Mérföldkő előtt áll a szeptemberben indult Aeroexpress Regional – erről a cég alapító-résztulajdonosa beszélt a VG-nek. Somogyi-Tóth Dániel elmondta, hogy az új magyar légitársaság bevezető járatai eddig Budapestet és Debrecent kötötték össze Erdéllyel, de már a közeljövőben bővítést terveznek.

Aeroexpress
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Decemberben, az ünnepi időszaktól kezdődően elérhetővé válnak a legnépszerűbbnek bizonyult járataik, 

a nyári menetrendtől pedig Debrecen mellett Nyugat-Magyarország bekapcsolását is tervezik.

Példaként a Balatont és térségét, Marosvásárhelyet, valamint az közeljövőben nyíló brassói repülőteret említette.

Erős hátországa van az Aeroexpress Regionalnak

Ahogy arról korábban lapunk beszámolt, a magyar állam is lát fantáziát a formálódó Kárpát-medencei járatokban. Az Aeroexpress Regional anyacége, az évek óta Finnországban közszolgáltatást teljesítő BASe Airlines révén képzi személyzetét és növeli kapacitásait. 

Jó úton haladunk, Budapest és Kolozsvár között a folytatást heteken belül tervezzük, a komolyabb előrelépés és egy jelentősebb hálózat pedig akár már a nyári menetrendben is visszaköszönhet

– fogalmazott az alapító-résztulajdonos.

Megtetszett az utasoknak a regionális repülés  

A légitársaság szeptember–októberben tesztüzemben működött, amit november közepéig meghosszabbítottak. Ezt a növekvő utasérdeklődés is generálta: 

Somogyi-Tóth Dániel szerint hétről hétre 20-30 százalékkal emelkedett a foglalások száma a teljes járatrendszerre vonatkozóan.

Kiemelkedően népszerűnek bizonyult a magyar főváros és Kolozsvár régóta várt légi összeköttetése. 

Aeroexpress
Somogyi-Tóth Dániel (balra fent), mellette jobbra Széles Diana, Debrecen alpolgármestere, jobbra lent pedig Ármai Zoltán, a BASe Airlines tulajdonosa (Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG)

Összességében úgy értékelt, hogy bár az elmúlt két hónap rendkívül rövid időszak volt, de azt bebizonyította, hogy az utasok a regionális repülés újdonságát kedvezően fogadják. A járatokra vonatkozó számtalan igényből és megkeresésből is azt látják, hogy a Magyarország és Erdély között gyakran ingázó utasok különösen várják a folytatást.

De mi az az Aeroexpress Regional?

A cég létrejöttéről a VG hosszabb cikkben számolt be. Az Aeroexpress Regional mögött az Aeroexpress Légiforgalmi Zrt. áll. Ennek anyacége a szintén teljes egészében magyar BASe Airlines Zrt., amely az egyik felét adja a tulajdonosi körnek. Ez egy 31 éve alapított családi vállalkozás. A maradék Somogyi-Tóth Dániel és Vadász Dániel igazgatósági tag között oszlik meg.

A BASe adja a gépflottát. Brazil gyártmányú, 30 fős kapacitású Embraer 120 ER turbólégcsavaros repülőgépekkel szállítják az utasokat szeptember 5-től. Ezek központi bázisa a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Az Ármai Zoltán fémjelezte társaság gépei az elmúlt 17 év alatt több mint 23 ezer órát töltöttek a levegőben és megközelítőleg 27 ezer leszállást hajtottak végre eseménymentesen.

Annak idején a Malév regionális járatainak üzemeltetésében is részt vett‚

valamint olasz‚ horvát‚ dán és spanyol turisztikai, valamint közszolgáltatási feladatokat is ellátott. Hosszú évek óta Finnországban teljesít menetrend szerinti járatokat a finn állam megrendelésére.

Hogyan közlekedik az Aeroexpress?

Az Aeroexpress Regional járatai a tesztidőszak alatt hétfőn, szerdán és pénteken repülnek a Budapest–Kolozsvár–Debrecen–Marosvásárhely–Debrecen–Kolozsvár–Budapest útvonalon. A jegyárak irányonként 30 és 90 euró között mozognak.

Aeroexpress
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Külön érdekesség, hogy a Budapest–Kolozsvár útvonal 

egy munkanapon belül oda-vissza teljesíthető,

ez pedig az üzleti utasok számára jó hír, de az egynapos turizmust kedvelőknek is felkeltheti az érdeklődését. Ugyanez igaz a Kolozsvárról Debrecenbe repülők esetén. 

Miért olyan nagy szám a regionális légi közlekedés?

Európában a pandémia előtt több mint 60 regionális légitársaság üzemelt, amelyek 2017-ben 77 millió utast szállítottak mintegy egymillió járaton és 2700 útvonalon. A magyar regionális repülésnek is hosszú a története, ugyanakkor a Malév csődje óta, tehát 

több mint tíz éve ez a szegmens üresen maradt és ez nem segíti a légiközlekedési piacot.

Ez könnyen szemléltethető egy-egy konkrét desztináció kapcsán: a LOT közvetlen járatot üzemeltet Budapest és New York között, de Magyarországról vagy a közvetlen térségből nincs „ráhordás” erre. 

Ugyanakkor a regionális légi közlekedésnek van egy másik vetülete is. Ez pedig azoknak a területeknek az összekapcsolása, amelyek földi tömegközlekedéssel nehezen járhatók. Mind a ráhordásnak, mind a területi légi kapcsolatok megteremtésének van relevanciája nemcsak a turizmus szempontjából, hanem a nemzetgazdaság egészét tekintve is. Ezért is fontos kérdés, hogyan alakul az Aeroexpress Regional jövője.