Manager Magazin

Amikor edzőtárs lesz a technika

Szebbé, vonzóbbá, egészségesebbé válni, gyorsan és hatékonyan eltüntetni az idő múlásának nyomait – az örök álom, amely a szépségipar fejlődését hajtja. A technológia ma már ehhez is olyan megoldásokkal és eszközökkel járul hozzá, amelyek korábban elképzelhetetlen eredmények elérését teszik lehetővé.

Azt, hogy az ágazat mennyire innovatív, jól mutatja, hogy az önvezető autók és a virtuális valóság megoldások mellett a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai szakkiállításaként indult, mára széles technológiai megoldásokat bemutató Las Vegas-i CES-en rendre felvonulnak a szépségipar képviselői is új, forradalmi ötleteikkel, amelyek ma már a képalkotást, az orvostudományt és a mérnöki tudást felhasználva, azokat ötvözve kínálnak hatékony megoldásokat.

Nyomon követhető az öregedés

Az Amazon idén januárban Alexa kozmetikai tanácsadóként működő tükrével, a HiMirrorral jelent meg a szegmensben.

A termékbe épített kamera számolja a ráncokat és a foltokat,

ennek alapján a feltöltött szépségápolási termékekkel összeállíthatók a bőrápolási ajánlások, és igen, tényleg nyomon követhető az öregedés (a ráncok számának változását figyelve). Bemutatkozott a Cambridge Consultants cég Skintuition bőrdiagnosztikai platformja is, amellyel mérhetővé válik a bőrápolási termékek hatása, segítségével még a vásárlás előtt meghatározható az alapozás megfelelő árnyalata természetes fényben és mesterséges világításban egyaránt. Az LVMH tulajdonában lévő Sephora, valamint a Neutrogena is bemutatott olyan alkalmazást, amellyel

virtuálisan kipróbálhatók a sminkkészletek, könnyebbé téve a bőrnek megfelelő árnyalatok, az egymáshoz optimálisan illeszkedő színek kiválasztását.

A L’Oréal pedig kevesebb mint két milliméter vastag, körömre ragasztható szenzorral jelent meg, amely már nem akkumulátorral működik, és amely méri az UV-sugárzást, valamint az egyéb károsan ható környezeti (például légszennyezettségi) adatokat, ezeket azután egy okostelefon alkalmazásra továbbítja, az információk felhasználásával pedig megalkotható az optimális bőrvédelem.

Fotó: MM

Nem csak a kozmetikai termékek összeállításában és kiválasztásában állították azonban hadrendbe a fejlesztők a rendelkezésre álló high-tech megoldásokat.

Az alakformálás, a bőrfeszesítés és az edzések hatékonyságát javító eszközök választéka is robbanásszerűen bővül.

Az idei CES-en bemutatták például a Peloton start-up cég korábbi szobakerékpárjának futópad változatát, amelyhez egy 22 hüvelykes érintőképernyős kijelző csatlakozik, ezen nézhetők és követhetők az edzések. Természetesen a VR és AR headsetek is felbukkantak: például a Black Box külön terméket hozott létre, egy tornatermet VR-élménnyel, 30 perces edzésprogramokkal, melyek ahelyett, hogy a kardióra koncentrálnának, elektronikusan vezérelt ellenállás-kifejtő kábelek segítségével az egész testet átmozgatják. Hasonló az ICAROS néven bemutatott termék is, azzal a különbséggel, hogy itt a fitneszt játékkal kombinálták, amely a repülés vagy a terepen való vezetés élményét adja, miközben az izmok dolgoznak.

Itt vannak az okosgyűrűk

A tevékenységkövető eszközök, az intelligens órák és pulzusmérők népszerűsége töretlen. Egyre többeknek a mindennapi életéhez tartozik, hogy figyelik a napközben megtett lépéseket, az alvási és állási időt, az elégetett kalóriát. Terjednek a szívritmusfigyelők, amelyek objektív információkkal szolgálnak arról, milyen keményen dolgozik valaki edzés közben, segítenek abban, hogy a mozgás során a meghatározott pulzus számtartomány tartható legyen. Már nemcsak okostelefonok és -órák, hanem -gyűrűk is szerepelnek a kínálatban. Továbbá az Amerikai Sporttudományi Kollégium (American College of Sports Medicine – ACSM), a világ legnagyobb sporttudományi szervezetének jelentése szerint nő az intelligens textíliák használata, s jelezték azt is, hogy az intelligens szemüvegek térnyerése is egyre jobban érezhető.

Arról, hogy a legújabb fejlesztések mikor jelennek meg a magyar edzőtermekben, egyelőre nincs információ, az eddigi trendek alapján azonban valószínűsíthető, hogy nem sokáig kell várni rájuk. A hazai piac újdonságok iránti érzékenységét jól mutatja az alternatív fitneszeszközök piacának elmúlt időkben tapasztalható gyors alkalmazkodása a fejlesztésekhez. Az évtized elején még a különböző vibrációs gépek hódítottak azok körében, akik szerették volna hatékonyabbá tenni az edzésüket, vagy épp elősegíteni a fogyást, az izomfejlődést. Ezeket rövid idő múlva felváltotta az EMS technológia, amikor is egy speciális ruhában kellett végezni a gyakorlatokat, az izmok fejlődését pedig elektromos stimuláció segítette (ennek talán legismertebb változata a speedfitness volt, amely elnevezéssel szinte mindenki találkozott, akit érdekel a fitnesz világa).

Megháromszorozott kalóriaégetés

Az új divat ma az infrakerékpár, amely illeszkedik a szépségápoláshoz kapcsolódó trendbe: egyre komplexebb megoldásokkal állnak elő a fejlesztők. Ezeknél a kardiomozgás zsírégető hatását az infrafény felerősíti, a vákuum (amelyet egyébként külön kozmetikai eljárások során is alkalmaznak) serkenti a nyirokkeringést s ezzel együtt a méregtelenítést, a kollagénlámpa pedig a bőr regenerálódására, rugalmasságára van jótékony hatással.

Egy 50 perces edzés során a biciklizéssel egyébként elégethető átlagosan 400 kalória így a háromszorosára növelhető a többi jótékony hatás mellett

– tudtuk meg Fülöp Melittától, az Infrashape kerékpárokat üzemeltető Wonder Shafe tulajdonosától. Az orvosi kozmetikai és más alternatív fitneszeszközök révén szerzett tapasztalatairól szólva korábban elmondta, Magyarországon óriási az igény minden olyan megoldás iránt, amellyel gyors eredmények érhetők el a külső megjelenésben, és szinte teljesen független a jövedelmi helyzettől vagy a társadalmi hovatartozástól.

E piacon vállalkozóként megmaradni azonban az intenzív érdeklődés ellenére sem könnyű.

Egy-egy felkapott újdonság bevezetése után viszonylag gyorsan megjelennek az új belépők, akik jellemzően az árak leszorításával próbálnak piacot szerezni.

Ez a speedfitnessnél például azt jelentette, hogy a 6000 forint körüli bevezető ár rövid idő alatt két-háromezerre süllyedt, ami számos stúdió bezárásához vezetett, s akik mégis túlélték ezt a hullámot, ma ismét 5000 forint körül kínálják a szolgáltatást. Történik ez annak ellenére, hogy a szükséges engedélyeket kapott gépek diszribútorai figyelnek arra, hogy a szalonok terítettsége megfelelő legyen, de pillanatok alatt megérkeznek a divatos új gépek jellemzően Ázsiában gyártott változatai is, amelyek olcsón és könnyen beszerezhetők.

Mindezek ellenére még mindig van fejlődési potenciál a magyar piacban Vincze Balázs, a piacvezető alternatív fitneszgépeket forgalmazó hazai disztribútor szakértője szerint. Ezek az eszközök jellemzően kis szalonokban üzemeltethetők gazdaságosan.

Becslése szerint a lakosság öt százaléka tekinthető potenciális célközönségnek, ami azt jelenti, hogy egy 10–15 ezer fős településen már érdemes termet nyitni, ezt más felmérések is alátámasztják.

Egy tavaly publikált kutatás alapján például a vidéki városokban az élelmiszerboltok után a második leginkább hiányolt szolgáltatóegység a fitneszterem volt.

Az új trendekről szólva Vincze Balázs jelezte, hogy az irány – amely szerint az egyre összetettebb problémákra megoldást nyújtó gépek térnyerése várható – a jövőben is változatlanul megmarad.

A cikk a Manager Magazin májusi számában jelent meg

(Amikor edzőtárs lesz a technika)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin technika fitness szépségipar high-tech