Július 1-től már sehol az országban nem érhető el a Telekom 3G-hálózata. A szolgáltató a hálózat kihasználatlansága miatt döntött a lekapcsolás mellett, hiszen ügyfélkörét tekintve a teljes hangforgalomnak a 2,3, az adatforgalomnak pedig mindössze a 0,84 százaléka zajlott már csak ezen hálózaton. Az ügyfelek természetesen nem maradnak szolgáltatás nélkül ezt követően sem: a közel országos lefedettségű, a korábbi technológiáknál jobb ügyfélélményt nyújtó 4G-hálózat továbbra is rendelkezésükre áll. A legfeljebb 3G-képes készülékkel rendelkező ügyfelek hangforgalmát a meglévő 2G-hálózat tudja átvenni.

A 3G-hálózat lekapcsolása logikus lépés a mobiltechnológia fejlődésében. A változással nem elveszünk valamit az ügyfelektől, hanem a korszerűbb technológia segítségével jobb minőségű szolgáltatást érhetnek el azzal, hogy átváltanak a 4G/5G hálózatokra

– emelte ki Lubor Zatko, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese.

A vállalat döntésében nem elhanyagolható a környezetvédelmi szempont sem: tekintettel a 2G/4G közel országos lefedettségére egy redundáns hálózat, az alig használt 3G lekapcsolása mindenképpen energiamegtakarítást jelent. Ráadásul a korszerűbb technológiák hatékonysága jobb, az 1 byte eljuttatására fordított energia jelentősen csökkent az elmúlt időszakban, hiszen a 4G esetén ez csak körülbelül ötöde a 3G-nél szükséges energiának. Emellett a korlátos frekvenciakészlet szempontjából hatékonyabb kihasználást jelent, ha a 3G lekapcsolása következtében felszabaduló sávokat a korszerűbb 4G/5G szolgáltatásra lehet használni.

Budapest 20200504 Labdarúgás 2020 Telekom székház Ferencváros FTC stadion Groupama Aréna épület külső Fotó Tumbász Hédi Nemzeti Sport
Fotó: Tumbász Hédi / Nemzeti Sport

A lekapcsolás előtt a Telekom több körben, SMS-ben kereste meg azon ügyfeleit, akiket a változás leginkább érintett. Aki 4G- vagy 5G-képes készülékre cserélné 3G-s telefonját, annak érdemes kihasználnia az NMHH Netre fel! mobilkészülékcsere-támogatási programjában igényelhető bruttó 20 ezer forintos támogatást, amely a Telekom üzleteiben is kérhető.

Tekintettel az adatfelhasználás intenzív növekedésére: mivel 2022 első negyedévében az átlagos havi használat elérte a 8,7 gigabyte-ot, ami az előző év azonos időszakához képest 30 százalékos növekedést jelent, a Magyar Telekom a jövő igényeire is felkészül. 

A korszerűsítés célja a szolgáltatásminőség fenntartása és fejlesztése, valamint a kapacitásnövelés. A hálózatmodernizáció és az annak során használt 5G-képes eszközök fontos előfeltételei az 5G-hálózat földrajzi kiterjesztésének középtávon.

A modernizáció részeként korszerűsítik a mobilkommunikációs bázisállomásokat, ez nemcsak az aktív és passzív rádiótechnikai eszközöket érinti, hanem az azok elhelyezéséhez és működéséhez szüksége teljes infrastruktúrát is magában foglalja. A szolgáltató ezzel olyan technológiai képességeket teremt, amelyek lehetőséget adnak akár azonnali, akár későbbi szolgáltatásbővítésre az adott állomásokon és országosan. A Magyar Telekom az elmúlt hat évben több mint 300 milliárd forintot költött Magyarországon mobil- és vezetékes hálózatainak infrastruktúra-fejlesztésére.

Négynapos munkahetet tesztel a Magyar Telekom

Az első nagyvállalat Magyarországon, amely kísérletezik az új munkarenddel.