Manager Magazin

Berepülnek a raktárakba

Az online kereskedelem óriási növekedése mellett hamarosan fenntarthatatlanná válik a leltározás hagyományos formája. Az Aeriu magyar startup egy olyan drónos megoldást dolgozott ki, amellyel ötször gyorsabb a leltározás, emellett pontosabb és biztonságosabb.

Három, nagyvállalatnál dolgozó ismerős egy sör mellett eldöntötte, saját vállalkozásba kezd. Az Aeriu jelenlegi csapatában vannak, akik már tíz éve ismerik egymást, és többen logisztikai folyamatoptimalizálással, ipari automatizálással és gyártással is foglalkoztak korábbi munkáik során. A trendet látták: a drónipar igen gyorsan fejlődik, egyre több területen használható, és a következő években meghatározó technológia lesz.

Kiváló nagyvállalatoknál fejlesztettük magunkat, de szerettünk volna saját vállalkozást, és valami újat alkotni. A területet gyorsan megtaláltuk, vettünk egy drónt, amely a mai csúcstechnológiához képest játék volt, de jól lehetett vele tesztelni, és nagyon hamar ipari környezetben gyűjthettünk tapasztalatot a fejlesztéseinkhez

– mondta a Manager Magazinnak Ellenrieder Gergely, az Aeriu ügyvezetője. A startup alapítói azt is látták, hogy a logisztika, azon belül is a leltározás egy standardizált, még mindig manuális munkán alapuló folyamat, amelyre az online fejlődése egyre nagyobb súlyt pakol. Már az elején egyértelmű volt az Aeriu küldetése: korszerű technológiával megreformálni a leltározást.

Kiváló nagyvállalatoknál fejlesztettük magunkat, de szerettünk volna saját vállalkozást, és valami újat alkotni – mondta Ellenrieder Gergely, az Aeriu ügyvezetője
Fotó: Móricz-Sabján Simon

A termékfejlesztés két éve indult, és 15 vállalatnál tudtak információkat gyűjteni arról, miben rejlik a leltározás problémájának lényege. Látták, hogy a cégek nehezen találnak dolgozót a raktárakba, monoton a munkavégzés, és olyan tradicionális módszereket használnak, hogy targoncára szerelt kosárban esetenként öt-nyolc méter magasba is felemelik a leltározót, aki kézi azután a vonalkód-leolvasóval manuálisan vagy éppen papíralapon végzi el a feladatát. Mivel azonban felemelt kosárral tilos mozognia a targoncának, így kezelőjének nagyjából kétméterenként fel-le kell emelgetnie a kosarat, tehát legalább két emberre volt szükség a munka elvégzéséhez. Amellett, hogy ez a folyamat rettentően lassú, sok pontatlanság, hiba is becsúszhat, sőt gyakran még balesetveszélyes is lehet.

A magyar startup megalkotott egy drónokra írt szoftvert, így leltározásnál egy drónpilóta és egy a beltéri repülésre alkalmas eszköz a beépített kamerájával gyűjti az adatokat. Ezeket a fényképeket azután rögzíti egy rendszerben, majd az automatikus felhőbe kerülő feltöltés után a szoftver feltölti a fotókon szereplő adatokat is, és Excel-exporttal bármilyen céges rendszerbe beilleszti. Ennek köszönhetően ötször gyorsabb lehet a raktározás, 99,6 százalékos a pontosság, és lényegesen biztonságosabb, mint targoncával emelgetni az embereket.

A startup ügyvezetője elmondta,

a kezdeti időkben nagyon nehéz volt meggyőzni a cégek képviselőit, hogy a drónok nem veszélyesek, szűk beltéri területeken is képesek elvégezni a feladatokat, ott, ahol nincs GPS-jel.

A meggyőzés érdekében átfogó elemzést végeztek, amelyben összehasonlították a hagyományos leltározást a drónos megoldással, és minden eredmény azt mutatta, hogy az utóbbinak sokkal alacsonyabb a kockázata. Továbbá arra is fény derült, hogy mivel kép készül az áruról, az is látszik, milyen a raklapok állapota, mert azok elhasználódása, minőségi hibái akár balesetet is okozhatnak. A szoftverbe ezenkívül egy gépi tanulásos modellt is beépítettek, így idővel a felhalmozott adatok felhasználásával a rendszer önmagában képes jelezni, ha egy-egy raklap potenciális veszélyforrássá vált, vagy nem felel meg az előírásoknak. Ez az egyik pluszértéke a rendszernek.

Drónokkal ötször gyorsabb lehet a raktározás, 99,6 százalékos pontosság érhető el, és sokkal biztonságosabb, mint a hagyományos készletrögzítés
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az újítást az is indokolja, hogy egyre nagyobb a nyomás a logisztikán, hiszen online vásárlás során néhány kattintás után minden ezen a folyamaton múlik. Az e-kereskedelem azonban olyan tempóban fejlődik és bővül, hogy ha nem változnak a tradicionális logisztikai módszerek, fenntarthatatlanná válik. Ezt már a nagyvállalatok is felismerték, és keresik a gyors, hatékony és olcsóbb megoldásokat. Nem az Aeriu az egyetlen a piacon, azonban a globális versenytársak száma nem haladja meg a tízet, a kelet-közép-európai régióban pedig egyedülálló.

A versenytársainkkal szemben nagy előnyünk, hogy mi nem gyártunk drónokat. A hardverfejlesztés ugyanis nagyon költséges dolog, meg kell oldani az eszközök karbantartását, javítását, a szükséges alkatrészek cseréjét. Mi a piacról választottunk nagyon jó, bejáratott drónokat, így minden azokkal kapcsolatos ügyletet a gyártó lát el, így minden energiánkat a szoftver fejlesztésére fordíthatjuk

– mondta az ügyvezető. Hozzátette, szintén nagy előny, hogy a magyar startup képviselőinek a helyszínen sem kell lenniük, mert távoli eléréssel tudják telepíteni a szoftvert, és ez az áraikban is megmutatkozik. További plusznak tartják, hogy optikai megoldással dolgoznak, amellyel több információt tudnak adni, mint azok, aki szkennert szerelnek a drónokra.

Az Aeriu hivatalosan tavaly nyáron indult, az azt megelőző másfél évben csak a terméket fejlesztették. A Design Terminal 2017 szeptemberében beválogatta a startupot a mentorprogramjába, így az alapítók segítséget kaptak az üzleti modell és a pénzügyi háttér tervezéséhez, azóta pedig szervezetfejlesztéssel segítik a céget. Az Aeriu csapatának a múlt év októbere jelentett nagy fordulópontot,

százezer euró tőkebefektetést kaptak, és megkötötték az első szerződést, így az IKEA soroksári áruházában már a magyar startup termékével leltároznak.

A közeljövőben több magyarországi vállalatnál is szeretnék bevezetni terméküket, emellett céljuk a régiós terjeszkedés is. Bevezetési és havi díjjal dolgoznak, tehát nem megvenni kell a szolgáltatást, hanem előfizetni rá, ez a megoldás egyre elterjedtebb, és az invesztorok is ezt preferálják. Jelenleg a második körös előtt állnak, a tervek szerint még e hónapban másfél millió eurót vonnak be a vállalkozásba. Ebből az összegből további termékfejlesztést terveznek, valamint egy sales csapat felállítását, és ötfős létszámukat tizenhétre bővítenék. A V4-országok piaca után Észak-Európát és Nagy-Britanniát célozzák meg, harmadik terjeszkedési hullámukban pedig az Egyesült Államokat és Kanadát is szeretnék meghódítani. Meghívást kaptak a berlini magyar nagykövetségre, ahol a közeljövőben az Audi, a Bosch, a Continental és a Daimler magas beosztású képviselői előtt mutathatják be terméküket. A drónos leltározás jövőjét abban látják, hogy emberi beavatkozás nélkül, teljesen automatizáltan működjön a rendszer.

A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg

(Berepülnek a raktárakba)

Manager Magazin – HU

drónipar Aeriu startup Manager Magazin online kereskedelem Ellenrieder Gergely drónok dróntechnológia