VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

VÉLEMÉNY

Kés a hátban

2016. 1. 15. 05:00|Utolsó módosítás: 2016. 1. 15. 19:33|Vélemény

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Képzeljük el a következő szituációt: „Én ott vagyok egy kongresszuson, elmondok egy együttműködő beszédet, tudják, hogy másnap külföldre fogok utazni, kezet fognak velem, és senki nem szól, hogy két nap múlva hátamba fogják vágni a kést.” Tarlós István , Budapest főpolgármestere ezzel érzékeltette, mennyire meglepte és mennyire váratlanul érte az a változtatás, ahogyan módosították a budapesti közösségi közlekedés finanszírozását. Nemcsak a tartalom volt meglepő, de a lebonyolítás módja is. Az, hogy a főpolgármestert nem avatták be a rá s városára vonatkozó lényeges változásba. Ráadásul azt a politikust mellőzték, aki a legnagyobb kormánypárt támogatásával lett Budapest első embere. Kívülről nézve ez az intermezzo azt jelentheti, hogy Tarlós már nem fontos, vagy legalábbis nem annyira, hogy érdekelné a pártot a véleménye. De az is lehet, a közösségi közlekedés finanszírozására nincs olyan megoldás, ami mindegyik félnek elfogadható lenne. Budapesten a rendszerváltás óta legalábbis nem találták meg az üdvözítő modellt.

A parlament tavaly év végén határozott: a főváros több pénzt kap a kerületektől az iparűzési adóból, cserébe viszont ebből meg kell oldania a budapesti közösségi közlekedést. A kerületek nem tiltakoztak, a főpolgármester viszont azóta is hadakozik. Érthetően. Az ő számításai szerint ugyanis kap hárommilliárdot, de elvesznek tőle hatot. Mivel idáig is forráshiányos volt e terület finanszírozása, az anyagi rés ezzel tovább nőtt. És máris jött a mentő ötlet: az agglomerációs közlekedést ezentúl oldja meg az állam. Idáig Budapest csak szívességből látta el. Szívességből? Több mint 300 ezer ember napi munkába szállítása nem szabályozott, precízen meghatározott s anyagilag is fedezett, szerződéses formában történik?!

A történet azonban valószínűleg nem ilyen fekete-fehér. A vita kirobbanása után mind a gazdasági, mind a fejlesztési tárca kijelentette, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozása a budapesti tömegközlekedéshez nyújtott állami források rendszerébe épül be. Tavaly erre 24 milliárd jutott, az idén 18. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapesti Közlekedési Központ még 2013-ban kötött erre megállapodást, amely 2022-ig érvényes. Igaz, e megállapodás konkrét összegről nem beszél, mondván, a kormány és a főváros között létrejött egy hosszú távú együttműködési keretmegállapodás, abba illeszkedik ez is.

Tarlós azonban bekeményített. A legújabb fejlemény őt igazolja. Az állam visszavonulót fújt: nem folytatja az állóháborúvá merevedő kínos vitát, átveszi a fővárostól az agglomerációs közlekedést. A kormány úgy döntött, a fővárosnak azt kelljen finanszíroznia, ami törvényi kötelezettsége. Vagyis a fővárosi tömegközlekedést.

Happy end a történet vége? Ez még egyáltalán nem biztos. Egyrészt még nem világos, hogy e változással, nagyobb kerületi hozzájárulással finanszírozható-e a budapesti közlekedés. Vagy még így is veszteséges lesz? Mit jelent a finanszírozásban az erre az évre megítélt 18 milliárdos állami támogatás? Milyen alapon ennyi? Van olyan számítás, amely szerint normatív alapon ennyi jár a majdnem kétmilliós fővárosnak? Jó lenne tudni, hogy a közösségi közlekedés működtetésében – s nemcsak a fővárosra gondolva – mennyi az állami feladat, mennyi egy város, önkormányzat dolga. Ez azért fontos, mert Budapestre mutogatva tavaly már a balatoni tömegközlekedésre is több állami forrást kértek a tó körüli önkormányzatok, mondván, a helyi lakosok öt-hatszorosa fordul meg ott nyaranként. De most Szegeden is azzal szembesültek, hogy a tömegközlekedés 2010-ben még csak egymilliárdjukba került, tavaly kettőbe, s az idén már négymilliárdot kért a buszos közlekedésre pályázó állami vállalat.

Vagyis: nemcsak budapestiek speciális gondjáról van szó. De ha baj van, az a fővárosban a leglátványosabb. S mivel a tömegközlekedés a világ sok országában közösségi szolgáltatás, a kormányok általában hozzájárulnak a működtetéshez. Nem világos, hogy ez a jövőben hogy lesz. Ha a teljes költség a fővárost terheli, máshonnan – például kultúra, oktatás s egyéb szolgáltatások – vonják el a pénzt. Tarlós hátában ott a kés, hogy az ő szavait idézzük. Kérdés, hogy ezzel milyen sebeket ejtettek rajta. És a városon.

Szerző: Kocsi Ilona, a Világgazdaság főmunkatársa
Tetszett a cikk? Ossza meg!

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Kés a hátban
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 1. Agricola2016. 1. 15. 17:29

    Uram! A késemért jöttem!
    - Hol hagyta?
    - Valami matrózban.
    - Milyen kés volt?
    - Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
    - Várjunk... Csak lassan, kérem... Milyen volt a nyele?
    - Kagyló.
    - Hány részből?
    - Egy darabból készült.
    - Akkor nincs baj. Megvan a kés!
    - Hol?
    - A hátamban.
    - Köszönöm...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Kés a hátban


    Uram! A késemért jöttem!
    - Hol hagyta?
    - Valami matrózban.
    - Milyen kés volt?
    - Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
    - Várjunk... Csak lassan, kérem... Milyen volt a nyele?
    - Kagyló.
    - Hány részből?
    - Egy darabból készült.
    - Akkor nincs baj. Megvan a kés!
    - Hol?
    - A hátamban.
    - Köszönöm...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

KAPCSOLÓDÓ TÉMÁK

Ajánlott cikkek

Partnerek

  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Kihirdették a felvételi ponthatárokat

  • Kilenc halálos áldozatot követelt a müncheni vérengzés Fotók: AFP

  • Terrortámadás Franciaországban

  • Öt rendőrt agyonlőttek Texasban Fotók: AFP

  • EU-csúcs a brit népszavazás után

  • Nagy-Britannia az EU-tagságról szavaz

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér