyon kifeszitem a temat, altalaban az az eredmeny, hogy azert latod te, hogy nincsenek rendjen a dolgok.
    Fizetnek neked itt?!

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Ha nagyon kifeszitem a temat, altalaban az az eredmeny, hogy azert latod te, hogy nincsenek rendjen a dolgok.
    Fizetnek neked itt?!

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 42. csutortok2016. 3. 17. 12:47

    Kjos
    Mondok neked egy szebb témát: bizalmi vagyonkezelés. (Az új Ptk. hozta be.) Te megszavaztad volna? Igazi csemege. Erről elég nagy kuss van.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Kjos
    Mondok neked egy szebb témát: bizalmi vagyonkezelés. (Az új Ptk. hozta be.) Te megszavaztad volna? Igazi csemege. Erről elég nagy kuss van.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 41. csutortok2016. 3. 17. 10:53

    Nem, ezt nem szavaznám meg. Az alapítványok így működnek? Az összes közalapítvány is? Tragédia.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Nem, ezt nem szavaznám meg. Az alapítványok így működnek? Az összes közalapítvány is? Tragédia.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 40. csutortok2016. 3. 17. 10:51

    Kjos
    Azzal az előképzettséggel, ami nekem van, nem mennék parlamenti képviselőnek, így nem kerülnék abba a helyzetbe, hogy olyanról kelljen szavaznom, amihez nem értek.
    Persze, hozzájuk is. Minden céghez.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Kjos
    Azzal az előképzettséggel, ami nekem van, nem mennék parlamenti képviselőnek, így nem kerülnék abba a helyzetbe, hogy olyanról kelljen szavaznom, amihez nem értek.
    Persze, hozzájuk is. Minden céghez.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 39. Kjos42016. 3. 17. 10:22

    Nem azt kerdeztem, hogy mit tennel, ha koztarsasagi elnok lennel. A kepvisleok szavaznak, ok nem kuldhetik normakontrollra. Erdekes, hogy magyarazol napokon at, majd, mikor szit kell vallani, tudatlansag moge bujsz. A lenyeg: ha azmegy a torveny, matolcsy arra kolt szazmilliardokat, amire csak akar. Senki(!) nem szolhat bele, senkinek nem tartozik elszamolassal (kiveve a jegybankelnokot, es helyetteseit, dechat ok az alapitvany vezetoi is).
    Ezt megszavaznad?

    Adoellenorzes evente?!
    Ezt hogy gondolod?! Meszaros lorinchez es lazar cegeihez is kimennenek az ellenorok?! Lenne nekik kiadva valami utasitas, vagy lelkiismeretuk, s szakertelmuk alapjan kellene ellenorizniuk?!
    Ne nevettesd ki magad.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Nem azt kerdeztem, hogy mit tennel, ha koztarsasagi elnok lennel. A kepvisleok szavaznak, ok nem kuldhetik normakontrollra. Erdekes, hogy magyarazol napokon at, majd, mikor szit kell vallani, tudatlansag moge bujsz. A lenyeg: ha azmegy a torveny, matolcsy arra kolt szazmilliardokat, amire csak akar. Senki(!) nem szolhat bele, senkinek nem tartozik elszamolassal (kiveve a jegybankelnokot, es helyetteseit, dechat ok az alapitvany vezetoi is).
    Ezt megszavaznad?

    Adoellenorzes evente?!
    Ezt hogy gondolod?! Meszaros lorinchez es lazar cegeihez is kimennenek az ellenorok?! Lenne nekik kiadva valami utasitas, vagy lelkiismeretuk, s szakertelmuk alapjan kellene ellenorizniuk?!
    Ne nevettesd ki magad.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 38. csutortok2016. 3. 17. 09:57

    Nem tudom, mert nem értek hozzá. Normakontrollra küldeném.
    Azt abszolút támogatnám, hogy szigorítsák az _összes_ alapítvány ellenőrzését. Valamint az összes gazdasági társaságnál legyen rendszeresen (mondjuk évente) átfogó adóellenőrzés. Diktatórikus vagyok?

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Bod Péter Ákos: Nehéz vitatkozni azzal, hogy Matolcsy elvesztette az önkontrollt


    Nem tudom, mert nem értek hozzá. Normakontrollra küldeném.
    Azt abszolút támogatnám, hogy szigorítsák az _összes_ alapítvány ellenőrzését. Valamint az összes gazdasági társaságnál legyen rendszeresen (mondjuk évente) átfogó adóellenőrzés. Diktatórikus vagyok?

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

Ha hozzá kíván szólni a cikkhez, jelentkezzen be. Amennyiben még nem rendelkezik felhasználónévvel, ezen a linken regisztrálhat:

www.vg.hu/regisztració

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek

Ajánlott cikkek

KONFERENCIÁK

Partnerek

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • EU-csúcs a brit népszavazás után

  • Nagy-Britannia az EU-tagságról szavaz

  • Terrortámadást hiúsítottak meg Brüsszelben

  • Amerika gyászol: ötven halott az orlandói lövöldözésben

  • VG-konferencia - Magyar Gazdasági Csúcstalálkozó 2016

  • Eltűnt egy Párizsból Kairóba tartó utasszállítógép

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér