A kormány minden eszközzel segíti a külpiacokon aktív magyar vállalatok terjeszkedését, ami különösen fontos az elkövetkezendő, várhatóan tartósan háborús által sújtott nemzetközi környezetben – közölte Szijjártó Péter. A külgazdasági és külügyminiszter a Külgazdasági Értekezlet nyitórendezvényén hangsúlyozta, a jelenlegi körülmények között még inkább felértékelődik, hogy mely országok tudnak megnyerni maguknak egy-egy beruházást, mely országok tudják hatékonyan támogatni a hazai vállalatokat a külföldi terjeszkedésben és mely országok tudják előmozdítani az exportot.

CONTINEST
Fotó: CONTINEST

Az eseményen öt újabb magyar céggel írtak alá megállapodást a Kiemelt Exportőr Partnerségi Program (KEPP) keretében folytatott együttműködésről: a B+N Referencia Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-vel, a BioTech USA Kft.-vel, a Continest Technologies Zrt.-vel, a Ganz Gépgyár Holding Zrt.-vel és a Videoton Holding Zrt.-vel. 

Ezek összesített árbevétele tavaly mintegy 402,5 milliárd forint volt, aminek 49 százaléka származott exportból. 

A 2019-ben indult programhoz ezzel együtt már 40 magyar tulajdonú, a hazai exporthoz jelentős mértékben hozzájáruló partnercég csatlakozott. A KEPP anyagi támogatást nem tartalmaz.

Véget ért az egyközpontúság

Szijjártó Péter kiemelte, az elmúlt tíz-tizenöt évben véget ért a világgazdaság egyközpontúsága, és egy, legalább kétközpontú rendszer jött létre. A keletről kiinduló beruházások aránya 2007 és 2022 között 83 százalékkal nőtt, míg a nyugatiaké 45 százalékkal csökkent, és 2018 óta már minden évben több beruházást finanszíroznak keleti tőkéből. Az elmúlt tizenöt évben a nyugati gazdaságok exportja 36 százalékkal, a keletieké 84 százalékkal bővült, és a két erőközpont részesedése 2018 óta nagyjából azonos arányú a globális kivitelből.

A miniszter kijelentette, hogy Magyarország időben hirdette meg a keleti nyitás politikáját, ugyanis azóta 45 százalékkal emelkedett a keleti irányú az érintett országokkal folytatott volumene pedig 48 százalékkal, ráadásul a térség kulcsfontosságú vállalatai már kiemelt helyszínként tekintenek hazánkra európai terjeszkedésük során.