Törvényt fogadott el Kína annak a megakadályozására, hogy a nagy internetes cégek visszaéljenek az internetre felkerülő személyes adatokkal. A jogszabályt az utóbbi években elszaporodott internetes csalások, de mindenekelőtt a felhasználóknak az adatok kiszivárgása láttán növekvő aggodalma miatt fogadták el. Az AP amerikai hírügynökség megjegyzése szerint a kormányzó Kínai Kommunista Párt tovább növeli az internetes ágazatra gyakorolt nyomást.

Fotó: GREG BAKER/AFP

A kínai parlament állandó bizottsága által elfogadott törvény értelmében az állami és a magáncégeknek csökkenteniük kell az állampolgárok személyes adatainak gyűjtését, és állandó jelleggel ki kell kérniük a beleegyezésüket.

 A törvény, amelyet monopolellenes törvény és más intézkedések előztek meg, november 1-jén lép hatályba. A jogszabály következtében az Alibaba webáruház és a Tencent játék- és közösségi média-vállalat részvényeinek árfolyama máris esett.

Áprilisban az Alibabát rekordnagyságú, 2,8 milliárd dolláros pénzbírsággal sújtották a kínai hatóságok versenysértő magatartás címén.

Augusztusban a kormány bejelentette, hogy az oktatási cégeknek a jövőben nem engedélyezik, hogy külföldi beruházással nyújtsanak fizetős szolgáltatásokat. A törvény előírja, hogy a cégek milyen információkat tárolhatnak, és ezt hogyan tehetik. A teljes szöveget még nem hozták nyilvánosságra, de a korábbi tervezetek alapján a felhasználók beleegyezése szükséges ahhoz, hogy az adataikat egy másik cégnek eladják.

A kínai törvény hasonlít az Európai Unióban hatályos általános adatvédelmi rendelethez (GDPR), amely a személyes adatok gyűjtését és kezelését szabályozza. 

A nyugati országok gyakorlatától eltérően azonban a kínai törvény nem rendelkezik a kormánypárt, illetve a kormány személyes adatokhoz való hozzáférésének korlátozásáról. A kommunista pártot azzal vádolják, hogy az ujgurokról és más, többségében muszlim hszincsiangi etnikai csoportokról való személyes adatgyűjtést használja fel a széles körű megtorló kampányhoz.