Kapcsolatot teremteni és kapcsolatot tartani a tinédzserekkel – melynek gerincét a Z-generáció adja – meglehetősen bonyolult tud lenni. Éppen emiatt a marketing szakemberek első feladata, hogy megértsék, a tizenévesek hol és miként töltik az idejüket. Nyilván nem meglepő, hogy a mai fiatalok leginkább a digitális térben élik magán- és szociális életüket is, így a nagy cégeknek fel kell mérni, milyen szokásokra tudnak támaszkodni, ha szeretnének kapcsolatba lépni a fiatalokkal.
Az okostelefonok hatalma
Manapság a tizenévesek elsődleges célja a kapcsolattartás (staying connected), ezt pedig az okostelefonok jelentősen megkönnyítik – különösen azért, mert a gyermekek és a tizenévesek egyre korábban férnek hozzá a digitális technológiához.
Az eMarketer egy korábbi felmérése szerint
A Comparitech kutatása szerint 2019-ben a szülők 73 százaléka mondta, hogy gyermekének 11–13 éves korában már volt/van okostelefonja, 31 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy 6-10 év közötti gyereke már rendelkezik készülékkel.
A tendencia nem meglepő: a mai fiataloknak a telefon jelenti az elsődleges szabadságforrást. Míg az X generáció boldog volt, ha elmehetett szülők nélkül a barátaival moziba, addig a mai gyereknek az okostelefon és az internet jelenti a világban való önálló boldogulást. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Fuse marketingügynökség jelentése szerint a megkérdezett tinédzserek közel fele (48 százalék) az okostelefont említette kedvenc technológiájának, utána következtek a játékok (27 százalék) és a közösségi média (20 százalék).
Mennyi időt töltenek online?
Szinte minden amerikai tizenéves internet-felhasználó – az eMarketer előrejelzése szerint a 12–17 éves korosztály 97,4 százaléka – havonta legalább egyszer fogja használni az internetet 2020-ban. De ez nem jelenti azt, hogy amennyit csak tudnak, az online térben töltik, legalábbis nem maguk, a tizenévesek szerint.
Ennek fényében lehet, nem ők a legmegbízhatóbb forrás a felmérésben, hiszen nem tudni, mennyit vallanak be tényleges online jelenlétükből. Egy 2019-es YouGov-szavazás során ugyanis
A tinik szerint azonban a felnőtteknek nincs igaza, amikor azt gondolják, a zsebben hordott internetet kizárólag arra használják, hogy a barátaikkal chateljenek; a Snapchaten, vagy az Instagramon lógjanak.
A Girl Scout Kutatóintézet 2019-es felméréséből az derült ki, hogy a 11-17 éves lányok 68 százaléka és a fiúk 59 százaléka fedezett fel új tehetséget az interneten vagy talált magának új hobbit, érdeklődési kört. Ráadásul 10-ből 6 lány és 10-ből 5 fiú egyetértett abban, hogy az okostelefonon elérhető internetes szabadság által jobban tudnak kapcsolódni aktuális társadalmi problémákhoz, és nagyobb lehetőségük is van megérteni az okokat, összefüggéseket.
A YouTube és a Netflix beszívó ereje
Bármilyen eszközt is használnak a tinik (mobiltelefon, tablet, notebook), óriási népszerűségnek örvend a videónézés. Becslések szerint 2020-ban csak az Egyesült Államokban a 12–17 évesek 93,7 százaléka lesz digitális videó néző.
A YouTube pedig ennek a tevékenységnek az egyik legnagyobb bázisa. Az NRG tavalyi kutatása
és az is kiderült, hogy a tizenévesek YouTube-on töltött átlagos részaránya 37 százalék, a Netflixen pedig 35 százalék – ezzel 2017 óta először kapott ki a Netflix.
„Úgy gondoljuk, hogy a YouTube sokkal szélesebb körű, a tizenévesek számára érdekesebb tartalmakat kínáló felület: ideértve a zenei videókat, a videojátékokat és a hírességek streamingjét„ – mondta Mike Olson, a Piper Jaffray, a független befektetési bank és pénzügyi szolgáltató társaság ügyvezető igazgatója és vezető kutató analitikusa.
Mindezek ellenére a Netflix azonban továbbra is óriási jelentőséggel bír a tizenévesek életében, az NRG jelentése szerint ugyanis
Még a televízió sem halott
A digitális őrület mellett könnyű figyelmen kívül hagyni az olyan hagyományos médiaplatformokat, mint például a tévé, ám a tizenévesek televízió előtt töltött ideje semmiképp sem elhanyagolható. Az eMarketer becslése szerint a 12–17 éves korosztály átlagosan napi 81 percet néz tévét 2020-ban –10 perccel kevesebbet, mint tavaly.