Manager Magazin

Célba veszik Afrikát

Családi vállalatból lett a magyar egészségipar egyik legnagyobb cége; az orvosdiagnosztikai eszközök fejlesztése és gyártása területén multikat utasít maga mögé a világpiacon.

A 77 Elektronika 1986-ban négyfős családi vállalkozásként alakult egy 30 négyzetméteres, bérelt lakásban, ma egy közel tízezer négyzetméteres, Fehérvári úti saját központtal rendelkező nagyvállalat, több mint 700 alkalmazottal. A cég az alakulása óta száz százalékban magyar, családi tulajdonban van, tulajdonos ügyvezető igazgatói Zettwitz Sándor és lánya, Zettwitz Gabriella.

A kezdetkor Zettwitz Sándor veje az egyetemről frissen kikerült fizikusként egy családi ház udvarán kifejlesztette a kor személyi számítógépeinek magyar megfelelőjét, de annak további fejlesztéseihez akkoriban elérhetetlen méretű befektetésre lett volna szükség. A véletlen úgy hozta, hogy a család nyaralójának szomszédjában egy diabetológus szakorvos lakott, aki felhívta a figyelmet arra, milyen nagy igény lenne az egészségügyben egy jól működő automata vércukormérő készülékre.

Otthon is használható nyugati vércukormérők ugyan a rendszerváltás előtt is elérhetők voltak, de a kemény importkorlátozás miatt csak horribilis áron lehetett ezekhez hozzájutni

– elevenítették fel a kezdeti lépéseket a manager magazinnak. Felismerve a piaci rést, a vállalat megalakulásának évében már piacra dobták az első saját fejlesztésű Dcont készüléket. „A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően tavaly már a termékcsalád 71. generációja került piacra” – tették hozzá.

Forgalmuk 2013 és 2018 között a háromszorosára nőtt, tavaly meghaladta a 30 milliárd forintot
Fotó: Vémi Zoltán

A vállalat vezető szerepet tölt be a magyarországi vércukormérők piacán, innovációi a folyamatosan megújuló terápiákhoz igazodva a szakorvosok és a cukorbetegek egyéni igényeinek megfelelően kínálnak komplex megoldásokat. A fejlesztéseknek és a folytatódó külföldi terjeszkedésnek köszönhetően forgalmuk 2013 és 2018 között a háromszorosára nőtt, tavaly meghaladta a 30 milliárd forintot. A termékek 83 százaléka exportpiacokra megy, ezeket mintegy 100 országban értékesítik. Mindez magyar mérnökök munkájának eredménye, a vállalkozás kutató- és fejlesztőmérnök-gárdájában összesen 110 szakember dolgozik. Az innovációban elért sikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2000-ben és 2016-ban is elnyerték a Magyar Innovációs Nagydíjat.

Zettwitz Sándor
Fotó: Vémi Zoltán

Zettwitz Sándor a cég fenntartható működése szempontjából mindig is fontosnak tartotta, hogy a 77 Elektronika újabb lehetőségeket keressen a profil bővítésére. Így alakult ki a vállalat másik meghatározó termékcsoportja, a vizeletelemző készülékek fejlesztése és gyártása. Jelenleg az árbevételük döntő többségét a vizeletelemző automata rendszereinek értékesítése adja: legnagyobb felvevőpiacuk az EU, az USA, Kína és Brazília, de Törökország, Chile, Szaúd-Arábia, Oroszország, Irán, valamint Banglades is jelentős piacnak számít.

Magyarországon megkezdték az úgynevezett smart tester készülék értékesítését is, és folyamatosan bővítik a készülékkel mérhető paraméterek körét. Várhatóan 2020-ban már nyolc paraméter válik elérhetővé, ami kiválóan alkalmas háziorvosi praxisban, de akár a sürgősségi betegellátó osztályok számára is a gyorsvizsgálatok lebonyolításához.

Másik termékünk jelenleg fejlesztési fázisban van: ez a lab on a chip, ami azt jelenti, hogy egy kis csipen van egy laboratórium, ami lehetőséget ad a laborpontosságú mérésre a beteg ágyánál. Terveink szerint ebből két év múlva lehet értékesíthető termék.

Elmondták, hogy a külföldi piacokat nézve a cég Afrikában tervezi megalapozni a jövőjét, valamint Indiában és Törökországban is bőven akadnak még lehetőségek a számukra.

A cikk a Manager Magazin márciusi számában jelent meg

(Célba veszik Afrikát)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin 77 Elektronika Kft. elektronika ipar