Manager Magazin

Mindent elbír a repülők gyomra

Igen jó évet zártak tavaly a légi fuvarozó társaságok, amelyek a hagyományos, konténeres árutovábbítás mellett számos különleges küldemény célba juttatására is fel vannak készülve.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint napi 17,5 milliárd dollárnyi áru van a levegőben, ez a teljes világforgalom 35 százaléka. A magas érték a szegmens válság utáni újraéledését is mutatja. Míg 2009-en a légi úton továbbított küldemények mennyisége még 8,8 százalékkal elmaradt az előző évitől, a következő évben már 19,3 százalékkal nőtt, és azóta is egyre nagyobb. A 2017-es érték 9,3 százalék volt, ami mögött 59,9 milliárd tonnás cargóteljesítmény állt.

A légi szállítások idei nagyságát 62,5 milliárd tonnára várja a szövetség.

A múlt évi adatok amellett, hogy önmagukban is rekordot jelentenek, még nagyobb súlyúak annak tudatában, hogy a globális légi fuvarozás kétszer nagyobb ütemben bővült a világkereskedelemnél, miközben a saját kapacitásai 3 százalékkal lettek nagyobbak. A repülőre feladott áruk 37 százalékát az ázsiai és a csendes-óceáni térségben juttatták célba. A legnagyobb növekedés azonban az afrikai piacon volt, de talált pozitív jelenséget az IATA az érintett európai vállalkozások szempontjából is: megugrott a földrészen exportra feladott, feldolgozott javak mennyisége.

A repülőre feladott áruk 37 százalékát az ázsiai és a csendes-óceáni térségben juttatták célba. A legnagyobb növekedés azonban az afrikai piacon volt
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A világ legnagyobb légi fuvarozója az árutonna/kilométerben számolt teljesítmény alapján a DHL, amelyet a UPS, a Korean Air, a Lufthansa és a Singapore Airlines követ az IATA adatai szerint.

A gyors és szakszerű rakodást, továbbá az áru megóvását jellemzően a konténerek használata segíti, de minél speciálisabb egy küldemény – például állatok szállítása –, annál egyedibb módon kell fuvarozni.

A svájci központú (és magyarországi leányvállalattal is rendelkező) Panalpina csoport légi fuvarozó részlegének honlapján például az szerepel, hogy a társaság felkészült a hőmérsékletre érzékeny, a veszélyes, a nagy értékű, a romlandó és a túlméretes áruk továbbítására is. A Panalpina egyik emlékezetes fuvarja – amelyet egy An–124-essel teljesített – egy „tenger alatti karácsonyfa” eljuttatása volt a Karib-térségbeli megrendelőnek. Karácsonyfának a szénhidrogén-lelőhelyeken a földből kiálló, több méter magas és oldalirányú vezetékcsonkokkal ellátott csőszerelvényt, kútfejszerelvényt hívják. Ennek tehát egy tengeri lelőhelyre szánt, de a repülőjébe éppen csak beférő változatát fuvarozta a társaság. A Panalpinának 2011 is emlékezetes volt, mert ekkor a szokásosnál is több helikoptert szállított egy Antonovja és egy Boeingje. A cégnek egyébként külön helikopterfuvarozó üzletága is van.

A brit World Cargo Logistics sem kíván kimaradni a különleges megbízások piacáról. Ajánlkozik gyógyszerek, romlandó áru, képzőművészeti alkotások, tejtermékek, expresszküldemények, veszélyes áru és kiállítási anyagok továbbítására is. Az USA-beli Aqua Air a túlméretes, ráadásul extra sürgősen célba juttatandó küldemények egyik specialistája. Az ilyen megbízásokat ugyanis meglehetősen drágán vállalják el a fuvarcégek, ezért érdemes megtalálni köztük azt, amelyik a legkedvezőbb ajánlattal áll elő. Hasonlóan drága dolog a személyautó-szállítás is, amelyben (és a veszélyes árukéban) az Aqua Air szintén aktív.

Mindazonáltal van bőven hazai példa is az átlagostól eltérő légi szállításokra. Két és fél éve például tizennégy, a Hortobágyi Nemzeti Parkban tartott Przsevalszkij-ló szállt repülőre Ferihegyen, a jegyük a szibériai Orenburg rezervátumába szólt. Az állatokat az oroszországi Volga–Dnyeper csoporthoz tartozó Atran Airlines utaztatta egy Boeing 737-400 SF-en. Tavaly másik tizennégy ló, de ezúttal versenyló volt a szállítmánya a Cargolux Boeing 747-esének egy speciális lókonténerben. Az állatokat egy gondozói és állatorvosi csapat is elkísérte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről Luxemburgon át a kínai megrendelőhöz.

A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg

(Mindent elbír a repülők gyomra)

Manager Magazin – HU

logisztika légi fuvarozás Manager Magazin szállítás cargo repülés