A járvány megnövelte a francia luxus iránti étvágyat – állapítja meg egy nemrég megjelent elemzés, amelyet a francia luxuscégek kamarája, a 18 tagcéget számlátó Comité Colbert megbízásából az IFOP francia piackutató cég készített, és a francia vásárlói szokások mellett az amerikai és a kínai piacot is vizsgálta. Arra is rávilágít a tanulmány, hogy jelentősen megváltozott a fogyasztói magatartás, különösen szembetűnő változás a használt luxuscikkek iránti megnövekedett kereslet.

A válságok mindig is élénkítették a luxus iránti keresletet – véli az IFOP elnöke, Stéphane Truchi. A felmérésben több mint 1800 vásárlót kérdeztek meg. Az amerikai vásárlók 60, a kínaiak 42 és a franciák 42 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a koronavírus-járvány elterjedése óta többet költenek prémiumtermékekre. Az emberek kevesebbet utaznak, így a belföldi költések jelentősen megnőttek. A felmérésben a már említett három országban olyan vásárlókat kérdeztek arról, hogy hogyan változott a luxuscikkek iránti megítélésük a járvány kezdete óta, akik jövedelmi helyzetük szerint a legjobban kereső 20 százalékba tartoznak. Ez volt egyébként az első alkalom, hogy hasonló volumenű kutatást készíttetett a francia kamara a 2008-as válság óta.

Fotó: Edward Berthelot

Luxuscikket vásárolni, ráadásul egy nehéz időszakban, a biztonság érzetét is adhatja, az amerikaiak például különösen fogékonyak a kompenzáló vásárlásra

– állítja Truchi. Az elemzés egy másik fontos megállapítása az volt, hogy a luxuscikkek vásárlásánál nagyon erős ösztönző a befektetési motívum: a kínaiak 90, az amerikaiak 88, a franciák 77 százaléka vásárol ilyen szándékkal felső kategóriás termékeket.

Az összes megkérdezett negyede mondta, hogy gyakorta vásárol másodkézből luxusterméket, 35 százalékuk alkalomadtán, és mindössze 18 százalékuk mondta, hogy soha nem vett még használt luxuscikket. Leginkább az amerikaiakra jellemző a másodpiaci költekezés, ám Kínában is a megkérdezettek több mint fele vett már használt cikkeket, annak ellenére, hogy az ázsiai országban jellemzően tartanak a hamisítványoktól.

A használt luxuscikkek iránti megnövekedett kereslet a luxuscégeket is más pályára kényszeríti. Az újraeladás nem veszélyezteti a divatházakat, épp ellenkezőleg – véli az IFOP elnöke. Szerinte épp ezzel tudnak új vásárlókra szert tenni, különösen a fiatalabb generációnak fontos, hogy egy terméknek több életciklusa is legyen.

A fenntarthatóság tehát kulcsfontosságú.

Másfél évtizede még elképzelhetetlen volt, hogy egy luxusbrand stratégiájának rész legyen az újraértékesítés. Ami a fenntarthatóságot illeti, a kínai vevők 90, az amerikaiak 83 és a franciák 80 százaléka vélekedik úgy, hogy a luxuscégeknek példát kellene mutatniuk környezettudatosság terén.

A felmérésből az is kiderül, hogy amikor megkérdezték a résztvevőket, melyik ország jelképezi számukra a luxust, Franciaország volt az élen, mind a francia, mind a kínai vásárlók így vélekedtek. Nem meglepő, hogy az amerikaiak viszont az Egyesült Államokat jelölték meg.

Érdekes viszont, hogy milyen prioritásokat jelöltek meg az egyes országok vásárlói a luxus fogalmával kapcsolatban. A franciák a kiválóságot és a hagyományt említették első helyen, az amerikaiak az örömöt, az egyediséget és a modernitást, míg a kínaiak a kreativitást és az esztétikát tartották fontosnak kiemelni. A francia termékeket ugyanakkor mindhárom ország megkérdezettjei magas minőségűnek találták.