Cégvilág

Nézze meg a 4-es metró szerelvényeit - Kínos ügy lett belőle

Több médiumban napvilágot látott az a feltételezés a Budapest számára gyártott metrószerelvények szállításának késésével kapcsolatban, amely szerint az Alstom Transport egy jelentős kínai megrendelés miatt sorolta volna hátra a budapesti metrók gyártását megrendelés-állományán belül. A feltételezésre az Alstom Transport az alábbiakban reagál.

Az Alstom Transport állásfoglalása
 
"Az Alstom Transport a kínai kötöttpályás közlekedési piaci egyik meghatározó beszállítója, amely egyebek mellett Peking, Shanghai és Nanjing városok számára is szállít korszerű metró-szerelvényeket, valamint a metrórendszerek üzemeltetéséhez szükséges biztonsági- és forgalomirányító berendezéseket.
 
Az Alstom Transport által a kínai piacra gyártott összes metrószerelvény gyártása azonban fizikailag is Kínában történik és az az Alstom Transport és kínai partnereinek együttműködésében valósul meg.
 
Erre való tekintettel tehát az Alstom Transport kínai megrendeléseinek teljesítése a vállalat európai gyártókapacitásait nem érinti és az Alstom európai megrendeléseinek teljesítését - köztük a budapesti metrómegrendelés teljesítését - semmilyen módon nem érinti és nem befolyásolja.
 
A Budapest számára készített metrók tervezése Franciaországban zajlik. A szerelvények főbb részegységeit, mint például a forgóvázakat, a fékeket, a légkondícionáló berendezéseket és az ajtókat Franciaországban gyártja, az egységek összeszerelése pedig az Alstom Transport lengyelországi Chrozow-ban található metrógyártó kompetenciaközpontjában történik. Az itt összeszerelt metrók prototípusának tesztelését az Alstom Transport az észak-franciaországi Valenciennes-ben található tesztközpontjában megkezdte, amelyet hivatalosan ma jelentett be.

Az Alstom Transport - 2008. július 21-i állásfoglalásával összhangban - a budapesti metrószerelvények szállításának késésével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adja:

  • A Siemens, a BKV által az Alstom Transport-tól függetlenül kötött szerződések alapján, szállítja az M2 és az M4 vonal metrószerelvényeinek biztonsági és vonatbefolyásoló rendszereit. A metrószerelvények szállítására vonatkozó szerződések valamint a vonatbiztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek szállítására vonatkozó szerződések harmonizálása / összehangolása a BKV felelőssége és feladata.
  •  

  • Az M2 és az M4 metróvonalak szerelvényeinek szállítására vonatkozó szerződések önálló, egymástól független szerződések, de részei egy általános keretszerződésnek. Az Alstom Transport-nak a BKV és a Siemens közötti szerződésekre semmilyen tekintetben nincs ráhatása.

  • Az Alstom Transport minden tőle telhetőt megtett az M2 és M4 metróvonalra szánt járművek előzetes típusengedélyének határidőre történő beszerzésért, de ebben az együttműködési folyamatban minden érintett félnek teljesítenie kell saját kötelezettségeit.

  • Az Alstom az M2 metróvonalra szánt járművek szállítását úgy ütemezte át, hogy a forgalom lebonyolításához szükséges szerelvények rendelkezésre állása biztosítható legyen a BKV Zrt. által meghatározott 2009. szeptember 11-i üzembe helyezési határidőre. Ennek teljesítése a projektben résztvevő felek saját kötelezettségeinek teljesítésének függvénye.
  •  

  • Mivel az M4 metróvonal építési/kivitelezési munkáinak késése miatt, a BKV-val való egyeztetést követően, az Alstom az M4 metrószerelvényeinek gyártását átütemezte. Az átütemezés jár ugyan némi többlet költséggel a BKV számára, de ugyanakkor az Alstom meg fogja hosszabbítani a szerelvények garanciális időszakát.

  • Az Alstom Transport szorosan együttműködik a BKV Zrt-vel annak érdekében, hogy a járművek teljes körű üzembe állásának határidejének tartható legyen, ezáltal pedig Budapest utazóközönsége egy magasabb színvonalú tömegközlekedési szolgáltatásban részesülhessen. A két fél tovább egyeztet a szerződésmódosítás mielőbbi lezárása érdekében."
  • Alstom Transport Metro
    Kapcsolódó cikkek