VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

VÁLLALATOK / KERESKEDELEM

Jótállás: ne hagyja magát becsapni!

2011. 2. 11. 08:35|Vállalatok » Kereskedelem
A fogyasztókat kellemetlen meglepetések érhetik, ha elektronikai terméket vásárolnak egy-egy nagyobb áruházláncnál. A Vevőszolgálat munkatársai ugyanis számtalanszor nem tájékoztatják megfelelően a vásárlókat, sőt előfordul, hogy az érvényes szabályokkal ellentétes gyakorlatot szeretnének elfogadtatni a vevőkkel.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A jótállás és szavatosság kérdése egy konkrét eset kapcsán merült fel, a cikk szerzője ugyanis vásárolt egy 10 ezer forintnál olcsóbb (vagyis nem tartós fogyasztási cikknek számító) hajszárítót a Media Marktban. A termékre a gyártó 5 éves jótállást (garanciát) nyújt, ezt a dobozon fel is tünteti.

A vásárlást követően a Vevőszolgálat munkatársa azt a tájékoztatást adta, hogy a termékre 2 éves jótállás érvényes, majd kérdésre ezt módosította 5 évre. Arra a kérdésre, hogy nem szándékozik-e lepecsételni a jótállási jegyet, az eladó úgy válaszolt: erre nincs szükség, elég a blokk is. Emellett hozzátette, hogy ők meghibásodás esetén csak cserét ajánlanak, ha javítást szeretnék, vigyem a készüléket a szervizbe.

A cikk a hirdetés után folytatódik
Megkérdeztük a Media Marktot ezzel kapcsolatban, a cég sajtó osztályáról pedig azt a választ kaptuk, hogy a márka esetében csak azonnali cserét ajánlanak, ha ez nem felel meg, visszafizetik a vételárat. Mint mondták, ez előnyösebb,  hiszen így azonnal működő terméket kap a vásárló és nem kell kivárnia a javítást. A jótállási idővel kapcsolatos félreértés pedig onnan származott, hogy a márka több termékét is értékesítik, amelyekre eltérő jótállási idő érvényes. Emellett – tették hozzá – az áruház a számlát is elfogadja az igények érvényesítéséhez, ehhez nem szükséges a kitöltött jótállási jegy.

A vonatkozó szabályozás szerint a 10 ezer forintnál kisebb értékű termékekre két éves szavatossági idő érvényes, ebben az esetben nem jótállásról beszélünk. Ezen felül a gyártó ajánlhat további jótállási időt (gyártói garancia), ennek feltételeit azonban – a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállással ellentétben – ő határozza meg – mondta lapunknak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Tehát megszabhatja például, hogy az csak bizonyos alkatrészek meghibásodására alkalmazható.

A kötelező jótállás alá tartozó termékek listája itt

Kötelező jótállás, 10 ezer forintos ár alatt

- hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény
- mosógép, centrifuga, szárítógép, ezek kombinációja, mosogatógép, vasaló
- porszívó, gőzzel tisztító gép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek
- varrógép, kötőgép
- személyautó, kerékpár, motorkerékpár, babakocsi
- lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi

A jogérvényesítés tekintetében a szavatosságra is ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a hagyományos jótállásra – tette hozzá Fülöp Zsuzsanna. A szóvivő szerint nem helyes, ha a cég nem ajánl fel javítást, hiszen a jogszabály szerint alapvetően a fogyasztó dönthet, hogy a lehetőségek (javítás, csere, árleszállítás, vásárlástól való elállás) közül melyiket választja, természetesen feltételekkel.

A szabályok szerint a jótállási jegyen egyrészt szerepelnek a jótállás feltételei, másrészt fel kell tüntetni a forgalmazó, a gyártó, az importőr nevét és címét, a vásárlás időpontját, a termék típusát és gyártási számát. Nem szabályos az a gyakran alkalmazott eljárás, amikor a blokkot hozzátűzik a jótállási jegyhez. A jogszabály ugyan kimondja, hogy a rosszul kitöltött vagy kitöltetlen jótállási jegy miatt a fogyasztót nem érheti kár, mégis érdemes a kitöltésre odafigyelni.

Ugyanis függetlenül attól, hogy szavatossági időben vagy a jótállási idő alatt hibásodik meg a termék, javítás esetén a szervizben töltött idő nem számít ebbe az időtartamba, ha pedig fontos alkatrészt cserélnek ki a készülékben, akkor a szavatossági/jótállási idő újrakezdődik. Kérdés, hogy ezt hogyan dokumentálja a szerviz, ha a jótállási jegyen nem tüntették fel a vásárlás időpontját? Az NFH ezért azt tanácsolja, hogy töltessük ki a kereskedővel a jótállási jegyet a biztonság kedvéért.

A jótállásra vonatkozó szabályokat a hazai kereskedők többsége betartja, csak elvétve akadnak szabálytalanságok – mondta el kérdésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szerint is szabálytalan gyakorlat az úgynevezett blokk garancia, és meghibásodás esetén a vásárlónak kell választania javítás, csere vagy a többi lehetőség közül. Az OKSZ főtitkára hozzátette: a kereskedőknek mindenképpen érdeke betartani a szabályokat, hiszen ha például a szerviz a kitöltetlen jótállási jegy miatt nem tudja megtéríttetni a költségeit a gyártóval, akkor a javítás árát a kereskedőn követeli majd. Ráadásul a dühös vásárló a legrosszabb reklám.

 

Szerző: Világgazdaság Online - Faludi Linda
Tetszett a cikk? Ossza meg!

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Jótállás: ne hagyja magát becsapni!
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 4. AttilaToth2011. 2. 11. 19:14

    Mind a cikk, mind a fogyasztó- védelmi előírások felháboritóak, hiszen kinek kellene védenie jobban a fogyasztók érdekeit mint a fogyasztó-védelemnek. Ha valakinek felajánlják egy termék azonnali cseréjét, sokkal jobban jár mint egy javítás esetén.Időt és pénzt takarít meg.Az újságíró stílusa meg egyenesen a szakma szégyene, többé nem is olvasok Világgazdaságot.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Jótállás: ne hagyja magát becsapni!


    Mind a cikk, mind a fogyasztó- védelmi előírások felháboritóak, hiszen kinek kellene védenie jobban a fogyasztók érdekeit mint a fogyasztó-védelemnek. Ha valakinek felajánlják egy termék azonnali cseréjét, sokkal jobban jár mint egy javítás esetén.Időt és pénzt takarít meg.Az újságíró stílusa meg egyenesen a szakma szégyene, többé nem is olvasok Világgazdaságot.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 3. Horvathg2011. 2. 11. 13:47

    Nem igazán érthető, miről szól ez a cikk. 10 e Ft alatti terméknél nincs is kötelező garancia, így garanciajegy sincs, amit le kéne pecsételni. Meg minek pecsételni, ha rögtön cserélnek, ha elromlik? Az, hogy kapott 5 éves cseregaranciát az illető, elég nagyvonalú volt a MM-tól. Ki a franc választaná a javítást csere helyett? Ennél nincs nagyobb fogyasztóvédelmi probléma? Mert akkor ezen a téren minden rendben van Magyarországon...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Jótállás: ne hagyja magát becsapni!


    Nem igazán érthető, miről szól ez a cikk. 10 e Ft alatti terméknél nincs is kötelező garancia, így garanciajegy sincs, amit le kéne pecsételni. Meg minek pecsételni, ha rögtön cserélnek, ha elromlik? Az, hogy kapott 5 éves cseregaranciát az illető, elég nagyvonalú volt a MM-tól. Ki a franc választaná a javítást csere helyett? Ennél nincs nagyobb fogyasztóvédelmi probléma? Mert akkor ezen a téren minden rendben van Magyarországon...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. szambady2011. 2. 11. 12:18

    Ha a MM a mediamarkt, akkor meg kell, hogy jegyezzem, hogy eddig 2 db elektronikai eszközt vittem vissza és nem volt gondom a visszaváltásukkal! Visszavittem és levásárolhattam, cserélhettem és még a pénzt is visszaadták volna!
    XXI. század Magyarországán ez majdnem a csoda kategória!

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Jótállás: ne hagyja magát becsapni!


    Ha a MM a mediamarkt, akkor meg kell, hogy jegyezzem, hogy eddig 2 db elektronikai eszközt vittem vissza és nem volt gondom a visszaváltásukkal! Visszavittem és levásárolhattam, cserélhettem és még a pénzt is visszaadták volna!
    XXI. század Magyarországán ez majdnem a csoda kategória!

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. gonosz_maci2011. 2. 11. 10:11

    Nem szeretem dicsérni a MM céget, de ezzel a számlás-blokkos cserés-pénzvisszaadós rencerrel sok esetben jobban jár a vevő, mint ha a nagy elektronikai cégek saját szervizéhez fordulna. Már többször előfordult, különösen a vásárlást követő második év vége felé, hogy a gyári szerviz a termék gyári számából megmondta, hogy mikor vitte be a cég az áruházba; és mivel az a dátum már több, mint 30 hónapos volt, nem fogadta el a garanciális igényt. És akkor nyugodtan lehet pereskedni, az idő a nagykernek dolgozik.
    Továbbá, a márkaszerviznek van olyan apró hibája, hogy értenek hozzá; azért kellemetlen, mert hamar kiderülhet, hogy az ügyfél szerint garanciálisnak vélt hiba - szerintük nem tartozik bele a garis hibák körébe. Pl a fél éves dvd lejátszó elkezd nyekeregni; az áruház ugye helyből visszaadná a pénzt, de az ügyfél ragaszkodik a javításhoz. A forgalmazó budai gyári szervize viszont azt mondja, hogy az előirtnál magasabb páratartalmú helységben használták, a mechanika megadta magát, belül tiszta rozsda - a garanciát megvonja, a javítási költség meg alig kétszer annyi, mint egy új készülék ára. Lehet pereskedni, de sok értelme nincs...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Jótállás: ne hagyja magát becsapni!


    Nem szeretem dicsérni a MM céget, de ezzel a számlás-blokkos cserés-pénzvisszaadós rencerrel sok esetben jobban jár a vevő, mint ha a nagy elektronikai cégek saját szervizéhez fordulna. Már többször előfordult, különösen a vásárlást követő második év vége felé, hogy a gyári szerviz a termék gyári számából megmondta, hogy mikor vitte be a cég az áruházba; és mivel az a dátum már több, mint 30 hónapos volt, nem fogadta el a garanciális igényt. És akkor nyugodtan lehet pereskedni, az idő a nagykernek dolgozik.
    Továbbá, a márkaszerviznek van olyan apró hibája, hogy értenek hozzá; azért kellemetlen, mert hamar kiderülhet, hogy az ügyfél szerint garanciálisnak vélt hiba - szerintük nem tartozik bele a garis hibák körébe. Pl a fél éves dvd lejátszó elkezd nyekeregni; az áruház ugye helyből visszaadná a pénzt, de az ügyfél ragaszkodik a javításhoz. A forgalmazó budai gyári szervize viszont azt mondja, hogy az előirtnál magasabb páratartalmú helységben használták, a mechanika megadta magát, belül tiszta rozsda - a garanciát megvonja, a javítási költség meg alig kétszer annyi, mint egy új készülék ára. Lehet pereskedni, de sok értelme nincs...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Tisztelt Látogatónk!

 

Ha hozzá kíván szólni cikkeinkhez és még nem regisztrálta magát, ide kattintva megteheti.

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

KAPCSOLÓDÓ TÉMÁK

A cikk a hirdetés után folytatódik

Partnerek

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • A Ferencvárosi Torna Club új stadionjának ünnepélyes megnyitója - Fotó: Kallus György

  • Bemutatták az új Puskás Ferenc Stadion látványterveit - Fotó: Kallus György

  • Felállították az emlékművet a Szabadság téren - Fotó: Kallus György

  • Tündér Ilona játszótér megnyitója a volt Vidámpark területén - Fotó: Vémi Zoltán

  • VG konferencia: Tudatos és gazdaságos vezetés - az utakon, és az üzleti életben - Fotó: Kallus György

  • Az Oszággyűlés plenáris ülése - fotó: Kallus György

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő