Szigorítja környezeti előírásait a repülőipar

Környezetvédelem | Közélet

Szigorúbb üzemanyag-hatékonysági és új szén-dioxid-kibocsátási normákat céloz meg a klímavédelem elősegítésére a világ repülőgépipara – jelentette be a múlt hét végén a mintegy 230 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA). A bejelentést a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreali tanácskozása előzte meg, ahol először mondták ki: a kormánycéloknál is szigorúbb normákat kell felállítani az ágazat számára az üvegházhatást okozó káros szennyezőanyagok légköri csökkentésére. Az ICAO határozata szerint a repülőgépiparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, mindezt kiegészítve azzal az ambiciózus céllal, hogy 2050-ig ezenfelül évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el. Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de az iparág többi szereplője – gyártók, repülőterek, navigációs szervezetek – is csatlakozik.
Az évi 1,5 százalékos csökkentést egyébként még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok, ennek alapján tehát a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen mintegy 50 százalékos mérséklést tűztek ki akkor az ágazati szén-dioxid-kibocsátásban. Giovanni Bisignani, az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal az iparág a maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más ágazatok számára is. A főtitkár úgy véli, az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat. VG

IATA

A montreali székhelyű International Air Transport Association (Nemzetközi Légiszállítási Szövetség) rövidítése. A szervezet a világ légitársaságait tömöríti.
A szövetségen keresztül lebonyolított ártárgyalások után a társaságok speciális mentességet kaphatnak. Ezért, vagyis kartellezésért többször is támadták, több fapados légitársaság nem is teljes jogú IATA-tag.
Az IATA feladata a légiközlekedési kódok meghatározása és karbantartása is.

A közfinanszírozott ellátás a legkedvezőbb

A közfinanszírozás növelése mellett a támogatás átalakítása és fejlesztése oldhatja meg azt a problémát, hogy a hazai lakosság nagyon sokat költ a saját zsebéből az egészségügyre.

Az Arsenal leigazolná Szoboszlai Dominiket

A Football Insider értesülése szerint az Arsenal 9 millió fontos ajánlatot tett a Red Bull Salzburgnak a magyar válogatott labdarúgó megvásárlásáért.
Világgazdaság Piactér