Koszovó legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Viva Fresh Store nyilvánosságra nem hozott összegért megvásárolta a SPAR Albániát a helyi Balfin befektetési csoporttól – jelentette a Monitor albán portál.
Miután a cég 2016-ban megszerezte a holland anyavállalattól az albániai SPAR kizárólagos franchise-jogait és termékhozzáférését, a Balfin egy évtizedes növekedésnek indult.
2023-ban a SPAR Albánia volt az ország kiskereskedelmi piacvezetője: a 111 millió eurós forgalma 14 százalékos növekedést jelentet az előző évhez képest, míg az adózás előtti eredménye 4,1 millió euró volt, ami 62 százalékos éves növekedés volt.
Albániában a franchise hálózatok között is a második helyen végzett, a Big Market mögött.
A franchise-vevőket is beleértve, a SPAR Albania teljes bevétele 16 százalékkal, 192 millió euróra nőtt, adózás előtti eredménye pedig 37 százalékkal, 9 millió euróra nőtt. Ezzel a SPAR Albánia általános haszonkulcsa 4,7 százalékra nőtt a 2022-es 4 százalékról.
A cégadatok szerint
2023 végén a SPAR Albánia hálózata 90 szupermarketből és két hipermarketből állt.
A SPAR Albánia és a Big Market mellett az albán kiskereskedelmi piac további kulcsszereplője az Eco Market és a Conad Albánia.
A cég sajtóközleménye szerint a Viva Fresh célja az albán piacon való jelenlétének bővítése és a gazdaság fellendítése az új munkahelyek teremtésével, a helyi termelők befonásával és a kiskereskedelmi ágazat modernizálásával.
A helyi üzletember, Xhevdet Rexhepi tulajdonában lévő Viva Fresh Store és Super Kit-Go márkanév alatt működő vállalat Koszovóban és Észak-Macedóniában is rendelkezik boltokkal.
Korábban a Világgazdaság megírta, hogy a nemzetgazdasági minisztérium közleményben válaszolt a vádakra, miszerint
a SPAR vezetője tavaly állította, hogy a magyar állam tolmácsolta feléjük, hogy részesedést szerezne a kiskereskedelmi láncban.
Lapunknak Nagy Márton úgy fogalmazott, hogy a SPAR-vezér egyrészt álhír terjesztésébe kezdett, másrészt olyan hangnemet ütött meg, ami nem illő.
Azt viszont megjegyezte, hogy furcsának tartja a kommunikációt, viszont részben érti, mi lehetett a kirohanás mögött: Ausztriában tavaly ősszel választásokat tartottak, a kampányba pedig szeretik belekeverni Magyarországot. „Ennek szól ez az egész, az osztrákok választásra készülnek.”
A miniszter akkor nem akarta kommentálni azt a sajtóban megjelent hírt, hogy a SPAR Magyarország eladó lenne. „Mi a kormány vagyunk, és van egy üzleti szféra. Ott van, aki elad, és van, aki vásárol. Ez az üzleti szféra kérdése.” Világossá tette, hogy az állam sose kívánt akár kisebbségi, akár többségi tulajdonrészt szerezni a kiskereskedelemben. Ő maga is azt gondolja, hogy az állam kezébe nem való olyan üzletrész, amely nem stratégiai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.