Két generáció közös vállalkozása

Jog | Közélet
Gönczi Imrének cseppet sem okozott gondot a pályaválasztás: gépészmérnöknek tanult, amelyhez édesapja lakatosi múltja adta a lökést. Az egyetem évei alatt azonban már közös vállalkozásba kezd a két „generáció”, amely sikeresnek bizonyult. Nehézségekben azonban nem volt hiány.

A műszaki pálya adott volt Gön-czi Imre számára, 5-6 éves korától kezdve lakatosként dolgozó édesapja műhelyében töltötte szabad idejének egy részét, a gépészmérnöki szakra így szinte egyenes út vezetett. Még javában az egyetem padjait koptatta, amikor a rendszerváltást környékén apja új ötlettel állt elő: váltani kellene. Az akkor indult benzinkútépítések adták az ötletet: benzintartályok gyártása mellett döntöttek, amely korántsem volt ismeretlen a számukra, az édesapja ugyanis korábban ezzel is foglalkozott. „Konkurencia volt, ráadásul nem is csekély, s mi megfelelő szakmai háttérrel, olcsó árral, pontosan betartott határidőkkel próbáltunk labdába rúgni a multik között” – emlékszik vissza a döcögős indulásra Gönczi Imre. A minőség és az olcsóság azonban sokat nyomot a latban, ráadásul a kapcsolati tőke is kamatozni kezdett, s hamarosan azt tapasztalhatták, egyre több üzemanyag-állomás kizárólagos beszállítóivá váltak. A több megrendelés nagyobb kapacitást kívánt, s egy hét végi családi kirándulás alkalmával úgy döntöttek: Budapestről Kunhegyesre telepítik a gyártóbázisukat.
A fővárosi kötődést nem adták fel, ahogy Gönczi Imre megjegyezte: az ország sajátosságaiból fakadóan, amit itt nem lehet elintézni, azt sehol máshol. A vezetés emiatt itt maradt, ám nem sokkal később azt tapasztalták: váltaniuk kell, ha nem akarnak a hazai kis- és középvállalkozások gyermekbetegségein átesni. A cég bővülésével párhuzamosan ugyanis úgy látták, napi 10-12 óra munkával sem jutnak a feladataik végére, azokat tehát meg kellett osztani. „Öt évvel ezelőtt fel kellett hagynunk a terjeszkedéssel, a vezetés megerősítése került előtérbe.” Gönczi Imre fontosnak tartja, hogy mindenki azt csinálja, amihez a legjobban ért, ám szerinte egy magáncég csak addig működik jól, amíg a tulajdonosok kézben tartják a dolgokat. A szakmai gyakorlatot az édesapjától tanulta meg , s ez egyúttal a családi vállalkozás egyik nagy előnye, ám hátrányokban sem volt hiány. Két generáció együttes munkája ugyanis akaratlanul konfliktusokhoz vezet, főként, ha egy induló vállalkozásról van szó – mondja. A cégvezetésre az egyetemen megszerzett alapok mellett az élet tanította meg. Vezetési gyakorlata mindenesetre a közvetlen kapcsolatról szól, hiszen mint mondja: egy vállalat attól sikeres, ha mindenki egy irányba húz, ám ehhez az is kell, hogy akár a segédmunkás előtt is nyitva áll az ajtaja.
Fontos a gyors reakció is. A tartálypiac telítődésével párhuzamosan elkerülhetetlenné vált a többlábon állás: öt évvel ezelőtt acélszerkezettel bővítették a palettát, s logisztikai központot hoztak létre. Logikus lépésnek tűnt a külföldi terjeszkedés is, ám ez csak egy meghatározott sávban, legfeljebb ezer kilométeres körzetben működhet a szállítás költségigényessége miatt. A fluktuációval a cég is kénytelen szembenézni, ráadásul már a régióban is egyre nehezebb megfelelő lakatost és hegesztőt találni. A munkaügyi tárcával ezért közösen átképzési programot szerveztek, ám napirenden szerepel a tevékenység egy részének automatizálása, bár ezt a költségek növekedését vonja maga után. „Lényegesnek tartom, hogy mindeddig mindenféle bankhitel nélkül, saját erőből tudtunk növekedni, s ez a célunk a jövőben is” – vallja Gönczi Imre, aki úgy látja: a vállalat jövője nagyban függ a hazai gazdaság, az ágazat fejlődésétől, ám a várható igényekre igyekeznek felkészülni.

A cég

A Gönczi és Fia Kft. 1991-ben kezdte el működését olaj- és gázipari berendezések, nyomástartó edények és acélszerkezetek gyártásával, azok helyszíni telepítésével, építésével foglalkozik. 2002-ben adták át logisztikai központjukat Újpesten. A foglalkoztatottak száma a kezdeti 10-ről 150-re nőtt. A cégcsoport 2 milliárd forintos árbevételt ért el tavaly.

06:32
Gazdaság

Pluszköltséggel jár a metrópótlás

Megtakarít azon a BKV, hogy csak részben jár a 3-as metró a pálya- és állomásfelújítás idején, de amit ezen megspórol, azt elviszik a pótlással járó többletkiadásai.
13:45
Gazdaság

Milliárdok a koraszülöttek ellátására

Harmadára mérséklődött 1990 óta a csecsemőhalandóság Magyarországon.
Világgazdaság Piactér