Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2009. 11. 9. 13:51|Utolsó módosítás: 2009. 11. 9. 15:45|Világgazdaság Online - Ambrus Vilmos | Közélet » Politika

Vasútreform - Össztűz a közlekedési miniszterre

Ismét Hónig Péter közlekedési minisztert vette össztűz alá a Fidesz az Országgyűlésben. A tárca vezetője négy interpellációt, több kérdést és azonnali kérdést kapott az ellenzéki párttól, elsősorban a vasúti szárnyvonalak ügyében. Hónigot ősszel egyszer már hasonló "vasutasnap" keretében bírálta a Fidesz.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A Fidesz részéről Fazekas Sándor és Varga Mihály egy alföldi, Ódor Ferenc egy észak-magyarországi, Vigh László pedig egy nyugat-magyarországi szárnyvonal bezárása ellen emelt szót, Fónagy János a MÁV és a GYSEV közötti vasútvonal-átadás részleteit kérdezte.

Fazekas Sándor szerint a Karcag-Tiszafüred vonal megszüntetéséről nem volt egyeztetés a kistérségi társulásokkal és az önkormányzatokkal, ezen túlmenően azt sem vette figyelembe a közlekedési minisztérium, hogy Karcagon súlyponti kórház van, ami 110 ezer embert lát el. A Fidesz úgy látja, a vonal bezárása miatt ellehetetlenül a munkavállalás a térségben.

Ódor Ferenc a Szerencs-Hidasnémeti vonallal kapcsolatban arról beszélt, a leghátrányosabb helyzetű kistérségek egyikében működik, ráadásul a megyében már szűntek meg vasútvonalak korábban. "Így a munkalehetőségek is szűkültek és az ingázás is, a szóban forgó vonalat pedig nemrég újították fel" - sorolta Ódor Ferenc. Szerinte a most közlekedő motorvonatok környezetbarátabbak, mint a buszok, amelyekkel a vonatközlekedést akarja helyettesíteni a tárca.

Vigh László a Körmend-Zalalövő vonalról beszélt. A Fidesz képviselője úgy gondolta, a vonalak megszüntetése helyett inkább utasbarát menetrendet kell készíteni.

Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter minden esetben azzal kezdte a válaszát, hogy a vonalakon nem lehetetlenül el a közlekedés, mert minden esetben buszok veszik át a vasút helyét. A miniszter hangsúlyozta, nem cél a közösségi közlekedés lerombolása, ahogy azt a Fidesz állítja, hanem a vasúti közlekedés részarányának megőrzése a feladat. Erre azt a példát említette Hónig, hogy a következő években 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg uniós pénzből. Megújul többek között a Székesfehérvár-Tárnok, a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal, illetve a Fejér megyei székhely vasúti csomópontja.

Nemzetközi párhuzamokat említve a miniszter azt mondta, vasútvonal-bezárásokra másutt is van példa: Ausztriában 50 vasútvonalat szüntettek meg, Lengyelországban 60-at, Belgiumban hasonló a tendencia. "A korábbi években bezárt vasútvonalakkal kapcsolatban semmilyen panasz nem érkezett a minisztériumhoz. Sok esetben a vonatok helyett üzemeltetett buszt is meg kellett szüntetni, mert alig volt utas" - fűzte hozzá Hónig Péter.

A konkrét kérdésekre a miniszter azt mondta, a Karcag-Tiszafüred vonal forgalma nem érte el azt a szintet, ami indokolttá tette volna a vasútvonal üzemeltetését. A Szerencs-Hidasnémeti vonal esetében a napi utasszám átlag 15 fő volt iskolaidőben. Ők a jövőben buszokkal közlekedhetnek.

Fónagy János arról kérdezte a minisztert, miért akarja átadni a MÁV a nyugat-magyarországi vasúthálózat üzemeltetését a GYSEV-nek. Fónagy szerint 607 kilométer vasútvonalról és 1200 vasutasról van szó, ennek átadása érthetetlen és megengedhetetlen. 

Hónig úgy válaszolt, az átadást a GYSEV kezdeményezte, de nem volt még róla döntés, Erről többek között a Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel is tárgyalni kell.

Hónig Péter válaszait minden esetben elfogadta a parlament.

A Világgazdaság fórumot szervez arról, hogy a 101 legbefolyásosabb üzleti döntéshozó hogyan látja most a gazdaságot. Az előadók között ott lesz Csepreghy Nándor (Miniszterelnökség), Vida József (Takarékbank), Urbán Zoltán (Eximbank). Részletek a rendezvenyek.vg.hu oldalon.

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Vasútreform - Össztűz a közlekedési miniszterre
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Ajánlott cikkek

Rovat további hírei
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Így tért vissza tél Magyarországra - az MTI fotói

  • A 32. Telekom Vivicittá városvédő futás félmaraton verseny. Kép: MTI

  • Légy innovatív! Élj a lehetőséggel! - címmel rendezett konferenciát a Világgazdaság - Fotók: Móricz-Sabján Simon

  • Forgalomba áll az első felújított szerelvény

  • Kárpát-medencei gazdasági fórum Hajdúszoboszlón

  • 25 éve gyárt Magyarországon az Opel

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér