Manager Magazin

Acélos védelem

Donald Trump egyedi, nagyjából névre szóló autóval jár, Vlagyimir Putyin limuzinjából van utcai példány is. Ám míg az amerikaiak az extrák és a védelem egy részével szívesen elbüszkélkednek, addig az oroszok titkolóznak, mivel szerelték fel az elnöki presztízsautót.

Cadillac One, Beast 2.0

Korábban az Egyesült Államok mindenkori elnöke előszeretettel parádézott nyitott tetejű autóban, hogy közvetlenebb legyen a kapcsolata a tömeggel. Kennedy elnököt azonban 1963-ban Lincoln Continental X–100-asában épp akkor lőtték agyon, amikor annak le volt eresztve a teteje. Azóta az elnöki autók legfontosabb feladata a biztonság: Donald Trumpé kis túlzással elpusztíthatatlan.

Szokás szerint az új elnök a beiktatásakor új autót is kap, ám ez Trump esetében a tesztelések miatt elmaradt. Elnökségének első másfél évében kénytelen volt Barack Obamától megörökölt Cadillac One-jával járni, saját kocsiját, az új Cadillac One-t idén szeptember végén vette át. A Beast 2.0, azaz Szörny 2.0 elődjének továbbfejlesztett verziója, tehát inkább guruló erőd, mint gépjármű. Igaz, az 1000 lőerős, V8-as motorjával gyorsabb, mint elődje, végsebessége eléri a 100 kilométert óránként, de ennél a sebességnél nagyjából 60 liternyi benzint fogyaszt. Hiába, bőven kell teljesítmény a közel 9 tonnás kasztnihoz. A Szörny tömege nem véletlen, az autót minden oldalról, felülről és alulról is 20 centi vastag páncélzat védi, amely minden kézifegyvernek, gránátnak, aknának ellenáll. Természetesen az üzemanyagtank is páncélozott, tűzálló, az autó belső levegőztetése pedig zárt, véd a vegyi támadásoktól is. Csak a sofőrajtó nyitható kézzel, a többi elektronikusan, s úgyszintén csak a vezetőoldali ablakot lehet lehúzni, azt is csak pár centire, a többi mozdíthatatlan.

Cadillac One, Beast 2.0 – A Beast 1000 lőerős, V8-as motorjával gyorsabb, mint elődje, végsebessége eléri a 100 kilométert óránként, ekkor 60 liter benzint fogyaszt száz kilométeren
Fotó: AFP

A csomagtartóba nem fér csomag: elveszi a helyet a könnygáztartály és az elnök vércsoportjának megfelelő vérbank. A gépkocsinak önálló fegyverzete a könnygázgránátok kivételével nincs, de bent több automata gépfegyvert, sörétes puskát és golyóálló mellényt tartanak, ha egyszer az elnöknek meg kellene védenie saját magát. Az autót 360 fokos éjjellátó kamerákkal látták el, folyamatos internet- és GPS-csatlakozása van, a pletykák szerint pedig távolról is lehet vezérelni – bár ez az információ nincs megerősítve.

Fotó: AFP

Az autót az elnöki különítmény mindenhova viszi magával, ahova az elnök megy. Nem is engednek a közelébe senkit, a jármű pontos műszaki tartalma ugyanis államtitok. A kocsit gyártó General Motors gyakorlatilag egy átalakított, megerősített Cadillacet adott át az Egyesült Államok titkosszolgálatának, azonban maga a gyár sem tudja, hogy végül pontosan mivel, milyen pluszokkal szerelték azt fel. Az elnöki autók színe hagyományosan fekete, és bár Donald Trump eltérő árnyalatokat szeretett volna, végül ragaszkodtak a hagyományhoz. A gépkocsi kereskedelmi forgalomban nyilván nem kapható, becsült vételára 1,5 millió dollár (420 millió forint) környékén alakul. A tervező és kivitelező General Motors azonban a nyilvános szerződések alapján körülbelül 15 millió dollárt (4,2 milliárd forint) kaphatott a munkáért.

Aurus Senat

Vlagyimir Putyin májusi beiktatásán debütált az orosz gépkocsigyártás ékköve, az Aurus Senat. A fejlesztést a NAMI, a vezető orosz állami autófejlesztési intézet végezte, a munka 2013-ban kezdődött. Putyin egy korábbi kampány során megígérte, hogy a teljes orosz vezetést orosz gépjárművekbe ülteti, ennek első példánya volt az elnöki limuzin. A Kortezs-projekt keretében azonban további változatok is készülnek: lesz szedán, terepjáró és kisbusz is. A limuzint is meg lehet venni, 160 ezer dollárba kerülhet majd egy darab, s páncélzattal is kérhető, de egyéb funkcióban kevésbé van felszerelve a nagy testvérhez képest. A széria fejlesztése 12,4 milliárd rubelbe, azaz nagyjából 53 milliárd forintba került, de Putyin becsületbeli ügyként fogta fel az orosz járműveket. Állítólag ugyanis már kezdte unni, hogy az erőre kapó Oroszország elnökeként német Mercedes-Benz Pullman limuzinnal kellett járnia.

A gépkocsi tömege becslések szerint meghaladja a hat tonnát, ami erős páncélozottságra utal
Fotó: AFP

Az elnöki példányt egy viszonylag kicsi, 4,4 literes, 8 hengeres, 598 lóerős motorral szerelték fel, állítólag később 800 lóerős, 12 hengeres verziót kap. A hajtáslánc egy részét a Porsche tervezte, beszállítóként pedig részt vett a munkában a német Bosch és a Sollers orosz gépjárműipari vállalat is. Az autó 6,6 méter hosszú, 1,7 méter magas. Pontos tömege nem ismert, de becslések szerint meghaladja a hat tonnát, ez erős páncélozottságra utal. Ugyanezt támasztja alá a rendkívül vastag kasztni is, ami jól látszik a képeken. Egyéb felszereltségéről keveset tudni: ugyan Oroszország előszeretettel mutogatta új presztízsautóját, ám a gépkocsival kapcsolatos legtöbb információ nem nyilvános.

Fotó: AFP

A jármű kívülről feltűnően hasonlít a Rolls-Royce Phantomra, különösen elölről. Pletykák szerint ez nem véletlen, az orosz felső tízezer előszeretettel jár Rolls-Royce-okkal és Bentley-kkel, az Aurus ezt a piacot szeretné meghódítani. Autóipari szakértők azt is megjegyezték, hogy az első példány igen sietősen készülhetett el a beiktatásra, erről árulkodik, hogy több részlet – például a hátsó fényszórók – stílusában nem illik az autó formájához. A limuzin kapcsán nem is az a kérdés, hogy Putyinnak beválik-e, hanem hogy sikerül-e vele feléleszteni az orosz luxusautógyártást. Az elmúlt évtizedekben bőven volt próbálkozás: a GAZ 3105 és jó pár Moszkvics próbált a szektor pionírja lenni, de az orosz elnökök végül mindig visszatértek a német autókhoz. Az Aurus jövőjével kapcsolatban két dolog azonban biztos: bőven kap állami hátszelet és támogatást a projekt, valamint, hogy Putyin beiktatása után az Orosz Föderáció legtöbb kormányzója Aurus Senattal akar majd büszkélkedni.

A cikk a Manager Magazin novemberi számában jelent meg

(Acélos védelem)

Manager Magazin – HU

Autók limuzin Manager Magazin elnöki autók védelem USA Oroszország