Cégvilág

Még a járvány sem fogott ki a pecapiacon

Már 750 ezer regisztrált horgászt tartanak számon Magyarországon, a számuk pedig egyre nő, bár már nem olyan ugrásszerűen, mint az elmúlt években.

Megrángatta a magyarországi horgászpiac résztvevőit a koronavírus-járvány. Bár a tavaly nyári hónapokban gyakorlatilag megrohamozták az emberek a vízpartokat – és ennek apropóján a horgászboltokat is – a lelkesedés és a fogyasztás az év utolsó harmadára visszatért a 2019-ben tapasztaltakhoz és ez a tendencia figyelhető meg azóta is. A pecázás évek óta igazi aranykorát éli. 

Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Magyarországon jelenleg több mint 750 ezer a regisztrált horgászok száma, amely 2014 óta gyakorlatilag megduplázódott. A szám még mindig növekszik, de már lassabban, a koronavírus-járvány ebben nem okozott kiugrást. Rendszeresen több mint félmillió ember horgászik, egy évben átlagosan 16-18 napot. Idén várhatóan a 10 milliót is átlépi a regisztrált horgásznapok száma, amely 2020-ban még csak 9,4 millió volt, így ezen a téren is emelkedő tendencia rajzolódik ki. A regisztráltak között 78 ezer nő és nagyjából ugyanennyi gyermek és ifjúsági horgász van.

Gyakorlatilag egy 40 milliárd forintos piacról van szó – húzta alá VG-nek Dérer István, a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) főigazgatója. A horgászok számának megugrása elsősorban az ágazat kifehérítésének, illetve annak volt köszönhető, hogy az állami horgászvizsga ingyenessé vált. 

Ma már több, mint 1600 ponton értékesít állami okmányokat a MOHOSZ, a szövetség által felállított rendszert pedig a magántavak tulajdonosai is előszeretettel használják, hiszen nekik sem árt tudni, kik pecáznak a területükön. 

A piacon az egyik legnagyobb szereplőként számon tartott, a WalterLand horgászboltok mögött álló Carpologia Kft. tavaly növelni tudta árbevételét, de adózott eredménye kissé elmaradt az előző évihez képest. A nyár rendkívüli forgalmat generált, mert akkor szinte sehova máshova nem lehetett menni, csak a természetbe, a vízpartra. Ahogy visszatértek azonban az egyéb szórakozási lehetőséget, úgy esett vissza a forgalom is. Bár a járvány hatására a horgászcikk-piac nem rogyott meg, de az a kiugró őrület már lecsengett és várhatóan nem is tér vissza – húzta alá a VG-nek Walter Tamás, a cég tulajdonosa. 

A keresletet egyébként főleg a hosszú évek után a horgászathoz visszatérők növelték, akik fiatal korukban hódoltak ennek a szenvedélynek, de aztán eltávolodtak tőle. A hobbihorgászok ugyanakkor egy idő után ismét letették a pecabotokat, éppen ezért a piac szereplői közül sokan úgy vélik, hogy a versenyzésben a jövő. Ebben a tekintetben egyébként Magyarország Európa és a világ élvonalába tartozik. Walter Tamás szerint a versenyeken elért jó eredmények a legjobb hitelesítési eszközök, a főbb piaci szereplők emiatt is fektetnek óriási hangsúlyt a saját termékfejlesztésre, hogy a magyar feltételeknek és vizeknek legmegfelelőbb etetőanyagokat és felszereléseket tudják előállítani. Ez tevékenységük a járvány alatt még jobban felerősödött.

Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A két másik horgászbolt-óriás közül a Haldorado Team Kft. augusztus elején közzétett 2020-as pénzügyi beszámolója szerint 30 százalékkal megnövelte bevételét a 2019-es évhez képest. Ahogyan az Xfish Global Kft. is nagyjából 20 százalékkal több árbevételről és nagyobb adózott eredményről számolt be. A Haldorado Team Kft. a beszámolójához csatolt kiegészítő mellékletben arról írt, hogy a cég jelenleg jó piaci helyzetet mondhat magának. Igyekszik ezt úgy kihasználni, hogy tevékenysége színvonalának emelése útján piaci pozícióit megtarthassa, sőt, növelhesse. 

járvány horgászat horgászbolt Mohosz
Kapcsolódó cikkek