Közélet

A gabonaalku működését továbbra is akadályozzák az oroszok

Ezért érkezik Magyarországra túl sok ukrán gabona. A havi ötmillió tonnás célt egyetlen hónapban sem sikerült megvalósítani az orosz halogatás miatt.

Amikor tavaly sikerült Törökország és az ENSZ közvetítésével megkötni az ukrán gabona tengeri exportját lehetővé tévő alkut, abban szerepelt a hajók átvizsgálása az érintett felek részvételével, amit Moszkva az ukrán korlátozására használ fel.

Grain Vessels in Bosporus Strait as Russia Agrees to Resume Ukraine Export Deal
Fotó: Bloomberg

A gabonaalku keretében létrehozott folyosón áthajózó hajók száma emiatt januárban az egyezség augusztusi kezdete óta a legalacsonyabb szintre csökkent, az ukrán gabona dömpingjét hozva az országgal közös szárazföldi határral rendelkező országokban, így hazánkban is.

Az ukrán export kulcsszerepet játszik a világ élelmezésében, és sokat segített a megindulása a globális élelmiszerárak letörésében a háború kitörése utáni csúcsokról. 

A halogató taktika miatt azonban eddig egyetlen hónapban sem sikerült elérni az alkuban kitűzött havi ötmillió tonnás célkitűzést.

Az áruk gyors haladását akadályozza, hogy a hajókat vizsgáló csapatok száma november óta háromra csökkent, a korábbi négy-ötről. Januárban napi 2,7 hajót sikerült csak átvizsgálni, szemben a decemberi 3,4-del. A legtöbb hajót október 31-én sikerült útjára engedni, amikor 46 gabonaszállítót vizsgáltak meg, miután Oroszország felfüggesztette a részvételét az alkuban. Az orosz időhúzás a kereskedők és a gazdák számára jelentős veszteségeket okoz az egyik vezető ukrán exportőr, a Nibulon szerint.

A nemzetközi gabonakereskedő, az Archer-Daniels-Midland Co. is arról számolt be, hogy a vizsgálatok egyre szűkebb keresztmetszetet képeznek, így február 1-jén már 114 hajóra nőtt a vizsgálatra váró hajók száma a Boszporusznál, szemben a december végi 96-tal. 

Nem meglepő, hogy január 18-án az ENSZ is felszólított az ellenőrzések hatékonyságának növelésére és a hátralékok csökkentésére.

Ukrajna az exportot többféle módon igyekszik növelni, a nagyobb hajók használata mellett a köz- és vasúti szállítás is egyre nagyobb szerepet kap, kiváltva a kelet-európai gazdák haragját. A Fekete-tengeren szállított gabona októberben érte el a csúcsát, ám az abban a hónapban regisztrált 4 millió tonna is elmarad a kitűzött céloktól, ráadásul nem biztos, hogy sikerül márciusban megújítani az egyezséget, ami további problémákat okozhat – írja a Bloomberg.

 

gabonaalku ENSZ ukrán gabonaexport
Kapcsolódó cikkek