Manager Magazin

Ahol a teljesítmény nyitja az ajtókat

Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója számára korábban egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy egyszer majd a fiával együtt dolgoznak egy új üzleti modellt megvalósító digitális bank építésén, úgy, hogy a fia, Jendrolovics Péter a hitelintézet lakossági üzletágának vezetője.

Szülőként az a legtermészetesebb vágy számomra, hogy a gyermekeimet boldognak lássam. A bank vezetőjeként viszont az a kötelességem, hogy azt eredményesen, hatékonyan vezessem, és a megfelelő képességgel, tudással, szorgalommal felvértezett szakembereket alkalmazzam a tíz évvel ezelőtt meghatározott üzleti modell megvalósítása, a részvényesi érték növekedése érdekében. Ezt a célt csak úgy tudom elérni, ha olyan vezetési kultúra hatja át a működésünket, amelynél mindenki az érdemei, a felkészültsége szerint kap helyet, lehetőséget és pozíciót – mondja Hegedüs Éva, egyértelműen jelezve, hogy a Gránit Banknál a rokoni kapcsolatok nem nyitották ki automatikusan az ajtókat.

Már csak azért sem, mert az Egerben született elnök-vezérigazgatónő életét már gyerekkorától végigkísérte a szigorú teljesítményelv. A budapesti közgazdasági egyetem elvégzése után csak egy dolgot tudott biztosan:

Nem akartam egy cégnél valamilyen konkrét dolgot csinálni, mindig az átfogóbb, komplexebb feladatok vonzottak.

Mivel Magyarországon akkor még nem voltak nyugati tanácsadó cégek, a Nehézipari Minisztérium egyik nagy presztízsű, módszertani kutatással is foglalkozó intézetét választotta, ahonnan a főnöke felkérésére igazolt az Ipari Minisztériumba, ahol többek között a vállalati érdekeltségi rendszerek feltérképezésével foglalkozott. Fiai megszületése után, a rendszerváltáskor a Pénzügyminisztériumba hívták, ahol először osztályvezetőként, később helyettes államtitkárként irányította a piacgazdaság működéséhez szükséges gazdasági jogszabályok kialakítását, a hitelintézeti, az értékpapír-, a csőd- és a biztosítási törvényt, hogy csak a legfontosabbakat említsük, később pedig a bankrendszer ágazati szabályozásáért is felelős lett.

Hegedüs Éva az egyetem után nem akart egy cégnél valamilyen konkrét dolgot csinálni, mindig az átfogóbb, komplexebb feladatok vonzották
Fotó: MM

Az élet úgy hozta, hogy a munkái, feladatai szorosan kapcsolódtak a pénzügyekhez, így több mint két évtizeden át alkalmazottként, vezető pozíciókban dolgozott a bankszektorban, illetve a kormányzatban.

Maximumra törekvés

„Amikor felkértek a Biggeorge’s pénzügyi vállalkozások irányítására, azt már csak úgy vállaltam, ha a tulajdonosi érdekeltségem is megteremtődik” – mondta Hegedüs Éva. Demján Sándor felkérésére, hogy vezesse a Gránit Bankot, így emlékszik a válaszára: „Megtisztelő ez a lehetőség, hiszen nincs mindennap mód bankot építeni, de szeretnék részesedést vásárolni, hogy tulajdonosként is részese lehessek az értékteremtésnek. Nem zárkózott el ettől, sőt utólag úgy látom, kifejezetten örült is a tulajdonosi elköteleződésemnek, hiszen ezáltal nemcsak az ő, hanem a saját befektetésemért is felelősséget vállaltam.”

Olyan időben lett a pénzügyi világban női vezető, amikor ez különösen ritkaságszámba ment, s ma is egyetlen magyar női bankvezérként tevékenykedik. Ezzel kapcsolatban azt mondja, a munkában, mivel messziről jött, mindig a maximumra törekedett, mert tudta, hogy csak a saját teljesítményére számíthat. Ez az attitűd minden bizonnyal azt is befolyásolta, hogy sosem keresett állást, mindig őt keresték meg a felkérésekkel, kihívásokkal. Véleménye szerint ma már egyre több a női vezető, de persze van még mit tenni ezen a területen.

Az innováció egyszeregy, ezért a döntések előtt szükség van vitákra, többféle megközelítésre, és ez azt is jelenti, hogy Péterrel sem volt mindig azonos az álláspontunk
Fotó: MM

„Ugyanakkor a genderkérdést sem szabad mindenáron erőltetni. A lényeg: mindenki számára meg kell teremteni az esélyt és a lehetőséget, hogy azt csinálja, amit szeretne, és főként, amire képes” – foglalta öszsze álláspontját az elnök-vezérigazgató. Ebben a szellemben nevelte a két fiát is, akiket emlékei szerint egy percig sem orientált a pénzügyek és a bankszakma felé. Egy dolgot tartott mindig fontosnak: azt, hogy tanuljanak, beszéljenek nyelveket, szerezzenek külföldi tapasztalatokat, mert a tudás a legfontosabb eszköz ahhoz, hogy önállóan, boldogan, elégedetten élhessék az életüket.

Csapatmunka és alázat

Nagyobbik fia, Jendrolovics Péter, miközben a Corvinus Egyetem vállalati pénzügyi szakát végezte, két amerikai egyetem kurzusán is tanult. A University of Southern California padjaiban, majd a Harvardon hallgatott és vizsgázott strategic management tárgyakból. Itt sokat tanult a csapatmunka előnyeiről, az együttműködés fontosságáról, arról, hogy az üzleti döntések előkészítése során mennyire fontos a benchmark-tapasztalatok figyelembevétele. A mesterdiploma megszerzését követően öt évre a tanácsadói szektorba igazolt. A Deloitte-nál eltöltött éveket nagyon hasznosnak tartja, rengeteget tanult a főnökeitől, a különböző banki projektekből, megtapasztalta a szakmai alázat fontosságát, és azt is, hogy a munkaidőnek nem ötkor van vége, hanem akkor, ha elvégezték az aznapra kitűzött feladatot. A Deloitte után egy évig a Budapesti Értéktőzsde nemzetközi területének igazgatói pozíciójában dolgozott. „Ezután adódott a lehetőség, és ez találkozott az ambícióimmal is: a Gránit Banknál kerestek a stratégiai területre egy agilis vezetőt” – idézte fel Jendrolovics Péter.

Ez a bank nem a hagyományos, hierarchikus szervezeti elven működik, mindig van egy üzleti cél, és az agilis szervezeti modell jegyében, annak mentén szerveződnek az adott terület legjobb szakembereiből álló csapatok. Mivel folyamatosan növekszik, ezért kerestünk 2017 szeptemberében a stratégiai területre olyan munkatársat, aki a bank üzleti modelljének folyamatos aktualizálásával segíti a további bővülést. Mindenképpen fiatal, a fintechet ismerő, nyitott gondolkodású szakemberben gondolkodtunk, így került a képbe Péter, aki végül igent mondott

– foglalta össze az emlékeit Hegedüs Éva.

Korszerű tudás

„Örültem, de nem mondtam azonnal igent – tette hozzá a fiatal szakember. – A legnagyobb kihívást abban láttam, hogy miközben kifejezetten közel állt hozzám a bank által megvalósított digitális üzleti modell, tudtam, hogy kemény munka folyik ott, illetve megtisztelő volt a kiváló kollégákkal való együttműködés lehetősége is, azonban át kellett gondolnom, hogyan tudok majd a családi kötődés ellenére is önálló, eredményes munkát végezni. Mindent mérlegelve, sok-sok gondolkodás után, kihívásként értékelve a lehetőséget, igent mondtam, és több mint két év után úgy értékelem, helyes döntést hoztam.” Szavai szerint, miközben úgy kezdett, mint bármelyik munkatárs, arra is ügyeltek, hogy olyan projektekben vegyen részt, és olyanokban bizonyíthasson, amelyekben az elért eredmények visszamérhetők.

„Egy évvel később, amikor a lakossági terület vezetői pozíciója megüresedett, a bank két legfontosabb értékét: a digitális innováció és a konzervatív hitelezés követelményeit vette alapul a pénzintézet az új vezető kiválasztásnál. Ezért, Péter személyétől függetlenül, abban gondolkodtunk, hogy erre a területre az innováció, az új technológiák iránt fogékony, korszerű tudással, nemzetközi tapasztalattal felvértezett, ambiciózusan előretörő személyre van szükségünk, aki a bankban dolgozó komoly szaktekintélynek számító, több évtizedes tapasztalattal rendelkező vezetőkkel eredményesen együtt tud dolgozni” – foglalta össze a döntés hátterét Hegedüs Éva.

Impozáns mutatók

Annak ellenére, hogy a vezérigazgató egyedül dönthetne a vezetői kinevezésekről, a kulcsterületek irányításával kapcsolatos személyi kérdésekben mindig kikéri a helyettesei véleményét, és ez különösen így volt a lakossági területet irányító ügyvezető esetében. „Péter kinevezése kapcsán annak a csapatnak a véleményét is kikértem, akikkel a kezdetek óta együtt építem a bankot. És mivel mindannyian a pénzintézet részvényesei is, ha esetleg felmerülne, hogy a hozzám való lojalitás, vagy pedig a bank érdekeinek szem előtt tartása dominál, amikor véleményt formálnak, nos, ezek a vezetők természetesen elsődlegesen a bank értékteremtésében érdekeltek” – fűzte hozzá.

Jendrolovics Péter azt mondja, bankvezér édesanyjától a tudást, a kitartást, a következetesen kemény munkát, az értékteremtés iránti vágyat és a család szeretetét tanulta meg
Fotó: MM

Így esett a választás Jendrolovics Péterre, aki 2018 szeptemberétől a lakossági igazgatóság vezetője, s szavai szerint a kezdetektől az ügyfélkiszolgálás minőségét és az ügyfél-elégedettség biztosítását tartotta meghatározó feladatának, azért, hogy elérjék a legfontosabb célt, az ügyfélszám erőteljes növekedését.

„A számok makacs dolgok: hamar látszik, ha van eredmény, és az is, ha nincs – mondja a lakossági üzletág vezetője. – Olyan fejlesztéseket hajtottunk és hajtunk végre, amelyek egyszerűbbé, vonzóbbá teszik a digitális módon történő ügyféllé válás folyamatát. Ezt a munkát igazolta vissza, hogy a korábbi időszakhoz képest folyamatosan két számjegyű, a 2019-es teljes évben pedig 45 százalékos lakossági ügyfélszám- és 20 százalékos hitelállomány-emelkedést értünk el.”

Péter tudatában van annak, hogy a lakossági terület a bankolás nehézipara, ami nem napi nyolcórás feladat. De kiváló csapatot örökölt, és úgy látom, eredményesen tudnak együtt dolgozni. Az elvégzett munka minőségét jelzik az elért eredmények is, mert régóta tudjuk, hogy a számok magukért beszélnek

– emelte ki Hegedüs Éva. A kérdésre, hogy a napi rutin szintjén mennyire figyel tudatosan a fia munkájára, az elnök-vezérigazgató azt mondja, minden munkatársa egyformán fontos számára, mert a bank csapatmunka, és mindig a célok, az eredmények szemszögéből ítéli meg, hogy milyen gyakran és milyen körben van szükség megbeszélésekre. „Az innováció egyszeregy, ezért a döntések előtt szükség van vitákra, többféle megközelítésre, és ez azt is jelenti, hogy Péterrel sem volt mindig azonos az álláspontunk” – teszi hozzá, amire a lakossági üzletág vezetője azt mondja: „A szakmai viták természetesek, hiszen egy adott célhoz több út is vezet, ezek közül nekünk a legjobbat kell megtalálnunk, de a döntés joga mindig az első számú vezetőt illeti meg.”

Középbankká nőttek

Annak kapcsán, hogy mit tanult a hazai bankszakma egyik legnagyobb szaktekintélyének számító édesanyjától, Jendrolovics Péter azt mondja, a tudást, a kitartást, a következetesen kemény munkát, az értékteremtés iránti vágyat és végül, de nem utolsósorban a család szeretetét.

„Nagyon büszke vagyok arra, hogy vezetésével egy zöldmezős bankból tíz év alatt digitális középbank jött létre, teljesen újszerű üzleti modellben, nemzetközi szinten is elismerésre méltó eredményekkel. Ehhez olyan munkabírás, világos vízió, pozitív szemlélet és a munkatársakkal szembeni bizalom kellett, amit magam is igyekszem eltanulni” – húzta alá.

Hegedüs Éva leginkább arra büszke, hogy a fia az általa is vallott kemény munkát és teljesítményelvet magáénak érezve tanult és dolgozott itthon, illetve külföldön, és a versenyszektorban elsajátította a csapatmunka fontosságát is.

A közös munka eredménye kapcsán azt emelik ki, hogy több olyan újdonságot is sikerült megalkotniuk, amelyek a Gránit Bank szakembereinek tudására építve segítették a középbankká váló pénzintézet növekedését. És miközben Jendrolovics Péter az agilis szervezeti modell erősítése mellett az ügyfélélmény maximalizálását tartja kiemelt feladatnak, Hegedüs Éva a sikeres új termékek bevezetése és a bővülés mellett bankvezetőként és anyaként is azt mondja: „Számomra különösen jó érzés megtapasztalni azt, hogy miközben nekem minden ügyfél és minden forint számít, úgy látom, Péter is így van ezzel.”

A cikk a Manager Magazin áprilisi számában jelent meg

(Ahol a teljesítmény nyitja az ajtókat)

Manager Magazin – HU

Manager Magazin Hegedűs Éva Gránit Bank