BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ijesztő üzenetet küldtek a toronynak a Boeing 787-es pilótái, így jutottak át az iráni rakéták az izraeli pajzson – heti összefoglaló

Visszafordultak a súlyos indiai baleset után egy másik Boeing 787-es gép pilótái. Megszűnhet a fizikai tajkártya. Európában is páratlan hadiipari óriáscég születik Magyarországon. Heti összefoglaló.

Az Air India légitársaság Boeing 787-8 Dreamliner típusú, Újdelhibe tartó repülőgépe hétfőn, röviddel a felszállás után elővigyázatosságból visszatért kiindulási helyére, Hongkongba egy feltételezett műszaki hiba miatt – adta hírül a Reuters. Az eset előzménye, hogy múlt hét csütörtökön az Air India egy Londonba tartó, ugyanilyen típusú Boeinggal közlekedő járata pillanatokkal a felszállás után lezuhant a nyugat-indiai Ahmedabad városában, a fedélzeten tartózkodó 242 ember közül 241 életét vesztette.

boeing 787-8
Az Air India légitársaság Boeing 787-8 Dreamliner típusú, Újdelhibe tartó repülőgépe hétfőn, röviddel a felszállás után visszafordult / Forrás: NurPhoto via AFP

A LiveATC.net légiforgalmi irányítást figyelő honlapon közzétett és a Reuters által áttekintett felvételek alapján a hétfőn indult repülőgép egyik pilótája körülbelül 15 perccel a felszállás után azt mondta a légiforgalmi irányítóknak, hogy „technikai okokból szeretnénk közelebb maradni Hongkonghoz, talán 

visszajövünk, és leszállunk Hongkongban, amint megoldjuk a problémát”.

Mielőtt visszatért, azt mondta: „Nem akarunk továbbmenni.” Az indiai Polgári Légi Közlekedési Főigazgatóság (DGCA) már pénteken elrendelte az Air India flottájához tartozó 787-es gépek fokozott biztonsági és műszaki ellenőrzését. Az indiai légi katasztrófa után az érintett géptípusból nyolcat már átvizsgáltak.

Nem szűnik meg a tajkártya

A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent rendelet értelmében arról írtunk, hogy megszűnhet a papíralapú tajkártya. Csakhogy később kiderült, nem a tajkártyát, hanem az úgynevezett tb-kiskönyvet szünteti meg fizikai formájában a kormány – hívta fel rá a figyelmet az Országos Kórházi Főigazgatóság.

Az elektronikus nyilvántartásra való áttérés jegyében megszüntetik a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátások elnevezésű dokumentumot, ami valójában nem a tajkártyát jelöli, hanem a tb-kiskönyv hivatalos megnevezése.

Ezért jutottak át az iráni rakéták a Vaskupolán – a hiperszonikus fegyverek teljesen átírhatják az erőviszonyokat

A Fattah–1 hiperszonikus rakétát is bevetette az Izrael elleni válaszcsapás során Irán, amellyel több helyen is átütötte a Vaskupola nevű izraeli rakétavédelmi pajzsot. Ha a hírek igazak, nem csak a célpontokban keletkezett kár, de Izrael sebezhetetlenségének mítoszán is rést ütött az iráni támadás.

A hiperszonikus fegyver bevetéséről az iráni Forradalmi Gárdához kötődő Tasnim hírügynökség számolt be, mely szerint a fegyverek akár a hangsebesség 13-15-szörösével is képesek haladni. A Defense Here összefoglalója pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a Vaskupola eredetileg a Gázából és Libanonból elindított rövid hatótávolságú rakéták elfogására jött létre, míg a nagyobb hatótávolságú rakéták ellen Izrael az Arrow 3 rakétával védekezik, mely akár az űrben is képes elfogni ellenséges célpontokat.

Bár Izrael azt állítja, hogy a legtöbb iráni rakétát elfogta a légvédelem, a közösségi médiában terjedő videókból nem ez a kép rajzolódik ki.

Európában is páratlan hadiipari óriáscég születik Magyarországon: ez még csak a kezdet

A védelmi ipari kritikus infrastruktúra az állam kezében marad, garantált az ellátásbiztonság és az állami szuverenitás, nincs szó totális kiszervezésről – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Sárhegyi István. A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. vezérigazgatóját a frissen bejelentett védelmi ipari tranzakció részleteiről kérdeztük, amellyel többségi magántulajdonban lévő védelmi ipari holdingvállalat jön létre a magyar állam szerepvállalása mellett.

A piaci szereplő vezérigazgatója most először adott interjút a témában. Sárhegyi István egyebek mellett kitért rá, hogy

  • miért a 4iG Csoportra esett a választás,
  • milyen előnyei vannak az üzletnek,
  • mennyi új munkahely jöhet létre,
  • milyen fegyvereket árulnak majd,
  • a magyar gazdaság teljesítményében mekkora hozadéka lehet az ügyletnek,
  • Európai kitekintésben mekkora fontosságú hadiipari óriás jön létre Magyarországon,
  • terveznek-e további terjeszkedést.

Borzasztóan indul a nyár Horvátországban: akkora a drágulás, hogy már a németek sem mennek az Adriára

Egyelőre csalódást keltő számokat produkál az idei turisztikai szezon Horvátországban, ahol az év első öt hónapjában jelentősen csökkent külföldi turisták száma – írja a Vecernji List. A horvát lap meg is találta az okot, amely nem más, mint az árak elszállása. Mint írják, az elmúlt két-három évben az erős kereslet következtében drámaian megemelkedtek az árak a tengerparton. 

Az áremelkedést vagy az inflációval, az adók és az összes többi üzleti költség emelkedésével (84 százalék), vagy a szálláshelyek minőségébe és új kiegészítő létesítményekbe történő beruházásokkal (16 százalék) indokolják. Arról azonban nincsenek adatok, hogy mekkorák az átlagos áremelkedések. A lap azt is megállapítja, hogy egyes európaiak azzal büntetnek az új, a járvány előttinél érezhetően magasabb árak miatt, hogy nem jönnek Horvátországba. 

Az év elejétől május végéig a német turisták száma 30 százalékkal, a franciáké 19 százalékkal, az osztrákoké pedig 6 százalékkal csökkent, de a lengyelek és a magyarok közül is 2 százalékkal kevesebben látogattak el az Adriára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.