Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2016. 1. 26. 05:00|Utolsó módosítás: 2016. 1. 26. 06:30|Diószegi József | Vállalatok » Közlekedés

Fiatalabb buszok kellenek

Kicsi az esélye annak, hogy föltámasztható a teljesen leépített magyar autóbuszgyártás, pedig a Volánoknak nagy szükségük lenne rá.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az alacsonyabb szintű döntéshozókon múlhat, hogy feléled-e a magyar buszgyártás, amely az elmúlt években épp az ő intézkedéseik következtében épült le. A megrendelés adott lehetne, hisz várhatóan olyan feltételekkel írja majd ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a helyközi közúti személyszállítási piac megnyitásáról szóló pályázatot, amelyen a jelenleg is tevékenykedő Volán-társaságok, illetve a jogutódjukként létrejött közlekedési központok is ringbe tudnak szállni – erre számít a Világgazdaságnak nyilatkozó Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. Márpedig a Volánoknak új buszokra lesz szükségük, mert a jelenlegi flotta életkora magasabb, mint amit az EU egy ilyen piacnyitáskor elvár.

Vincze-Pap azonban arra számít, hogy a kiírásban nem azonnal várják el a nyertestől, hogy átlagosan tíz évnél fiatalabb buszokkal szállítson, s ez lehet az NFM szándéka is: a minisztérium azt válaszolta lapunknak, hogy a buszgyártóknak a tízéves közszolgáltatási szerződések folyamatos flottafejlesztési előírásaival biztosítanának piacot.

Jelenleg a hat regionális Volán-szervezet és a Volánbusz összességében több mint hatezer autóbuszt üzemeltet, a járművek átlagos életkora 12-13 év. A Volánok járműparkja részben azért olyan, amilyen, mert e cégeknek nem éri meg leselejtezni a régi járműveket, és új buszokat beszerezni, mert ez csökkentené a nyereségüket, aminek fenntartását pedig elvárják tőlük. (Egy új busz éves amortizációs költsége 4-5 millió forint, ami csökkenti az adott vállalat kimutatott nyereségét, és ez sokszorosa egy használt autóbusz fenntartási költségének az új busz kisebb üzemelési költségéhez viszonyítva.)

A Volánoknak az említett tízéves átlagos életkor miatt lenne mit fejleszteniük. Bár a minisztérium kilátásba helyezte, hogy a járművekkel szembeni műszaki elvárásokat a magyar ipar képességeit is figyelembe véve alakítják ki, a Mabusz elnöke az elmúlt 25 év tapasztalat alapján szkeptikus. Mint mondta, a kormányzati szereplők az elmúlt időszakban épp azért, hogy a Volánokat felkészítsék a versenyre, évi 1200-1600 új jármű beszerzését helyezték kilátásba, és elméletileg forrás – MFB-hitel – is a vállalatok rendelkezésére állt, de az új buszbeszerzésekből nem lett semmi.

Ahogyan a lengyel autóbuszipar kiheverte a gyerekbetegségeit, Magyarországon is fel lehetett volna virágoztatni az ágazatot. Volt idő, mikor a lengyel Solaris még csak évente száz buszt gyártott, de kormányzati segítséggel mára világcéggé nőtte ki magát. A legyen buszgyártás feléledésében annak is szerepe volt, hogy az állam kompenzáció mellett „rákényszerítette” a helyi közlekedési cégeket, hogy vásárolják a lengyel buszokat – mindez már Lengyelország uniós tagsága idején történt, vagyis ez sem volt kizáró tényező. Magyarországon a közbeszerzések kiírói meg sem próbálták helyzetbe hozni a magyar buszgyártást.

Hatszáz jármű készülhetne

Jelenleg több kisebb alkatrészgyártó mellett két nagy cég foglalkozik komplex
autóbuszok gyártásával hazánkban: a mosonmagyaróvári Kravtex Kft. és a NABI telephelyét megvásárló Mabi-Bus Kft. Az előző cég évi 300-400 autóbusz, az utóbbi pedig évi 100-150 autóbusz gyártására lenne képes. Buszgyártást tehát az húzná ki a kátyúból – összegezte Vincze-Pap –, ha ezúttal tényleg beteljesülne a kormányzati szándék, és a cégek folyamatos megrendeléshez jutnának.

VOLÁNBUSZ Zrt. - az elmúlt évek árbevétele


A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Fiatalabb buszok kellenek
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 2. bulvarmedias2016. 1. 26. 15:22

    Szerintem Magyarorszagon most is a legtobb varosi Volan hazai gyartasu buszokat vesz, foleg ha ujak. De a cikkben is leirt trukkok es joghezagok miatt nem csodalom, ha a cegek inkabb a hasznalt piacon nezelodnek; foleg, hogy kotelezoen nyeresegesnek kell lenniuk (kulonben nincs vezetoi bonusz).
    A lengyel pelda lehet kovetendo lenne, bar ugye nagyobb orszag es nagyobb varosok reven ott maga a piac is nagyobb. Magyaorszag szamara az export lehetne meg egy kiut, kerdes csupan, hogy mikent tudnank ezen megvetni a labunkat.

    1. Savanya: Ebben sok igazsag van, de az Ikarusz meg nem fog ezzel foltamadni.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Fiatalabb buszok kellenek


    Szerintem Magyarorszagon most is a legtobb varosi Volan hazai gyartasu buszokat vesz, foleg ha ujak. De a cikkben is leirt trukkok es joghezagok miatt nem csodalom, ha a cegek inkabb a hasznalt piacon nezelodnek; foleg, hogy kotelezoen nyeresegesnek kell lenniuk (kulonben nincs vezetoi bonusz).
    A lengyel pelda lehet kovetendo lenne, bar ugye nagyobb orszag es nagyobb varosok reven ott maga a piac is nagyobb. Magyaorszag szamara az export lehetne meg egy kiut, kerdes csupan, hogy mikent tudnank ezen megvetni a labunkat.

    1. Savanya: Ebben sok igazsag van, de az Ikarusz meg nem fog ezzel foltamadni.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Savanya2016. 1. 26. 08:34

    Kicsi az esélye annak, hogy föltámasztható a teljesen leépített magyar autóbuszgyártás?
    Miért nem?
    Mert akik képesek lennének rá, azokat a porba taszítják a nyugatnyalók! Pedig képes lenne az ország újból buszokat is készíteni, nem csak szalagmunkában autókat összerakni!

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Fiatalabb buszok kellenek


    Kicsi az esélye annak, hogy föltámasztható a teljesen leépített magyar autóbuszgyártás?
    Miért nem?
    Mert akik képesek lennének rá, azokat a porba taszítják a nyugatnyalók! Pedig képes lenne az ország újból buszokat is készíteni, nem csak szalagmunkában autókat összerakni!

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Ajánlott cikkek

Rovat további hírei
  • Legfrissebb
  • Legolvasottabb
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • ENSZ-közgyűlés New Yorkban

  • V4-csúcstalálkozó Varsóban. Fotók: Miniszterelnöki Sajtóiroda

  • Földrengés rázta meg Olaszországot Fotók: AFP

  • Éremeső az olimpián

  • Rio 2016

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér