Black Friday előtt is érdemes a jogainkról, panaszkezelési lehetőségeinkről és a kiszemelt online kereskedés megbízhatóságáról körültekintően tájékozódni. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait.
A Black Friday, hagyományosan a karácsonyi vásárlások kezdőnapja az Egyesült Államokban és a hálaadás utáni első péntek. Ma már a világ minden táján kiemelt kedvezményekkel várják ezen a novemberi pénteken vevőiket a kiskereskedők. Magyarországon elsősorban az online forgalomra jellemzők az akciók, leárazások, amelyek legújabban nem csupán egyetlen napig, hanem szinte egész hónapban tartanak. A lehetőség népszerűségét mutatja, hogy
Megrendelés előtt célszerű összehasonlítani az árakat, mert könnyen előfordulhat, hogy az akciósként hirdetett termék máshol olcsóbban kapható. Az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel. Minden online vásárlásnál figyeljünk oda, hogy
- hazánkban az elektronikus kereskedelemben tizennégy napon belül elállási jog illeti meg a vevőt,
- és ne rendeljünk olyan webáruházból, amely egy e-mail címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.
Fotó: AFP
Webes vásárlásnál figyeljünk arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a .hu végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai forgalmazótól rendelünk.
Ha karácsonyi ajándékot vásárolnánk akciósan, kalkuláljuk be, hogy a tengerentúlról vagy Távol-Keletről kedvezményesen megrendelt árucikk nem biztosan érkezik meg szentestéig.
A CD, DVD, szoftver kivételével akkor is meggondolhatjuk magunkat, és indokolás nélkül visszaküldhetjük a terméket, ha már kicsomagoltuk. Ez a jog azonban nem korlátlan, például gyorsan romló élelmiszerre vagy egyedi igényre elkészített ajándékra sem vonatkozik. A termék visszaküldésének költsége a vásárlót terheli. A kereskedőnek a visszajuttatást követő 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie a vételárat és a szállítási díjat.
Ha panaszunkat közvetlenül a webáruházzal nem sikerül rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk segítségért.
Az elektronikus kereskedelemben tizennégy napon belül elállási jog illeti meg a vevőt. Ne rendeljünk olyan webáruházból, amely egy e-mail címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.