A hajdani Szikra mozi felújított épületébe költözött attrakció, a VR-park 2019 őszén nyitott, de 2020-ban a világjárvány miatt már többet volt zárva, mint nyitva. A járványügyi korlátozások következtében nem csak látogatókat és velük jegybevételt veszítettetek, hanem sokkal nagyobb falat esett ki a tervezett büdzséből az elmaradt üzleti tárgyalások, illetve a saját fejlesztésű VR-időutazó programok értékesítésének meghiúsulása miatt. A VR Hungary Kft. – mint azt Illés Gabriella, a társaság ügyvezetője a VG-nek Molcsányi György és Gonda Péter üzlettársával elmondta – virtuális vidámparkját bemutatóteremként és egyfajta utazó kiállítás egyik helyszíneként működteti.

A cég saját fejlesztésű virtuális valóság hardware platformját és a hozzá kapcsolódó szoftver berendezéseit a nemzetközi piacon akarja értékesíteni,

amire amerikai, nyugat-európai, közel-keleti múzeumok és állatkertek üzemeltetőinek érdeklődése alapján jó esély mutatkozik. Ígéretesnek tartja a céget a Takarékbankhoz tartozó DBH Investment kockázati tőkealap is, amely az indulás az indulás óta nagyságrendileg 500 millió forintot fektetett a cégbe, ezzel lendítve tovább a társaságot a világpiac felé – fogalmazott az ügyvezető.

Fotó: VG

A magyar technológiai cég VR-programjai közül a gízai piramis belsejébe és a dinoszauruszok közé vezető virtuális túrák, játékos időutazások tűnnek a leginkább piacképesnek. Az úgynevezett „location based”, azaz csak élményparki környezetben élvezhető élmények területére elsők között lépő magyar cég kezdettől saját komplett programok fejlesztésére koncentrált.

Az egyre kompetitívebb és egyre népesebb attrakciófejlesztői piac nemzetközi mezőnyében például Steven Spielberg cége is szerepel, kitűnni egyáltalán nem egyszerű

– mondta Illés Gabriella.

A VR-szemüveg megjelenésével kinyíltak a kapuk a technológiai piac e speciális szegmensében, amelyben a cél a szórakoztatva tanító valósághű élmény biztosítása.

A VR-eszközök egyre elterjedtebbek az élményalapú oktatásban is.

A VR Hungary időutazásain résztvevők az adott helyről és korból kapnak minden érzékszervükre ható ingereket, mert a virtuális és a valós fizikai tér együtt van jelen, a dinoszauruszokat például meg tudják simogatni, miközben a játékosok egymással is képesek a virtuális tér részeként folyamatosan kommunikálni. A magyar cég játékai egy varázsszobára (magic boxra) épülnek, ami változtatható, átprogramozható elemekkel, például a látogatók testmagasságát is figyelembe véve, személyre szabottan működik.

A szórakoztatóipar és oktatás szolgálatába állt technológiai fejlesztések egyelőre beláthatatlan távlatokba vezetnek. Az attrakciók célközönsége sokféle, a VR-parkot egyaránt hamar felfedezték a csapatépítő rendezvények szervezői és az iskolai tanulmányi kirándulások felelősei.

Fotó: VG

A kereslet még a pandémia ellenére is jelentős, néhány heti nyitvatartás után augusztusra elérték a körülbelül háromezer fős havi látogatószámot, ami csaknem annyi, mint a 2019 decemberi volt

– közölte Illés Gabriella. Az attrakciót újra be kellett vezetni a köztudatba, s még csupán egyetlen olyan hónap volt, amikor rentábilisan üzemelt a vállalkozás.

Minden üzleti tervet át kellett írni,  újra célba kell venni az elmúlt másfél évben hibernálódott nemzetközi attrakciófejlesztési piacot. Az üzletkötésig ebben a szektorban nem lehet csak online úton eljutni, a vevők – érthetően – személyesen is meg akarnak győződni a szerződés tárgyáról és szeretnék átélni a lokáció alapú virtuális valóság által nyújtott élményeket. A határok megnyitását a cégvezető reményei szerint nem követi újabb lezárás, és végre megérkezhetnek a vevőjelöltek Budapestre. A külföldi piacra lépéshez további befektetőket keresnek és már többekkel tárgyalnak is erről.