A női sportok esetében a közvetítési jogok és a szponzori szerződések együttvéve is legfeljebb dollármilliós tételek. Ezért nem meglepő, hogy a Deloitte előrejelzése szerint a női sportból származó bevételek az egymilliárd dollárt sem fogják elérni 2021-ben, miközben a globális sportpiac összforgalma már 2018-ban 480 milliárd dollár volt. Ugyanakkor a következő időszakban jelentős nézőszám-, ezáltal pedig bevételnövekedésre lehet számítani.
Az utóbbi években a női sport bebizonyította, hogy képes kivívni a nagyközönség figyelmét is. Az Egyesült Államokban például a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié
– mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője. Hozzátette:
Az együttest a főszponzor Audi mellett több nagy cég is támogatja, például az OTP Bank és a Szerencsejáték Zrt. A női sport üzleti értéke – bár alacsonyabb egyelőre a férfisportokéhoz képest – folyamatosan növekszik, és ez a tendencia várhatóan a jövőben is megfigyelhető lesz.
Bár a szponzori szerződések és a meccsnapi eladások (jegyértékesítés, szurkolói bolt) is meghatározók, a legnagyobb sportpiaci bevételforrás a televíziós jogok eladása. Mivel a jogok értéke a közönség méretétől függ, a női sportoknak megfelelő számú nézőt kell vonzaniuk ahhoz, hogy jelentős bevételhez jussanak. A 2019-es franciaországi női labdarúgó-világbajnokság nézőszámrekordot generált, és 993 millió ember nézte a tévében, további 482 millióan pedig digitális platformokon keresztül követték. Csak a döntőt 260 millióan nézték élőben. Hasonló a helyzet a női tenisz esetében is, a már említett 2019-es női US Open-döntő (ahol egy amerikai játékos szerepelt) 3,1 millió nézőt vonzott, miközben tengerentúli érdekeltség híján a férfiak fináléjára 2,8 millióan voltak kíváncsiak.
Az Egyesült Királyságban 2,6 millióan követték nyomon a 2017-es női rögbi-világbajnokság utolsó mérkőzését, és a Nielsen adatai szerint az 56 százalékuk férfi volt. Szintén az Egyesült Királyságban a 2019-es Netball Világkupa elődöntőjét 550 ezren nézték meg.
Fotó: MTI/Illyés Tibor
A közönség növekedésével, a televíziós adások és egyéb csatornák bővülésével a női sportok közvetítési jogainak piaca is párhuzamosan fejlődik. Az angol BBC 10-12 millió eurót fizetett az Angliában rendezendő 2021-es (2022-re halasztott) női labdarúgó-Európa-bajnokság jogaiért – 2017-ben a Channel 4 még csak egymillió eurót fordított erre a célra.
Franciaországban a Canal Plus és a TF1 közösen szerzett jogokat az Eb-re 13 millió euró értékben, ez több mint a kétszerese a 2017-es megállapodásban szereplő 5 millió eurónak. Az észak-amerikai profi női jégkorongliga (NWHL) vezetői a Twitch-csel kötöttek hároméves szerződést élő közvetítésekre, ezzel az NWHL története során először jutott médiajogi díjhoz. Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy a női sportok tízezres látogatószámot vonzanak, főként a nagy nemzetközi tornákon. A női labdarúgó-mérkőzések mindenkori rekordja az 1999-es nő vb-döntő volt: az Egyesült Államok–Kína-találkozót 90 185-en nézték meg a helyszínen. De 2019 novemberében 77 868 szurkoló látta azt is, ahogy az angol női labdarúgó-válogatott veszít Németország ellen a londoni Wembley-stadionban. Meglepő módon erre többen voltak kíváncsiak, mint az ugyanabban a hónapban ugyanazon a helyszínen tartott Anglia–Montenegró férfi futballmérkőzésre, amelyet 77 277-en néztek meg. Hasonlóan impozáns számokkal büszkélkedhet a WNBA, az amerikai női kosárlabdaliga, amelynek 2019-es szezonjában 1,33 millió nézőt regisztráltak a lelátókon. A Los Angeles Sparksnak volt a legmagasabb hazai nézőszáma, meccsenkénti átlagban 11 307 szurkoló látogatott ki a csarnokba.
Az erősödő televíziós nézettség és az emelkedő helyszíni érdeklődés azonban egyre több szponzort ösztönöz arra, hogy női sportokra fókuszáljon. Az elmúlt két évben számos jelentős támogatást jelentettek be. A Barclays több millió font összegben lett a labdarúgó FA Női Szuperliga szponzora, a megállapodás az eddigi legnagyobb befektetés női sportba az Egyesült Királyságban. A Budweiser 2019-ben lett hivatalos partnere az angol női labdarúgó-válogatottnak, a Boots pedig három évre kötelezte el magát nemcsak Anglia, hanem Wales, Skócia, Észak-Írország és Írország női nemzeti csapata mellett. A PepsiCo ötéves megállapodást írt alá az Európai Labdarúgó-szövetséggel, az UEFA-val a női szakág támogatásáról. A Deloitte szerint a 2023-ban megrendezendő FIFA női világbajnokságra már minden résztvevő válogatott rendelkezni fog legalább egy, férficsapattól független szponzorszerződéssel.
„A szponzorációk mellett a befektetések is nőnek, főként akvizíciók révén. Tavaly a francia Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollárt fizetett az amerikai NWSL seattle-i csapatának 89,5 százalékos részesedésért.
A Real Madrid 2019 júliusában indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon megszerzésével, amelyet 500 ezer euróért vásárolt fel. Ám nemcsak felvásárlás révén érkezik tőke a női sportba, hanem a nemzetközi versenyek pénznyereményeinek összege is növekszik. A 2019-es FIFA női világbajnokság 30 millió dollár összdíjazású volt, ebből négymillió a győztes csapatot illette meg. Ezek a példák is azt mutatják, hogy a női sportban óriási potenciál van, egyre nagyobb értéket látnak benne a szponzorok, a befektetők és a szurkolóknak egyaránt” – tette hozzá Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.