Manager Magazin

Apró családi vállalkozásból lettek multik

Egy-egy jelentős világmárka nevét látva gyakran nehéz elképzelni, hogy valamikor apró családi vállalkozásként indult. Pedig nagyon sok, globális piacokat meghódító sikersztori mögött egy vagy több ügyes gondolkodó és az őt támogató család áll.

Egy forradalmi ötlet, egy jó üzleti terv, egy erős családi támasz, és a siker szinte garantáltan borítékolható. Ez persze nem ennyire egyszerű, van viszont jó néhány olyan multinacionális vállalat, amely pici családi vállalkozásnak indult.

Ilyen világmárka például az Adidas. A Dassler fivérek alapították az első világháború után a sportcipőket gyártó cégüket,

alapfelvetésük az volt, hogy minden sportág más jellegű lábbelit igényel.

Rudolf jó adag kereskedői vénával volt megáldva, Adolf pedig magáért a termékért felelt, sporteseményekre járt, és szoros kapcsolatot alakított ki a sportolókkal, hogy minél átfogóbb képet kapjon az igényeikről. Az 1920-as évek közepétől kísérleteztek a cipőkkel, az 1928-as olimpián sok sportoló már Dassler-cipőt viselt.

Az igazán nagy áttörést a legendás 1954-es labdarúgó-világbajnokság jelentette, ahol a győztes német csapat cserélhető stoplis Adidas cipőben játszotta a magyar Aranycsapat elleni döntőt (a képen Puskás Ferenc lő kapura)
Fotó: AFP

A vállalkozás az 1930-as évekre már közel 100 főt foglalkoztatott és harmincféle lábbelit készített 11 sportág versenyzői számára. A második világháború idején azonban eltérő politikai nézete miatt a két testvér vitája olyannyira elfajult, hogy végül kettéosztották a céget. Adolf Dassler 1947-ben újraindította a termelést, és 1949-ben Adidas lett a márka neve, Rudolf pedig saját vállalatot alapított Puma néven. Az igazán nagy áttörést a legendás 1954-es labdarúgó-világbajnokság jelentette, ahol a győztes német csapat cserélhető stoplis Adidas cipőben játszotta a magyar Aranycsapat elleni döntőt.

Fotó: Henning Kaiser/dpa/AFP

A cég 1952-ben gyártotta első sporttáskáját, 11 évvel később pedig már labdákat is készített. Adolf Dassler halála után (1978) fia és felesége vette át a vállalat irányítását, majd Horst Dassler elhunytát követően, 1989-ben részvénytársasággá alakult a cég.

Első divat a középosztálynak

Ma a világ egyik legnépszerűbb divatmárkája a Zara, alapítója a fast fashion megalkotója is egyben. Amancio Ortega 1963-ban kezdett ruhákkal foglalkozni, 1975-ben nyitotta meg az első Zara üzletet Spanyolországban.

A szinte azonnali sikerét annak köszönheti, hogy olcsón árulta a prémium kategóriásnak tűnő ruhákat, így nem csak a gazdag feleségek öltözhettek az első divat szerint.

Sokan voltak azok a nők, akik vágytak a divatos megjelenésre, de anyagilag nem engedhették meg maguknak. Ez az igen jelentős réteg lett a Zara célcsoportja. Ezzel az üzleti stratégiával emelkedett a vállalkozás olyan magasságokba, hogy ma már több mint 70 országban van jelen. A hatékonyságnak is kulcsszerepe volt abban, hogy ilyen szintre jutott a cég. Ortega rájött arra, hogy sokkal eredményesebb lehet, ha a tervezési és beszállítói láncok egy helyre futnak össze, ezért például a szövetért ő utazott teherautón Barcelonába, hogy minél rövidebb legyen a közvetítői hálózat. A vállalkozást a testvéreivel együtt vitte, Antonio a kereskedelmi részlegért, Josefa pedig a könyvelésért felelt. A cég divatos, de tömegtermelésre alkalmas ruhákat kezdett gyártani. Első üzlete megnyitása óta töretlenül menetel előre, terjeszkedik és növekszik a Zara, Ortegát pedig a világ egyik leggazdagabb emberévé tette.

Nem fért az asztal az autóba

Az IKEA vállalatcsoport jelenleg is a Kamprad család tulajdonosi érdekkörébe tartozik, a céget Ingvar Kamprad alapította 1943-ban, 17 éves korában. Eleinte mindent árult, amihez olcsón tudott hozzájutni, majd némi haszonnal továbbadni. Termékeit a helyi lapban is hirdette, és postai úton juttatta el a vásárlókhoz. Öt évvel később kezdett csak bútorokkal foglalkozni, de továbbra sem nyitott klasszikus értelemben vett üzletet. Az első katalógust 1951-ben jelentette meg, és csak két évvel később alakított ki egy bemutatótermet, ahol vásárlás előtt a vevők megtekinthették az árut.

A saját kezűleg összeállítható bútorok ötletét az adta, hogy az egyik dolgozó egy alkalommal leszerelte az egyik asztal lábát, hogy beférjen az autójába és ne sérüljön meg szállítás közben,

ennek köszönhetően indult meg 1956-ban a lapra szerelt bútorok tervezése. Ingvar Kamprad idén januárban hunyt el, ő volt a világ nyolcadik leggazdagabb embere.

Külön utakon a dohány miatt

Az egyik leghíresebb családi vállalkozás kétségtelenül az Aldi. A cég gyökerei egészen 1913-ig nyúlnak vissza, ekkor nyitott kisboltot Theo és Karl Albrecht édesanyja. A két testvér 1946-ban vette át az üzlet irányítását, majd nem sokkal később nyitottak egy újabbat az első közelében. A sikert ebben az esetben is egy akkoriban újnak számító elképzelés hozta meg: a megszabott maximális árból engedtek három százalékot. A lehető legnagyobb nyereségre hajtottak, nem reklámoztak, nem tartottak friss, gyorsan romló árut, és a boltok méretét is minél kisebbnek hagyták. Már 300 üzletük volt, amikor megbomlott köztük az egység. A nagy összeveszés azon robbant ki, hogy áruljanak-e dohányterméket, vagy sem. Ez a vita a cég kettéosztásához vezetett, így 1966 óta pénzügyileg és jogilag is különváltak. A vasfüggöny lehullását követően mindkét testvér üzleteinek száma rohamosan nőtt, az 1980-as években nemzetközi terjeszkedésbe kezdtek.

Különböző mentalitásúak a Leier család tagjai, de mindenki megtalálta helyét a cégen belül
Fotó: MTI / Kálmándy Ferenc

Betonbiztos piacokon

Hét magyarországi betonüzemével és két téglagyárával a Leier csoport meghatározó szereplője a hazai iparágnak. Michael Leier a feleségével együtt hozott létre betongyárat 1970-ben, amely néhány éven belül Burgenland legfontosabb üzemei közé tartozott, az indulás után tíz évvel pedig újabb gyárat nyitottak. Az anyavállalat az 1980-as évektől a nemzetközi piacokon is terjeszkedett, jelenleg 39 operatív telephelye van, és globális cégbirodalommá nőtte ki magát. Michael Leier tudatosan építette a családi vállalkozást, bevonta a rokonait és legfontosabb munkatársainak hozzátartozóit is. Nemrég egy panelbeszélgetésen elmondta, nagyon különböző mentalitásúak a család tagjai, de mindenki megtalálta helyét a cégen belül.

A cikk a Manager Magazin októberi számában jelent meg

(Apró családi vállalkozásból lettek multik)

Manager Magazin – HU

IKEA Manager Magazin Adidas marketing Aldi márkák Zara Leier