Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

2016. 1. 23. 08:00|Kocsi Ilona, a Világgazdaság főmunkatársa | Vélemény

Teremtő rombolás vagy valami más?

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Megosztott a magyar társadalom az Uber kontra magyar taxisok ügyében is. Ám ezúttal teljesen érthető a széthúzás: a sokat emlegetett új gazdaság következményeivel most Budapest utcáin élesben szembesülhettek az emberek. Megosztott az üzleti világ is: az Uber-jelenség rávilágít, hogy a hagyományos cégek hagyományos szemlélettel nem tudnak sikerrel versenyezni az újonnan érkező, lelkes, sokszor az illegalitás határán lavírozó vállalkozókkal.

Akiket gyakran még szabályok sem kötnek, merthogy olyan gyorsan robbantak be a mindennapokba, hogy mire a kormányok észbe kaptak, már állt a bál, azaz a régi és az új gazdaság képviselői között kitört a háború. Több országban az első reakció a totális tiltás volt, másutt meg az agyonszabályozás, de akad üdítő kivétel is – Észtország –, ahol közösen próbálják megteremteni azt a szabályozott környezetet, amely még nem lehetetleníti el az új vállalkozók működését, de a régieket sem irritálja.

A konfliktusok azonban kódolva vannak a régi és az új világ találkozásánál. Új üzleti modellek jönnek létre, amelyek alapjaiban felforgatják a régi működési rendet. A sharing economy (megosztáson alapuló gazdaság) vagy shadow economy (árnyékgazdaság), esetleg collaborative economy (együttműködő gazdaság) elnevezések jól rámutatnak az új üzleti modell lényegére: meglévő erőforrásokat – lakást, autót, ételt stb. – osztanak meg másokkal úgy, hogy abból némi jövedelem is keletkezzen. Nincs bürokrácia, szervezet, a szolgáltató és az ügyfél az internet segítségével talál egymásra. Új élményt jelent ez a közvetlen kapcsolat, s egyben olcsóbb megoldásokat is. A fapados légitársaságok térhódítása előhívta a fapados, azaz olcsóbb szolgáltatások kínálatát is. Az alacsony árakat azonban többen adóelkerüléssel, a szürke zónában működve tudják elérni – talán ezért is nevezte a Bloomberg e szektort „locust economy”-nak (sáskagazdaságnak).

A résztvevőknek jó, mivel jövedelmet termel, kiadásokat takarít meg, ám ugyanakkor tönkre is teheti az addig konszolidáltan működő területet.
Teremtő rombolás zajlik a gazdaságban – olvasható a PwC elemzésében, s mint írják, „az elmúlt és minden bizonnyal a következő évek egyik legfontosabb üzleti trendjéről és sikertörténetéről” van szó. A közösségi gazdaság néhány résztvevője pár év alatt világméretű céggé nőtte ki magát.

Az Ubert például 2009 márciusában alapították San Franciscóban, s tavaly júliusban a The Wall Street Journal szerint értéke már meghaladta az 50 milliárd dollárt. Az Airbnb – a szállásszolgáltató vállalkozás – cégértékét 24 milliárd dollárra teszik. Amikor megjelent a piacon, a hagyományos szállodák is prüszköltek ellene, de népszerűségét látva felismerték, nem tudják kitiltani a piacról, ezért inkább azért harcoltak, hogy szabályozott, transzparens legyen a működése, és adózzanak is az itt keletkező jövedelem után. Nagyjából ennyit érhetnek el a taxisok is. Talán még egy ideig tartható lesz a szabályozott, fix tarifás, korlátozott szolgáltatóval működő piac, de már látszik: ha nincs verseny, a benzinárcsökkenés sem jelenik meg az árakban, azaz e megoldás vesztesei a fogyasztók lesznek. Vagyis van igény egy rugalmas, olcsó utazásszervezőre. Márpedig ha ez van, akkor idő kérdése volt, hogy egy üzleti modell is megszülessen. Az okostelefonok terjedése, a digitális technológia térhódítása pedig a platformot is megteremtette hozzá.

Itt tartunk most. Szinte naponta születnek új üzleti megoldások, amelyeket szolgáltatások esetében szinte automatikusan besorolnak a közösségi gazdaság kategóriába. Nem mindig azok. Közös jellemzőjük a rugalmas, olcsó működés, gyors reagálás, egészen meglepő vagy triviális ötletek megvalósítása, némi ellenszolgáltatás fejében. Ha az üzlet beindul, „főállású” vállalkozóvá válnak a kezdetben csak amatőr próbálkozók, s az üzlet kőkemény profitszabályok szerint megy tovább. Az Uber ebbe a kategóriába tartozhat. Sokaknak már nemcsak zsebpénz-kiegészítő, hanem a megélhetés fő forrása. Profi vállalkozás, ehhez méltó bevételekkel. A világ sok országában. Így Magyarországon is. Betiltani már nem lehet. Legfeljebb illegalitásba szorítani. Ennek nincs értelme. Célszerűbb lenne végiggondolni kormányzati szinten, az érintett hagyományos és közösségi vállalkozók közreműködésével, miként teremthető meg az a működési platform, amely mindenkinek elfogadható, hasznos. Észtországban ezzel próbálkoznak.

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Teremtő rombolás vagy valami más?
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 6. Kjos42016. 1. 24. 20:53

    A legnagyobb baj, hogy a kormany kijeletette, hogy a taxisok oldalan all.
    A "munkajat vesztett" taxis miert nem igazol az uberhez? Leszedhetnr a matricat, nem kellene neki egy halom egyeb engedely koltseget megfizetnie - pillanatnyi szabalyozas szerint. Pillanatok alatt profitalhatnanak a kozossegi alapu szolgaltatasbol. Sot, elvileg elem jarhatnanak, legjobbak, legkeresettebbek lehetnenek az uber-soforok kozott, hoszen profik. Helyismeret, vezetesi tudas, minden know-how az oveke. S mivel uhyis van, aki a hagyomanyos tarsadagokat keresi, a maradek szepen megelne.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    A legnagyobb baj, hogy a kormany kijeletette, hogy a taxisok oldalan all.
    A "munkajat vesztett" taxis miert nem igazol az uberhez? Leszedhetnr a matricat, nem kellene neki egy halom egyeb engedely koltseget megfizetnie - pillanatnyi szabalyozas szerint. Pillanatok alatt profitalhatnanak a kozossegi alapu szolgaltatasbol. Sot, elvileg elem jarhatnanak, legjobbak, legkeresettebbek lehetnenek az uber-soforok kozott, hoszen profik. Helyismeret, vezetesi tudas, minden know-how az oveke. S mivel uhyis van, aki a hagyomanyos tarsadagokat keresi, a maradek szepen megelne.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 5. lzoli412016. 1. 23. 15:19

    Az Elemző című műsorban(Echo Tv) Magas Istvánnal is volt egy interjú. Ebben megemlítettek egy történeti összehasonlítást is. Az angol és a francia gazdagok viselkedését hasonlították össze abban a korszakban, amikor a kereskedelem kezdett kibontakozni. Az angol gazdagok a városaik főutcáin az alsó szinteket elkezdték hasznosítani, hogy növeljék a bevételüket, míg a francia arisztokrácia ezt nem tette, mert az előjogaikból éltek. Most is egy hasonló előjogi rendszerre hivatkozva akarnak fennmaradni a szabályozáson keresztül, de az innováció és a hatékonyság úgyis megkeresi a maga útját, csak kifárasztják magukat. Az evolúció tanulsága az, hogy aki nem alkalmazkodik eltűnik. A megosztó gazdaságot a kkv.-k támogatott eszközeire adaptálnám, hogy férjenek hozzá a legjobb technológiákhoz, a legkisebb tőkeköltség mellett. Az előjogok kialakítása tudja csökkenti a potenciális GDP növekedését is és a versenyképességet rombolja.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    Az Elemző című műsorban(Echo Tv) Magas Istvánnal is volt egy interjú. Ebben megemlítettek egy történeti összehasonlítást is. Az angol és a francia gazdagok viselkedését hasonlították össze abban a korszakban, amikor a kereskedelem kezdett kibontakozni. Az angol gazdagok a városaik főutcáin az alsó szinteket elkezdték hasznosítani, hogy növeljék a bevételüket, míg a francia arisztokrácia ezt nem tette, mert az előjogaikból éltek. Most is egy hasonló előjogi rendszerre hivatkozva akarnak fennmaradni a szabályozáson keresztül, de az innováció és a hatékonyság úgyis megkeresi a maga útját, csak kifárasztják magukat. Az evolúció tanulsága az, hogy aki nem alkalmazkodik eltűnik. A megosztó gazdaságot a kkv.-k támogatott eszközeire adaptálnám, hogy férjenek hozzá a legjobb technológiákhoz, a legkisebb tőkeköltség mellett. Az előjogok kialakítása tudja csökkenti a potenciális GDP növekedését is és a versenyképességet rombolja.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 4. BPartner2016. 1. 23. 14:16

    Teljesen egyenesen is beszélhetnénk. A taxisokat nem szeretjük itthon, lenézett és megvetett szakma. Ha megszűnnének sem hullatna értük egy csepp könnyet sem. Inkább károsak, mint hasznosak. Az Uberrel pont az a bajuk, hogy egy korszak végét jelenti. Annak a korszaknak, ahol a taxis lobbi sok mindenért felelős Budapesten. Miattuk van sok minden úgy, hogy az csak nekik legyen jó.

    Itt van már a legfőbb ideje teljesen új alapokra helyezni a taxizás fogalmát és komolyan venni a "tömegközlekedés" magasabb rendű igényeit. Attól, hogy egyszínűek lettek, még mindig ugyan olyan "kétszínű" társaságról beszélünk. Mindent megváltoztatatk már a taxisok körül, csdak a lényeget nem.

    Ruzsik Dezső
    Ingatlanműhely

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    Teljesen egyenesen is beszélhetnénk. A taxisokat nem szeretjük itthon, lenézett és megvetett szakma. Ha megszűnnének sem hullatna értük egy csepp könnyet sem. Inkább károsak, mint hasznosak. Az Uberrel pont az a bajuk, hogy egy korszak végét jelenti. Annak a korszaknak, ahol a taxis lobbi sok mindenért felelős Budapesten. Miattuk van sok minden úgy, hogy az csak nekik legyen jó.

    Itt van már a legfőbb ideje teljesen új alapokra helyezni a taxizás fogalmát és komolyan venni a "tömegközlekedés" magasabb rendű igényeit. Attól, hogy egyszínűek lettek, még mindig ugyan olyan "kétszínű" társaságról beszélünk. Mindent megváltoztatatk már a taxisok körül, csdak a lényeget nem.

    Ruzsik Dezső
    Ingatlanműhely

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 3. tunde042016. 1. 23. 11:48

    "Talán még egy ideig tartható lesz a szabályozott, fix tarifás, korlátozott szolgáltatóval működő piac,..."

    a taxisok öngólt rúgtak, mert a fix tarifát ők követelték, h az általuk taxis hiénának nevezett taxisokat kiszorítsák a piacról. azért, h egyeduralkodóvá válhassanak.

    most meg az a bajuk, h fix a tarifa, így nem lehet versenyezni, bla-bla-bla!
    A társadalmat meg nem nagyon osztották meg, mert aki eddig nem utálta a taxisokat, azok közül igen sokat fordultak ellenük. tehát lényegesen többen vannak, akik nem őket támogatják, és nem hullatnak értük könnyet!

    Az ubert valóban szabályozni kell, mert igen is ők is adózzanak! de ettől a taxisoknak még nem lesz jobb a helyzetük, és ők főleg ezért demonstráltak, bénították meg a közösségi közlekedést és az autós forgalmat.

    aról nem beszélve, h a taxisokat sem kell félteni, ahol lehet ők is adót csalnak! vagy kihasználják a tömegrendezvényeket, fesztiválokat. a nyáron több taxis is leruccant a sound fesztiválra, és a szép sárga kocsijukra felmatricázott 280Ft fix tarifát egyszerűen megoldották úgy, h az összeg elé ragasztottak egy 1-est! és gondolom ebben az esetben nem az 1280Ft-os díj után adóztak! elmennek a fenébe,de komolyan!


    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    "Talán még egy ideig tartható lesz a szabályozott, fix tarifás, korlátozott szolgáltatóval működő piac,..."

    a taxisok öngólt rúgtak, mert a fix tarifát ők követelték, h az általuk taxis hiénának nevezett taxisokat kiszorítsák a piacról. azért, h egyeduralkodóvá válhassanak.

    most meg az a bajuk, h fix a tarifa, így nem lehet versenyezni, bla-bla-bla!
    A társadalmat meg nem nagyon osztották meg, mert aki eddig nem utálta a taxisokat, azok közül igen sokat fordultak ellenük. tehát lényegesen többen vannak, akik nem őket támogatják, és nem hullatnak értük könnyet!

    Az ubert valóban szabályozni kell, mert igen is ők is adózzanak! de ettől a taxisoknak még nem lesz jobb a helyzetük, és ők főleg ezért demonstráltak, bénították meg a közösségi közlekedést és az autós forgalmat.

    aról nem beszélve, h a taxisokat sem kell félteni, ahol lehet ők is adót csalnak! vagy kihasználják a tömegrendezvényeket, fesztiválokat. a nyáron több taxis is leruccant a sound fesztiválra, és a szép sárga kocsijukra felmatricázott 280Ft fix tarifát egyszerűen megoldották úgy, h az összeg elé ragasztottak egy 1-est! és gondolom ebben az esetben nem az 1280Ft-os díj után adóztak! elmennek a fenébe,de komolyan!



    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. Agricola2016. 1. 23. 10:20

    Az eddigi ellenőrzések tapasztalatai alapján elmondható, hogy a magyar Uber-sofőrök nem rendelkeznek adószámmal, valamint a viteldíjról sem adnak semmiféle bizonylatot.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    Az eddigi ellenőrzések tapasztalatai alapján elmondható, hogy a magyar Uber-sofőrök nem rendelkeznek adószámmal, valamint a viteldíjról sem adnak semmiféle bizonylatot.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Agricola2016. 1. 23. 09:00

    "A hagyományos cégek hagyományos szemlélettel nem tudnak sikerrel versenyezni az újonnan érkező, lelkes, sokszor az illegalitás határán lavírozó vállalkozókkal."

    Ezek igen gyakran nem tisztelik a határokat, hanem semmibe veszik a törvényeket és alantas módon szereznek előnyöket egy versenynek mondott helyzetben.

    A nézők nem szívesen mennének nézni egy olyan atlétikai versenyt, ahol mondjuk a százméteres síkfutásban egyes versenyzőknek megengedett lenne 20 méter előnnyel indulni, a célba beérkezőket mégis a beérkezési sorrendnek megfelelően díjaznák.

    Az Uber kontra magyar taxisok ügyében bizonyítást nyert, hogy az Uber nem tiszteli a tisztességes verseny szabályait.

    Ha ez így van, nem kell tisztelni az Ubert.

    A sikeres és dúsgazdag gengszter Al Capone szintén innovatív volt Amerikában.

    Neki ott a hatóságok merev gondolkodása, a túlzott adminisztráció, és az adófizetés ellenőrzése lett a veszte.

    Az amerikai hatóságok nem átallották ellenőrizni a hirhedt gengszter, Al Capone pénzügyeit.

    A hirhedt gengszter, Al Capone Amerikában, szintén negatívan ítélte meg az adófizetést. Elrejtette profitját az ottani adóhatóság elől. Ő is "adóoptimalizált".

    Egy amerikai film, amelyben Kevin Costner és Robert de Niro játszotta a főszerepeket, arról szólt, hogy hogyan sikerült Al Caponét a hírhedt kegyetlen gyilkos gengsztervezért börtönbe juttatni:

    Az adócsalás bizonyított vádjával.

    A filmből az volt érzékelhető, hogy akkoriban Amerikában halál komolyan vették az adócsalást a hatóságok.


    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Teremtő rombolás vagy valami más?


    "A hagyományos cégek hagyományos szemlélettel nem tudnak sikerrel versenyezni az újonnan érkező, lelkes, sokszor az illegalitás határán lavírozó vállalkozókkal."

    Ezek igen gyakran nem tisztelik a határokat, hanem semmibe veszik a törvényeket és alantas módon szereznek előnyöket egy versenynek mondott helyzetben.

    A nézők nem szívesen mennének nézni egy olyan atlétikai versenyt, ahol mondjuk a százméteres síkfutásban egyes versenyzőknek megengedett lenne 20 méter előnnyel indulni, a célba beérkezőket mégis a beérkezési sorrendnek megfelelően díjaznák.

    Az Uber kontra magyar taxisok ügyében bizonyítást nyert, hogy az Uber nem tiszteli a tisztességes verseny szabályait.

    Ha ez így van, nem kell tisztelni az Ubert.

    A sikeres és dúsgazdag gengszter Al Capone szintén innovatív volt Amerikában.

    Neki ott a hatóságok merev gondolkodása, a túlzott adminisztráció, és az adófizetés ellenőrzése lett a veszte.

    Az amerikai hatóságok nem átallották ellenőrizni a hirhedt gengszter, Al Capone pénzügyeit.

    A hirhedt gengszter, Al Capone Amerikában, szintén negatívan ítélte meg az adófizetést. Elrejtette profitját az ottani adóhatóság elől. Ő is "adóoptimalizált".

    Egy amerikai film, amelyben Kevin Costner és Robert de Niro játszotta a főszerepeket, arról szólt, hogy hogyan sikerült Al Caponét a hírhedt kegyetlen gyilkos gengsztervezért börtönbe juttatni:

    Az adócsalás bizonyított vádjával.

    A filmből az volt érzékelhető, hogy akkoriban Amerikában halál komolyan vették az adócsalást a hatóságok.



    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Rovat további hírei
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Pénteken kezdődött a varsói V4-csúcstalálkozó Fotók: Miniszterelnöki Sajtóiroda

  • Földrengés rázta meg Olaszországot Fotók: AFP

  • Éremeső az olimpián

  • Rio 2016

  • Kezdődik a riói olimpia

  • Kihirdették a felvételi ponthatárokat

Előző
Következő
  • Túlteljesített a Magyar Telekom

    Túlteljesített a Magyar Telekom

  • Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

    Ezért van romokban Spanyolország gazdasága

  • Így állnak a legnagyobb gazdaságok

    Így állnak a legnagyobb gazdaságok

  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

Előző
Következő
Világgazdaság Piactér