Noha az Egyesült Államokban a Black Friday, azaz a Fekete Péntek története mítoszoktól színes, Magyarországon elsősorban az online eseményeként tekintünk rá. A hazai köztudat elsősorban a televíziókészülékekért civakodó amerikaiakkal és a 90%-os leárazásokkal azonosítja ezt a napot, noha a valóság ettől jelentősen eltér; nemcsak idehaza, de az USA-ban is.

A kereskedelem relatív egyszerű szabályrendszer szerint működik; ha az értékesítési ár alacsonyabb a beszerzési árnál, a kereskedő számára veszteség keletkezik. Persze nem hagyhatjuk figyelmen kívül a járulékos költségeket és díjakat sem, de ettől függetlenül kijelenthető, hogy a 90%-os leárazások nem életszerűek, bizonyos termékkörök esetén a 20%-os kedvezmények is extrémnek számítanak.

Fotó: KAROLINA GRABOWSKA KABOOMPICS / pexels

Ennek ellenére azt látjuk, hogy a piacvezető szereplők szinte minden kategóriában kínálnak 20-30 vagy akár 50%-os kedvezményeket. A magyarázat abban rejlik, hogy a Black Friday kampányra elkülönített készülékek gyártói vagy beszállítói támogatással kerülnek a kereskedők raktáraiba, így esély nyílik az átlagosnál lényegesen nagyobb leárazások meghirdetésére. Ennek persze az a feltétele, hogy a kereskedő partner jelentős mennyiségeket legyen képes értékesíteni – magyarázza a megkérdezett marketingszakértő. Vagyis kimondható, hogy a Black Friday egyre inkább a nagy webáruházak játszóterévé válik.

A kisebb webáruházak jellemzően csak abban az esetben tudnak beszállni az árversenybe, ha önerőből finanszírozzák a leárazáskampányaikat. Ez a legkisebb költségvetéssel rendelkező kereskedők esetében természetesen nem lehetséges, de a kicsit nagyobb forgalmúak olykor-olykor tesznek egy bátor kísérletet. Ilyen esetben jelentős kockázatot vállalnak, hiszen a szolgáltatásfejlesztésük láthatja a kárát, amennyiben a profitráta negatív számot produkál. 

Mentőövet jelenthet számukra az e-kereskedelem iránti fokozott érdeklődés; a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedés jelentős forgalomélénkülést okoz az online térben. A teljes 2021-es évre elővetített prognózis hozzávetőlegesen 20-22%-os növekedést tartalmaz, ami lényegesen magasabb az előzetes várakozásoknál.

A megkérdezett marketingszakértő szerint indokolt az online kereskedők optimizmusa az utolsó negyedév kapcsán. Ennek magyarázata pedig abban rejlik, hogy a növekedés motorját szolgáltató megrendelési gyakoriság növekedése ebben az időszakban a legerősebb. Amennyiben az átlagos megrendelési érték némileg felülmúlja a tavalyi eredményeket, a negyedév összesített eredménye akár jelentős növekedést eredményezhet a szektor számára. 

Az idei évben a nemzetközi Black Friday november 26-án lesz, ám a korábbi évek gyakorlata azt mutatta, hogy a piacvezető szereplők közül csupán az eMAG tartotta magát az eredeti dátumhoz, az Extreme Digital előre hozott Fekete Pénteket tartott, az Alza pedig attól sem riadt vissza, hogy májusban rendezze meg a saját akcióját. Noha a leárazások elnevezése félrevezető lehet, az online vásárlók különbséget tesznek a kamu és a jelentős leárazásokkal futó fekete péntekek között.