BUX 42,921.57
-0.41%
BUMIX 3,817.67
+0.20%
CETOP20 1,820.32
0.00%
OTP 9,046
-1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.16%
-3.11%
ZWACK 17,400
+0.29%
0.00%
ANY 1,545
+0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
-0.61%
0.00%
0.00%
OPUS 152.2
+0.26%
+0.51%
0.00%
-0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,834
+0.85%
+1.58%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+1.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.08%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+2.00%
+1.24%
0.00%
-5.19%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Kompenzációt kap a Posta

Eredetileg a postai liberalizáció miatt a piacra belépő cégek hozzájárulásaiból kompenzálták volna a Magyar Postát. A kötelező feladatokból fakadó veszteséget rivális hiánya miatt az államnak kell kiegyenlítenie

Jelentős terhet jelenhet a költségvetésnek a Magyar Posta egyetemes szolgáltatói létéből fakadó méltánytalan többletterheinek kompenzálása. Az állami vállalatnak ugyanis ott is kötelező például postahivatalt vagy mozgópostát fenntartania, ahol az piaci körülmények között veszteséges lenne.

A tavaly ősszel elfogadott új postatörvény szerint a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság feladata gondoskodni a méltánytalan többletteher megtérítéséről. Az NMHH a könnyű levelek piacára belépő új szolgáltatók által befizetett hozzájárulásokból fizetett volna a Magyar Postának, egyelőre azonban nincs új piaci szereplő. A hatóság ugyanis nem adta meg az engedélyt az osztrák állami hátterű Feibra Kft-nek, mert több hónapos eljárás után megállapította: átláthatatlan a számvitele.

„Amennyiben a hatóság által kezelt számlára befizetett hozzájárulások összege alacsonyabb a tárgyévi méltánytalan többletteher összegénél, a különbözetet a költségvetési előirányzaton rendelkezésre álló forrás mértékéig a szolgáltató részére megtéríti” – áll az állam és a Magyar Posta Zrt. által szerdán megkötött Egyetemes Postai Közszolgáltatási Szerződésben, amely 2020. december 31-ig érvényes.

A szerződés arra az esetre is tartalmaz szabályokat, ha a kompenzációs igény meghaladná a költségvetési előirányzatot. Ilyenkor több forgatókönyv léphet életbe, amelyek a pótlólagos költségvetési források hozzárendelésétől, a posta feladatainak csökkentéséig vagy más módon történő ellátásáig terjednek. Amúgy az 50 grammot meg nem haladó tömegű, belföldi levélküldemények, valamint a hivatalos iratokkal kapcsolatos belföldi szolgáltatás díjának meghatározási módszerét a miniszteri rendelet állapítja meg.

Némi eltérés fedezhető fel a postatörvénynek és a megkötött közszolgáltatási szerződésnek a szolgáltatás elérhetőségére vonatkozó szabályai között.

"Az egyetemes postai szolgáltató az egyetemes postai szolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges hálózatát köteles úgy szervezni, hogy a felvételi pontok – bele nem értve a levélgyűjtő szekrényeket – ne legyenek légvonalban 5 kilométernél távolabb a lakosság 95 százalékától és légvonalban 10 kilométernél távolabb a lakosság 99,5 százalékától” – áll a törvényben. A szerződésben viszont már csak 80, illetve 99 százalék szerepel. A dokumentum értelmében az állami vállalatnak ezer lakosnál nagyobb településen állandó hivatalt kell fenntartani. Még 2003-ban polgármesterek azért indítottak mozgalmat, mert a 600 lélekszámnál kisebb településeken bezárták a postahivatalokat, és helyüket a mozgóposta vette át. Az állam a Magyar Posta talpon maradását azzal is segíti, hogy a közigazgatás és az igazságszolgáltatás hivatalos iratainak kézbesítésére és a bélyegkibocsátásra megőrizhetett kizárólagos jogát.

Ez nem piacvédelem

„Az egyetemes postai szolgáltatónak való kijelölés szolgáltatási kötelezettséget fog jelenteni a Magyar Posta számára, de nem jelent piacvédelmet, nem jelenti azt, hogy ugyanolyan szolgáltatásokat mások ne nyújthatnának. 2011-ben aktívan közreműködtünk a koherens jogszabályi környezet kialakítása érdekében” – olvasható a vállalat 2011-es jelentésében. Hozzátették: céljuk, hogy az egyetemes szolgáltatót e tevékenységére vonatkozóan ne terhelje méltánytalan többletteher. Amúgy a közönséges levélpostai küldemények forgalmának csökkenését például az elsőbbségi küldemény és a hivatalos iratforgalom többletbevétele ellensúlyozta. Az NFM szerint kiemelt szempont volt, hogy az új szabályozás a lehető legkisebb mértékben avatkozzon be a már jelenleg is versenypiacon működő postai szolgáltatásokba.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek