Mineralölwirtschaftsverband e. V.

Még évtizedekig kulcsfontosságú lesz a kőolaj a közlekedésben

A közlekedésben bővül az elkövetkező 25 évben az energia-mix, csökken a szén-dioxid-kibocsátás, a járművek elsősorban elektromos árammal, benzin és dízel üzemanyaggal közlekednek majd, a tisztán elektromos járművek részaránya viszonylag alacsony lesz. A közlekedési eszközök 25 év múlva feleannyi szén-dioxidot bocsátanak majd ki mint manapság, hajtóanyaguk pedig elsősorban elektromos áram, benzin, és dízel üzemanyag lesz, de növekszik a földgáz és a hidrogén részaránya is - derül ki a német DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.) légi- és űrtechnológiai kutató intézet által az MWV (Mineralölwirtschaftsverband e. V.) ásványolaj ipari ágazati képviseleti szervezet megbízásából készített tanulmányból. "A járműflotta jövőbeni összeállításában a legfontosabb szempont a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozás lesz" - állapítja meg a tanulmány. A tudósok abból indultak ki, hogy 2020-tól kilométerenként 95 gramm, 2030-tól 70 gramm és 2045-től 45 gramm lesz a szén-dioxid-kibocsátás felső határértéke az EU-ban. Már az első határérték teljesítéséhez is magas minőségű üzemanyaggal hajtott, optimalizált modern motorral rendelkező és könnyű szerkezeti anyagokból készített járművekre lesz szükség. "Mostanában kezdenek számottevő piaci részesedésre szert tenni a hagyományos robbanómotorral és elektromos hajtással egyaránt rendelkező hibrid járművek" - mutatnak rá a tanulmány szerzői. A szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítéséhez azonban a jelenleginél jóval nagyobb hatótávval rendelkező és fejlettebb hibrid technológiát képviselő járművekre lesz szükség. "Az uniós normák szigorodása az elektromos hajtás részarányának növekedését vonja maga után a járműflottában" - jelzi a tanulmány. Az elektromos hajtás elterjesztésében azonban még hosszú ideig a benzin vagy dízel motorral is rendelkező hibrid járművek játsszák majd a fő szerepet. "A tisztán elektromos hajtású járművek sokak igényeit nem tudják kielégíteni, a többség számára megfizethetetlenül drágák maradnak, ezért még hosszú ideig csak speciális feladatköröket töltenek majd be." A tanulmány előrejelzése szerint még 2040-ben is az új autóknak 85 százaléka, a forgalomban lévő gépjármű állománynak pedig 95 százalékra rendlkezik majd robbanómotorral. A modern üzemanyag-takarékos technológia drága. A magas beszerzési költséget a felhasználók számára a fogyasztásban jelentkező megtakarítás egyelőre nem fogja tudni ellentételezni. "A kiinduló feltételeket figyelembe véve az elkövetkező 30 évben a többletköltség járműkategóriák szerint 22 és 30 százalék között alakulhat" - jelzi a DLR tanulmánya. Az állami adóbevételek az egyre alacsonyabb benzin- és dízelfogyasztás miatt csökkenni fognak és 2040-re már több mint 50 százalékkal maradnak majd el majd a mostanitól. Összességében 2010 és 2040 között 300 milliárd euró adóbevétel kieséssel kell számolni (Németországban). A tanulmány azonban megállapítja, hogy az üzemanyag után kieső adóbevételeket más területen jelentkező többletbevétel ellentételezi majd. Az ásványolaj ipari ágazat számára különösen fontos az MWV megbízásából készült tanulmány megállapítása, amely szerint a fosszilis energiahordozóknak a belátható jövőben még fontos szerepe lesz az egyéni független mobilitásban. "A személygépkocsikat még huzamos ideig az olajra és áramra támaszkodó intelligens energia-mix hajtja majd" - mutatott rá Klaus Picard, az MWV vezérigazgatója. Az olaj a tanulmány megállapítása szerint kulcsfontosságú szerepet játszik majd az elkövetkező évtizedekben a haszongépjárművek hajtásában, valamint a légi és a vízi közlekedésben is.
2013.09.15. 15:23 Olvasási idő: 0 perc