Manager Magazin

Álmokból épít valóságot

Az örökmozgó Láng Róbert szinte sosem pihen, mégsem érzi, hogy dolgozna. Az egykori autóalkatrész-király soha nem akart gazdag lenni, s a vitorlázás sem jelentett számára negyven évig semmit. Mára nemcsak a hobbija, hanem e területre csoportosította át szinte a teljes üzleti tevékenységét.

Játszósruhában, egyszerű családi egyterűvel érkezett a stílszerűen egy kikötőbe megbeszélt találkozóra. Halkan, megfontoltan és szerényen beszél, nem csörög állandóan a telefonja, és nincsenek allűrjei. Nem így képzel el az ember valakit, aki évek óta szerepel a száz leggazdagabb magyar listáján…

Soha nem akartam gazdag lenni. Sőt, el sem tudtam képzelni, hogy egyszer az leszek

– magyarázza hétköznapi stílusát. A miliőhöz mégoly kevéssé illő melegítőfölső rejtélyét kicsit később segített megoldani, amikor arról mesélt, hogy éppen nagy fúrás-faragásból szakadt ki.

„Szeretek építeni. Tulajdonképpen az egész üzleti tevékenységemet is úgy nézem, hogy mindig addig érdekelt valami, amíg építettem azt a céget, azt a tevékenységet” – foglalta össze pályafutását saját szemszögéből. Manapság éppen vitorláscéget építget: ő képviseli a francia Beneteau hajógyártót Magyarországon. Bár ez az üzlet még csak nemrégiben indult és a forgalma aligha haladja meg egy kisebb középvállalkozásét, számára mégis ez a legfontosabb, holott más érdekeltségei sokkal nagyobb volumenűek. (Vitorláscégei mellett jelentős ingatlanbefektetései is vannak.)

Hiába dolgozik nagyon sokat, mégsem érzi ezt munkának. Hiszen abból él, amit a legjobban szeret csinálni
Fotó: MM

Bejött a biznisz

Láng Róbert pályája a vitorlázástól nagyon távol indult. Az átlagos családból származó örökmozgó fiatalember először számítógépes operátor, majd gyógypedagógiai fejlesztő tanár lett. Szenvedélyesen síelt, ezért síoktatóként is dolgozott, illetve évekig szociológiai felméréseket – lényegében közvélemény-kutatásokat – végzett a Magyar Rádió számára.

Nagyon szerettem azt a munkát. Akkoriban úgy gondoltam, egész életemben ezt fogom csinálni. Csak nem tudtam megélni belőle, így valami más után kellett néznem.

Így lett taxis. A Főtaxitól vásárolt, 400 ezer kilométert futott járgányt állandóan bütykölnie kellett. A családi autószerelő-biznisz hamar kinőtte magát. Lángék a 90-es évek elejére sok más autójavító vállalkozáshoz hasonlóan azzal küszködtek, hogy nehezen szereznek be alkatrészeket az akkoriban nyugatról tömegesen beáramló öt–tíz éves, de nálunk újnak számító típusokhoz. Így saját alkatrészforgalmazó céget alapított. Ami nagyon bevált.

Amikor elkezdtem az alkatrész-forgalmazást, tudtam, hogy jó üzlet lesz, de azt nem, hogy tényleg ekkora. Családi vállalkozásként kezdtük, és amikor eladtam, jó 300 ember dolgozott benne.

Ezt is úgy csinálta, mint minden mást az életében: százszázalékos erőbedobással. Így a Láng Autóalkatrész hamar piacvezetővé nőtte ki magát a kemény üzleti környezetben. A vállalkozás indulásához hasonlóan az eladása is szinte sorsszerűen jött. „A jó dolgok, lehetőségek valahogy mindig megtalálnak. Pont így történt a cég eladásával is. Eszembe sem jutott ugyanis kiszállni a dologból, de egyszer csak kaptam egy olyan ajánlatot, amelyet nem utasíthattam vissza.” Az akkoriban a Forma–1-ben is érdekelt CVC Capital és a Goldman Sachs nevével fémjelzett vásárlói konzorcium tőzsdei bevezetést ígért, így az üzletember a későbbi növekedésben bízva eleinte csak 51 százalékos részesedéstől vált meg.

Multivá gyarapodás

Még négy évig vett részt az iparág egyetlen multijának igazgatósági tagjaként a cégcsoport fejlesztésében. „Az első néhány év nagyon nehéz volt ilyen multis környezetben. Rettenetesen szenvedtem egy ennyire idegen miliőben.

De utólag visszanézve ennek is hasznát láttam: ekkor tanultam meg vállalati rendszerben gondolkodni, és ez a tapasztalat később nagyon jól jött.” Igazgatói mandátuma lejárta után inkább élt opciós jogával és teljesen kiszállt a cégből. „Nagyon furcsa volt elengednem azt, amit évekig keményen építettem. De még furcsább volt az, hogy lett ugyan egy csomó pénzem, de hirtelen nem volt munkám, és nem igazán tudtam, mibe fektessem be a tőkét.”

Ekkor került képbe a vitorlázás mint üzlet.

Első hajósélményét szintén a véletlennek köszönhette: egy barátja hívta a Balaton egyik legszebb hajójára, a Sciroccóra mancsaftkodni (vagyis a legénység egyik tagjának). „Ez 1995-ben, negyvenéves koromban történt. Emlékszem, azt kérdeztem: mi az a Scirocco? És mi az, hogy mancsaft?”

Bármennyire is új volt számára a vitorlázás, azonnal beleszeretett. És persze a hajóba is. Mai hajója, a Nemere II (amely több mint 50 évig tartotta a Kékszalag rekordját) lényegében ugyanolyan típus (fából készült, klasszikus 75-ös cirkáló), mint a Scirocco.

Az első hajósvállalkozása egyforma vitorlásokból álló, kifejezetten versenyzésre szánt flotta vásárlása volt az Adrián. Bár sokan foglalkoztak hasonlóval, mégis ez a cég, az Adriatic Challenge volt az első, valóban egyforma hajókat felvonultató chartervállalat. Ezt az egyediséget megtoldották a jobb szállodákat idéző szolgáltatásokkal – például bevetett ággyal, rajta csokival, a hajókon wifivel várták a bérlőket. A siker nem maradt el: a nyitó partin 132 ember vett részt 12 országból, és szépen jöttek a foglalások…

Mostani hajója, a Nemere II. több mint 50 évig tartotta a Kékszalag rekordját
Fotó: MTI / Turcsi Gábor

De az álomszerű indulás után hamar rémálommá vált minden. Az egyik hajó típushiba miatt balesetet szenvedett. Egy ember meghalt.

Azt hittem, vége mindennek. A forgalom teljesen megállt, és hosszú, kilátástalannak tűnő pereskedésbe kezdtem a hajó gyártójával. A jogi hercehurca és a cég működési költségei szinte teljesen lenullázták a megmaradt szabadon felhasználható tartalékaimat.

Az évekig tartó eljárás miatt nagyon nehéz helyzetbe került a cég, de végül sikerült egyezségre jutni. Igaz, a 3,5 millió eurós kártérítés helyett csak 1,5 milliót kapott, de egyben övé lett a Bavaria forgalmazási joga az Adriára. Az ebből származó gyártói támogatások, kedvezmények és egyéb előnyök a hároméves kizárólagos importőri időszak alatt nagyjából fedezték a korábbi veszteséget. „Sosem akartam hajó-márkaképviseletet nyitni, ezt is egyszerűen az élet hozta. De ebből is sokat tanultam.”

Ez már komoly flotta

Az eredetileg húsz hajóval indult chartercég flottája jelenleg 60 járművet számlál, és a tíz legnagyobb ilyen adriai vállalkozás egyike. (Ami nagy dolog, mivel a horvát a világpiac 20 százalékát adja!) A vitorlázás szerelmesei mellett ma már egyre több olyan ügyfelük van, aki kifejezetten befektetési céllal vásárol hajót, hiszen az ezzel elérhető éves 10–12 százalékos hozam a mostani kamatszintek mellett rendkívül csábító.

Most a Beneteau hazai márkaépítése a legfontosabb számára. Valódi szenvedéllyel beszél a hajókról, láthatóan tényleg hisz a termékben. Olyannyira, hogy hiá ba dolgozik nagyon sokat, mégsem érzi ezt munkának. Hiszen abból él, amit a legjobban szeret csinálni.

A cikk a Manager Magazin július-augusztusi számában jelent meg

(Álmokból épít valóságot)

Manager Magazin – HU

hajózás Manager Magazin vitorlázás Láng Róbert