Ötmillió forintról csaknem hétmillióra nőtt egyetlen év alatt a budapesti garázsok átlagára, miközben tovább bővült a kínálat az eladó és kiadó parkolóhelyekből, így a bevételarányos hozam jelentősen mérséklődött. Budán már annyiért lehet garázst venni, amennyiért hat-hét éve még garzonlakást is lehetett kapni Pesten. A 20 millió forint körüli budai garázsárak kiugrók, de a tendencia egyértelműen jelentős drágulásról tanúskodik, hiszen egyetlen év alatt 5 millió forintról kis híján 7 millióra nőtt a budapesti garázsok átlagára – derül ki az Ingatlan.com által a Világgazdaság számára kigyűjtött adatsorból. 

20220922 MiskolcJanuártól újabb hatszáznál több parkoló válik fizetővé Miskolcon.A miskolci önkormányzat évi mintegy 20,4 millió forint pluszbevételt vár az új sárga zónás parkolóhelyektől.
Nem csak Budapesten kell szabad parkolóhelyre vadászni.
Fotó: Bujdos Tibor / Észak-Magyarország

A drasztikus áremelkedés fő oka, hogy sokkal több az autó Budapesten, miközben a lakásépítési boom miatt elfogytak a belvárosi foghíjtelkek, és szigorodtak a közterületi parkolási szabályok

  összegezte a VG-nek Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. 

A garázsok iránti keresletet az új lakóházak megjelenése is fokozta, hiszen az új beköltözőkkel nőtt az autók száma is, miközben az új lakások nem mindegyikéhez épült meg az előírt számú parkoló, mert parkolót építeni nem jó üzlet, ezért azok egy részét pénzzel megváltották a lakásépítők. 

A parkolóhelyek felértékelődése évek óta tart, de semmi sem nő az égig, a garázspiacon a jelenlegi 4,3 százalékos bruttó bevételarányos hozam egy éve még 5,9 százalék volt

– tudtuk meg az Ingatlan.com szakértőjétől. Balogh László elmondta, ez a szint már éppen megfelel a lakáspiaci hozamoknak, vagyis a két részpiac kiegyenlítődött. A kiadó lakások kínálata elsősorban ott bővült, ahol a legtöbb lakás épült, így már érthető a XIII. kerületben is szembetűnő változás háttere.


 

 

A garázsok országos szinten keresettek, az árak lokációtól és a beállóhely típusától függően változnak. 

Vidéken még 1,5–3,5 millió forintért is kapható parkoló, addig a fővárosban kerülettől függően a 3–5,5 millió forint a jellemző a régebbi társasházi beállók piacán, míg az új projektek értékesítése során a 7,5 millió forintot is eléri a lakás mellé kínált zárt parkolóhely ára.

„Ha a garázshely mellé tároló is tartozik, akkor méret függvényében 10 millió fölé is szaladhat az ár nem csak a fővárosban, hanem egy balatoni luxuslakópark esetén is” – mondta Benedikt Károly, a Duna House PR- és elemzési vezetője.

A legtöbb nagyváros centrumában, de különösen a budapesti belső kerületekben sokaknak okoz bosszúságot a parkolás nap mint nap. Ez korábban is így volt, de a közterületi parkolás átalakítása óta jelentősen romlott a helyzet, ezért kifejezetten keresettek lettek a bérelhető kocsibeállók akár fedett, akár udvari parkolóról legyen is szó.

Új bérház, bérlakás a  XIII. kerület, Fáy u 64-66. ház teremgarázs, mélygarázs az épület alatt, lakóépület, társasház, bérház, épület
Parkolóházat építeni nem éri meg a sok holttér miatt.
Fotó: MW

A lakásárak változásának üteme kiugró volt az elmúlt években, s ezzel együtt a garázsárak is emelkedtek, de valamivel kisebb mértékben. 

A parkolóhelyek árazása függ a méretétől, az elhelyezkedéstől, például két hely között vagy a fal mellett található, fedett, zárt teremgarázsról vagy csak udvari beállóról van-e szó, illetve jelentősen növeli az árat az is, hogy rendelkezik-e elektromos töltési lehetőséggel az adott parkoló.

A bérleti díjakat is több tényező alakítja, lokációtól és mérettől függően a gépkocsik számára 10 ezertől 100 ezer forintig terjednek most havonta

a Duna House adatai szerint. Egy külső kerületben található, 12 négyzetméteres, 3,5 millió forintért megvásárolható garázs megközelítőleg 15-20 ezer forintos havi bérleti díjért adható ki. A teremgarázshelyek fenntartása, kezelése a tulajdonos részéről viszonylag minimális energiabefektetéssel jár, így ha  lakásvásárlásra nem futja a befektetésre váró összegből, akkor érdemes lehet az értékálló garázsokba fektetni a megtakarítást.

A legtöbb új építésű projekt kötelezően megvásárolandó udvari beállóhelyet vagy teremgarázshelyet is kínál lakásai mellé, a megállapodás során a hirdetésben szereplő feltételektől egyedi esetben eltérhetnek a felek. 

A megvásárolt parkolóhelyet a társasház szervezeti és működési szabályzata vagy a társasház alapító okirata alapján a ház lakóinak vagy külső személynek is tovább lehet értékesítheti. Ha osztatlan közös tulajdonban van a teremgarázs, akkor a lakóknak elővásárlási joguk van.

Nemrég egyszerűsítettek az ügyintézési folyamaton, és ma már elegendő 15 napra kifüggeszteni, ha eladó parkolóhely van a házban, és ha ezalatt nem érkezik jelzés a lakók felől, akkor bárki számára szabadon értékesíthető lesz a hely

– ismertette a piaci gyakorlatot a Duna House illetékese.

20211201 TatabányaMegnyílt a mélygarázs Tatabányán és már használatba is vették az autósokFotó: Novotni Ákos Attila NÁ Komárom-
Tatabányán tavaly nyílt meg az új mélygarázs a városi autóknak.
Fotó: Novotni Ákos / Esztergom Megyei 24 Óra

Elektromos autóval nehezebb

A régi házakban az elektromos hálózat többnyire nem alkalmas rá, hogy elektromos autók számára alakítsanak ki töltőállomásokat, ezért ezek eleve kiesnek az elektromos autóval rendelkező bérlőjelöltek érdeklődési köréből, adott esetben többmilliós lehet az értékkülönbözet.

Az új építésű ingatlant keresők 90 százaléka garázzsal együtt kíván vásárolni Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat tulajdonosának tapasztalatai szerint. Erre néhány éve még 1-1,2 millió forint körüli áron is volt lehetőség, ma már az épített garázsok ára eléri az 5 millió forintot, míg az új építésű ingatlanokban a teremgarázsárak 6 millió forint körül járnak. A megtérülési idő a jelenlegi fizetett parkolás szemszögéből nézve négy-öt évre csökkent, néhány éve még 10-12 év volt. A garázspiac igazán a belvárosi területeken, a fizetős parkolási övezetekben élénk.