Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat – áll a Technológiai és Ipari Minisztérium közleményében. 

A hazai ellátás a néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben, hiszen hazánk több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik.

Százhalombatta, 2022. május 24.
A Barátság II. kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Fotó: Szigetváry Zsolt/MTI

A Mol és a Slovnaft kifizette az orosz olajszállító vállalat helyett a kőolaj Ukrajnán keresztüli szállításának a díját, ugyanis ezen átutalás elmaradása miatt nem érkezett augusztus 4. óta olaj a Barátság vezeték déli ágán. Az orosz Transznyefty pénze konkrétan azért nem érkezett meg az ukrán Ukrtransznaftához, mert az utalását visszaküldte egy külföldi levelezőbank, miután az uniós szankciók miatt a bankoknak minden határon átnyúló fizetéshez engedélyt kell kérniük nemzeti felhatalmazott állami szervektől.  

A vezetékeken érkező olaj nem került bele az Európai Unió Oroszország elleni hatodik szankciócsomagjába,  amely hat hónappal az unió országai általi jóváhagyás után lép életbe. Ennek ellenére egyes országok önként megtagadják az orosz olaj szállítását, de 

Magyarország, Csehország és Szlovákia, amelyek olajfinomítása a Barátság vezeték olajához kötődik, egyelőre nem teszi ezt meg. 

Magyarországon még soha nem nőtt olyan mértékben a gázolaj-felhasználás a NAV adatai szerint, mint 2008 és 2022 között: csak most májusban 389 millió liter fogyott, míg 2008-ban csak 210 millió liter. Erre a 80 százalékos emelkedésre tesz még rá a nyáron a turistabuszok, illetve évente többször a mezőgazdasági gépek üzemanyagigénye. Bár a Mol Magyarországon elég benzint termel, a dízelkapacitása kisebb. A szakember szerint az ország – és Európa is – őrült csapdába került, amelyet az okoz, hogy a dízel felhasználása nő, az előállítási kapacitása viszont nem.