A családok hosszú távra terveznek

Gazdaság | Gazdaságpolitika
A családi vállalkozások is megérezték a válság hatását, de - meglepetésre - ellenállóbbnak bizonyultak annak negatív következményeivel szemben, mint más cégek. Ezt az ellenállóképességüket annak köszönhetik, hogy nem a pillanatnyi haszon, hanem hosszú távú működés hajtja őket és akkor is fejlesztenek, amikor más a cég összeomlásától rettegve kivonja a tőkéjét

Becslések szerint Magyarországon jelenleg több ezer családi vállalkozás működik. Közülük 300-ra tehető azok száma, amelyek 50 főnél többet alkalmaznak, és éves árbevételük meghaladja az 1 milliárd forintot. További 500 olyan családi vállalkozás lehet nálunk, amelyek legalább 25 embernek adnak munkát és az árbevételük több mint 300 millió forint. Azok a családi vállalkozások, amelyek tagjai az európai szövetségnek (European Family Businesses), a bruttó hazai termék (GDP) 9 százalékát állítják elő és a munkaerő hasonló százalékát foglalkoztatják.


A 2009 novembere óta működő Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesületnek 47 tagja van, amelyek együttes árbevétele meghaladja a 275 milliárd forintot és több mint 20 ezer embert foglalkoztatnak. Az alapító Kürti Tamás elmondta, hogy azért hozták létre az egyesületet, mert a családi vállalkozásoknak szükségük volt erre az együttműködésre és segítségre utódlási nehézségeik leküzdése és a szakpolitikai esélyegyenlőség elérése érdekében.


A PricewaterhouseCoopers (PwC) tanácsadó cég 2012-es felmérésének eredményei egyértelműen arról tanúskodnak, hogy a családi vállalkozások alulértékeltek a világban. Bár nagyban és stabilan hozzájárulnak a globális gazdaság és a társadalom fejlődéséhez, nem mondható az, hogy a kormányok megfelelően támogatnák őket az adózás vagy a finanszírozás terén.


Kürti Tamás szavai összecsengtek a PwC-felmérés eredményeivel. A családi vállalkozások nálunk is hosszú távra terveznek, stabil foglalkoztatók és adófizetők, etikus működésükkel és karitatív akcióikkal jótékonyan hatnak a társadalomra, „hasznosak és boldogok akarnak lenni egyszerre”. Édesapjával és nagybátyjával, családi vállalkozásuk, a Kürt Zrt. alapítóival rendszeresen leülnek megbeszélni a dolgokat. Így volt picit több mint egy évtizede is, amikor Amerikából hazatért, és az édesapja által nevelt nem családtag ügyvezetőjükkel együtt megbeszélték, hogy érdemes kialakítani családi vállalatukon belül a nagyvállalati és pénzintézeti információbiztonsági termékfejlesztésre fókuszáló üzletágat.


Aztán amikor ez már jól működött és az üzletág élére megtalálta utódját is, újra a család elé állt, hogy a családi vállalkozás felelős tulajdonosa szeretne lenni. Közben pedig elkezdte keresni a hozzájuk hasonló családi vállalkozásokat, hogy létrehozzák a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesületet és elindítsák a hazai tapasztalatcserét, nemzetközi kapcsolatépítést. Kürti Tamás ma a European Family Businesses elnökségének és a Family Business Network International Next Generation munkacsoportjának tagja. Ugyanakkor azt is elárulta, hogy az elmúlt hétvégén a szervezet 5. éves konferenciáján leköszönt a hazai egyesület alelnöki posztjáról, mert oda is megtalálta utódját, Boross Dávid, az Oázis Kertészeti Kft. fejlesztési és kommunikációs igazgatója személyében.


Az egyesület új alelnöke már középiskolásként is dolgozott édesapja, Boross István és édesanyja, Borossné Héja Hedvig családi vállalkozásában. Egyszer csak azon kapta magát, hogy 6-8 munkakörbe is beletanult, marketing szakos egyetemistaként pedig elkezdte kidolgozni a cég marketingjét, majd franchise rendszerét. Ma húsz áruház működik ebben a rendszerben, közülük négy a családi vállalkozásé. Három öccse közül ketten már szintén a cégcsoportért dolgoznak, a legkisebbik még egyetemista pénzügy szakon. A szüleik felismerték a generációváltás fontosságát, családi megállapodás rögzíti ennek menetét.


A válság nyomán az üzleti feltételek megváltozásával felértékelődnek a hosszú távon felelős családi vállalkozások a gazdasági és társadalmi értékteremtésben, a náluk dolgozók képzésében, a kutatás-fejlesztésben. Számos cég áll generációváltás előtt, őket segíteni, a családi vállalkozási formát pedig népszerűsíteni kell. Boross Dávid ezért is nevezett a Példakép Pályázatra.

Cégnévjegy

Kürt Zrt.
Elnök: Kürti Sándor
Árbevétel: 1,1 milliárd forint (2012)
Foglalkoztatottak: 83 fő*
*Leányvállalatokkal

Oázis Csoport
Ügyvezető: Boross István
Árbevétel: 3,2 milliárd forint (2012)
Foglalkoztatottak: 240 fő**
**A tavaszi csúcsidején több mint 300 fő


MAGYAR VÁLLALATOK, CSALÁDI VÁLLALATOK - HOGYAN LEGYÜNK SIKERESEK?

Nekik már sikerült. Mi van a sztori mögött? Szeptember 28-án Balogh Levente, Gablini Gábor elárulja.
Részletek: rendezvenyek.vg.hu

09:20
Gazdaság

Több sebből is vérzik az atomegyezség

A nagyhatalmak megpróbálják rábírni Donald Trump amerikai elnököt, hogy ne mondja fel az Iránnal kötött nukleáris megállapodást.
09:03
Gazdaság

Egyre több pénzt keresünk

A bruttó és a nettó keresetek júliusban egyaránt 13,1 százalékkal, az év első hét hónapjában pedig 12,6 százalékkal nőttek a KSH adatai alapján.
Világgazdaság Piactér