BUX 40,481.51
+2.48%
BUMIX 3,775.06
-0.29%
CETOP20 1,893.58
+2.19%
OTP 8,750
+3.94%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.49%
ZWACK 18,200
-1.09%
0.00%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,110
+0.91%
0.00%
-0.76%
+1.27%
+1.43%
-1.17%
-7.24%
-1.12%
0.00%
+1.87%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,992
+2.75%
+0.13%
ALTEO 2,380
-0.83%
0.00%
-0.10%
EHEP 1,250
-4.94%
+2.52%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
+0.75%
+3.16%
0.00%
-0.20%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
0.00%
NAP 1,240
-1.59%
+1.85%
+17.65%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Közbeszerzés és nyertes is van, mégse lehet a BKV-val hajózni a Dunán

A Magyar Kikötő Fejlesztő és Hajózási Üzemeltető Zrt. (Magyar Kikötő) ajánlatát hozta ki nyertesnek a BKV a hajós közösségi közlekedés tárgyában kiírt tenderen. A fővárosi cég még 2020 júniusában indította el a nyílt uniós közbeszerzést a BKV hajókkal történő hivatásforgalmú, menetrendszerinti közszolgáltatás üzemeltetése. A szerződés mennyisége tervezetten 60 ezer üzemóra 36 hónapra, vagyis három évre. A Magyar Kikötő a közszolgáltatás lebonyolítása mellett köteles a hajók teljeskörű üzemben tartási tevékenységét is elvégezni, továbbá a kikötőkkel kapcsolatos feladatokat is ellátni.

A társaság által ajánlott üzemóradíja áfa nélkül számítva 30,99 ezer forint, tehát a maximális 60 ezer üzemórára vetítve nettó 1,859 milliárd forint.

Ez volt a legolcsóbb az érvényesen benyújtott pályázatok árai közül: a Rubin Group 33, a Rudas és Társa által képviselt konzorcium pedig 38,5 ezer forintot kért volna. A BKV a Dunai Személyszállító Kft., a Hajózni Jó Kft., valamint a Panoráma-Deck Hajózási Kft. ajánlatát érvénytelennek mondta ki.

Fotó: Faludi Imre / MTI

A beszerzés érdekessége, hogy a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor május végén még azt jelentette be a Telex.hu-nak adott nyilatkozatában, hogy 2021-ben nem lesz a Duna budapesti szakaszán közszolgáltatásban végzett, menetrendi hajóközlekedés, mivel a koronavírus-járvány miatt a főváros, a BKV és a BKK is forráshiányos.

A tevékenység alapból évi 300-500 millió pluszköltséggel jár a BKV-nak (ennyit kell ráfizetni a hajójegyek bevétele mellett), a cégvezetés ezért úgy döntött, hogy az idén ezt a pénzt inkább az alaptevékenységre, buszokra-villamosokra költi.

Viszont a mostani tender három éves ciklusának nettó 1,859 milliárdos értéke éves bontásban átlagosan mintegy 620 millió forint. A BKV az ellentmondásos helyzetre lapunknak egyfelől leszögezte, hogy a szerződés a felek aláírásától lép hatályba, ami még nem történt meg. Ennek oka feltehetően a csaknem féltucatnyi, részben folyamatban lévő vitarendezési kérelem, hiszen a szerződéskötési moratórium június 21-én lejárt.

Vagyis papíron legalábbis nem lenne kizárt, hogy mégis megteremtődik a feltétele annak, hogy az idén is legyen menetrendi hajóközlekedés a Dunán. A BKV ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy a jelenlegi információk szerint 2021-ben a jelzett forráshiány miatt ez még nem indul meg.

Az eredetihez képest drágábbnak tűnő konstrukció kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az éves üzemeltetési díj elvi maximuma csak becsülhető, mert a 60 ezer menetrendi üzemórát számos tényező befolyásolhatja, így például az időjárás, vagy a vízállás, de az üzemórák száma a mindenkori rendelkezésre álló fedezet alapján is csökkenhet.

A BKV tehát nem vállalt kötelezettséget évi 20 ezer üzemóra megrendelésére, és évi több, mint 600 millió forint kifizetésére sem

– hangsúlyozták. Azt is kiemelték, hogy 2012 óta külső partnerek bevonásával látják el a hajózási tevékenységet, amely alapvetően a fenntartási költségek optimalizálása miatt indokolt: a BKV nem rendelkezik hajózó személyzettel, és így biztosítható gazdaságosan és a kereslethez alkalmazkodóan rugalmasan az üzemeltetés.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek