Átlépte a magyar határt a Rail Cargo Hungaria (RCH) idei egymilliomodik tonna ukrán gabonát fuvarozó vonata a társaság közleménye szerint. Az eddig több mint 17 ezer vagonban érkezett szemes termény kétharmadának úti célja magyarországi megrendelők telephelye, a fennmaradó rész Olaszország és Ausztria gabonatárolóiba megy tovább. Az ÖBB Rail Cargo Group magyarországi leányvállalataival kiemelt feladatának tartja, hogy szolgáltatásaival támogatást nyújtson az ukrán embereknek és gazdaságnak. Az egymillió tonnás teljesítménnyel a cégcsoport a segítséget nyújtó vasúttársaságok élmezőnyébe tartozik.

Az RCH gabonavonata. Fotó: Rail Cargo

Előtérben az Ukrajnából érkező élelmiszeripari küldemények

A vállalatcsoport a háború kitörése óta prioritásként kezeli az Ukrajnából érkező élelmiszeripari küldemények, főként kukorica, napraforgómag, búza, szója, árpa, valamint növényolaj fuvarozását. Ukrajnával fennállt korábbi teherforgalma az év második harmadától kezdve havi százezer tonnás nagyságrendekre szökött fel. A belépő áruk fele vasérc, a második legnagyobb tétel azonban a gabona és az olajos magvak. A 80 százalékban kukoricából álló gabonaszállítmányok részaránya az Ukrajnából érkező áruforgalomban a tavalyi 2 százalékról 30 százalékra nőtt. 

Az egyre nagyobb mennyiség rendkívüli kihívások elé állította a társaságot: biztosítani kellett a teherkocsi- és vontatási kapacitást, továbbá megszervezni és gyorsítani a határátmenetet.

 Az RCH – mint írja – innovatív technológiai megoldásokat és alternatív fuvarozási projekteket is kifejlesztett a küldeménytovábbítás mennyiségi növelésére. Ismét elkezdte alkalmazni a fuvarozás gyorsítására a vasúti teherkocsik tengelyének korábbi átszerelési technológiáját.

Gyorsult az áruforgalom a határon 

Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke személyesen egyeztetett az ukrán vasutak (UZ) vezetőivel az áruk továbbításának gyorsítását szolgáló közös intézkedésekről, amelynek részeként közös munkacsoport alakult, és bővült a két társaság közötti adatcsere-forgalom is. A határforgalom gyorsítását szolgáló intézkedések fokozatosan hoztak eredményt. 

Havi ötszázzal sikerült növelni a belépő és átrakásra kész széles nyomtávú teherkocsik számát, így szeptemberben már 5000 ilyen vagon érkezett az RCH számára.

A továbbított vonatok száma az áprilisi heti 5-ről novemberre már gyakran elérte a heti 13-15-öt.

A Rail Cargo Group a magyar–ukrán viszonylatban éves szinten 2–4 millió tonna fuvarvolumen-többlettel számol. Magyarországi piacvezető vasúti árufuvarozó leányvállalata, az RCH készen áll arra, hogy a továbbiakban is teljesítse az ukrán részről megfogalmazott növekvő szállítási igényeket.