Egy hobbi és aki mögötte van: Kiss Zoltán

Manager Magazin
sorozat A jó koncentrálóképesség a motorsportban is elengedhetetlen, különben gyorsan és fájdalmasan ér véget egy gokart- vagy motorverseny – állítja Kiss Zoltán. A Volksbank vezérigazgató-helyettesének egyik hobbija a gokartozás.

Hogyan került kapcsolatba a hobbijával?
Mindig érdekeltek a technikai sportok. Szeretem tudni, hogyan működnek a dolgok, ugyanakkor szeretem az egyszerűséget, a felesleges cicomák nélkül élvezni a legjavát valaminek. A gokart a maga nemében pont ilyen: van egy kormány, egy hajtáslánc, négy kerék, ez maga a legközvetlenebb élmény, amelyet autózásban elérhetünk, úgy, hogy közben nem is veszélyeztetjük magunkat. A gokartot mindenki kipróbálja egyszer az életében, akár vidámparkban gyerekfejjel, akár felnőttként céges csapatépítésen. Vagy pedig még idősebb korban, mikor már az unokát viszi el a vidámparkba, és kénytelen beülni, hogy ne csak a pálya szélén rettegjen, hanem közelről üvölthesse a gyereknek: „Óvatosabban!”


Miért választotta épp ezt a hobbit?
Azon szerencsés emberek közé tartozom, akik sosem unatkoznak. És hálás vagyok a sorsnak, hogy sok mindent kipróbálhatok. Mindig van valami dolgom, és a kikapcsolódást is aszerint választom, hogy miként szolgálja leginkább a céljaimat. Egy nyugodt munkanap végén jobban esik a technikai sportoknak hódolni, gokartozni vagy motorozni. A pénzügyi/szellemi jellegű munkák nagy hátránya, hogy ritkán találkozik az ember munkájának materializálódott eredményeivel. Látunk számokat, kimutatásokat, több dimenzióban folyik a verseny. Mindenki tud találni olyan szempontot, amely szerint kedvezőbb a helyzet, vagy győztesnek érezheti magát a versenytársakhoz képest. A gokart ebben is sokkal őszintébb: az nyer, aki előbb halad át a célvonalon. Ráadásul a technikai háttérre sem igazán lehet hivatkozni, hiszen egyenlő pályák, egyenlő esélyek, nagyjából azonos járművek vannak ebben a sportban. Ami számít, az az egyéni képesség.


Volt-e olyan, akit „megfertőzött” a szenvedélyével?
Nem vagyok hittérítő típus, győzködni ritkán szoktam embereket, de a gokart egyébként is önmagáért beszél. Nem kell győzködni senkit, és aki beül, az rögtön érzi, hogy mi benne a jó. Nem feltétlen válik rajongóvá, de még sosem hallottam senkit, aki megkérdőjelezte volna az ebben rejlő élvezetet, és ne fülig érő szájjal, adrenalinnal telepumpálva szállt volna ki a volán mögül. A kollégáimmal viszont rendeztünk már céges versenyt, ott is mindenki egyenlő eséllyel indult, és a koncentrálóképességen, előrelátáson, ügyes taktikán múlt, hogy ki lett a nyertes. Többen tudták bizonyítani, hogy csapatban és egyénileg is jó játékosok, és képesek erejüket meghaladva küzdeni a csapat jó teljesítményéért. Ezt később emlékezetes példaként emlegettük egy-egy munkamegbeszélésen, és rögtön mindenki pontosan értette, hogy mik az elvárásaink.


Milyen képességeket igényel a hobbija?
Fontos a jó koncentrálóképesség, a helyzetek gyors felismerése a motorsportban is elengedhetetlen, különben gyorsan és fájdalmasan ér véget egy gokart- vagy motorverseny! Kell a precizitás is, hiszen kis területen kell gyorsan és pontosan végrehajtani egy-egy manővert. Érdekes módon annak ellenére, hogy hasonló helyzeteket élek meg a hivatásomban is, a gokart volánja mögött ülve ki tudok kapcsolódni. Az a tapasztalatom, hogy a pénzügyi szektorban szintén hasonló képességekre van szükség, hiszen különösen az elmúlt néhány évben gyorsabban kellett reagálni helyzetekre, amelyek többször vehetnek váratlan fordulatot.


Akad olyan tulajdonsága, amelyet e hobbija fejlesztett ki?
A jó vezető állandó időszorításban van, természetes velejárója ez a versenyhelyzetnek. A stresszt mindenképpen tudni kell kezelni, a feszültség napközben nem üthet ki rajtunk. A kordában tartott viselkedés mellett a gőz kiengedésére is szükséges alkalmat adni. Ilyen esetekben jönnek jól a versenysportok, ahol az ember levezetheti fölös energiáját. Másfelől a gokart arra is megtanít, hogy mindig előretekints. Ha hibáztál, a legrövidebb idő alatt vond le belőle a következtetést, és máris készülj a következő manőverre, mert ha nem teszed, akkor azonnal bele is sodródtál az újabb hibába. Nincs idő keseregni, azonnal talpra kell állni. Ha nem is vagy profi pilóta, de sokat javulhat a teljesítményed, ha az összpontosítást tudatosan gyakorlod és felhagysz az utólagos túlelemezgetéssel. Szabad értékelni a történéseket, de csakis a menet végén. Azt kell meglátni benne, hogy legközelebb mit kell jobban csinálni a győzelemhez.


Milyen tulajdonságokat tart fontosnak a cégvezetőknél?
Az előrelátás, hosszú távra tervezés, a stratégia áttekintésének képessége és abból a napi feladatok, az úgynevezett taktikai szintű teendők levezetése mind olyan tudás, amely nem tanulható könyvből. A gokartnál ez úgy fest, hogy látja maga előtt az ember a pályát, nagy vonalakban tudja, mire számíthat, és ahogy teszi a köröket, egyre gyakorlottabbá válik, látja, hogy mit kell fejleszteni, s mi az, ahol már versenyelőnye van.


Ezek jellemzők a magyar menedzserekre?
A tervezés képessége bizony sok helyen hiányzik, illetve ha van is terv, könnyen eltérnek attól. A magyar kis- és középvállalati szektorra például ez különösen jellemző. Van, aki kifejezetten pozitív tulajdonságaként tartja számon azt, hogy nem tervez, hanem mindig csak alkalmazkodik. A műveltebbek idegen kifejezést is találnak rá, és azzal takaróznak, hogy „on the fly” tervezés van náluk. Ezt csak kismértékben igazolják a változékony körülmények, de inkább lustaság vagy koncepciótlanság van mögötte. Aki viszont előre ismeri a pályát, fejben betanulja a szakaszokat, felkészül a lokális jellemzőkre, az jobban szerepel annál, aki csak három méterre lát előre.


Mit hiányol a magyar üzleti világból?
A hosszú táv fogalma nagyon lassan jön vissza a köztudatba, bár a fejlődés iránya azért pozitív. Nem vagyunk eléggé strapabírók, nem küzdünk a céljainkért. Mindenki mindent azonnal akar, és kevésre értékeli a jövőbeni lehetőségeket vagy a kitartással elérhető eredményeket. Sok olyan embert láttam, aki nagy mellénnyel beült a gokartba, mert azt hitte, hogy a céges Passat után ez sem lehet nehezebb. Aztán meglepődik, hogy mennyire más az egész dinamikája, a jármű viselkedése. Szerencsére ilyenkor kevesen sértődnek meg, mert fel tudják fogni játékként a dolgot, de az üzleti életben sokszor nem tudnak hasonlóan nagyvonalúak lenni az emberek, az első kudarcélménynél feladják.


Van üzleti példaképe?
Sok mindenkit tisztelek különböző tulajdonságaiért, de egy embert nem tudnék kiemelni. Ha valakinek az összes tulajdonságát elismerném, akkor azt a hibát követném el, mint azok, akik Forma–1-es hozzáállással akarnak gokartozni.



Mit szeret a magyar üzleti életben?
Mondhatjuk, hogy sok vezetői stílus keveredett itt, ezért strapabíróbb, ellenállóbb lett az átlag magyar vezető.


Mit változtatna meg, ha módja lenne rá?
A strapabírás azzal is együtt jár, hogy néha ott is kerülő utat keresünk, ahol a türelem célravezetőbb lenne. Ha egy lassan hömpölygő dugóban egymást előzgetjük, akkor csak a feszültség nő, de nem halad jobban a közösség. Túl sok üzemanyag megy el így a helyezkedésre, nem becsüljük meg eléggé a másikat. Nehezen mondunk le vélt vagy valós előjogainkról, annak reményében, hogy középtávon megtérül a jó szándék, pedig minden kutatás azt bizonyítja: az elsőként megtett udvariassági lépések olyan morális kényszerbe hozzák a másik felet, hogy idővel viszonozza. Ha a kibúvók keresgélésére szánt erőket alkotófolyamatokba fektetnénk, akkor sokkal előrébb lehetnénk.


Elégedett az üzleti eredményeivel?
Az eredmények mellett azzal vagyok elégedett, hogy semmit sem kell szégyellnem. Ugyanis van, aki úgy sikeres, hogy közben egyre nehezebb a keresztje.


Hogy érzi magát üzletemberként a magyar társadalomban?
Bankárként nem éppen felhőtlenek a napjaim az utóbbi években, de bízom benne, hogy ez csak átmeneti állapot.


Hogy érzi magát magánemberként a magyar társadalomban?
Egymás elfogadása, egymás „véleményének megbecsülése” terén lenne mit fejlődnünk, de alapvetően egy bizakodó társadalmat érzékelek. A verseny szelleme is jelen van, de a megbocsátás képessége, a személyes sérelmeken való felülemelkedés képessége még hiányzik. Sokan a depóban akarják megnyerni a versenyt és nem a pályán, s ez bizony szégyellnivaló.


Milyen reformokat tart fontosnak?
Talán a német tulajdonosi háttér miatt, de különösen nagy figyelemmel követem az önkormányzatok sorsát. Egy ország akkor tud erős lenni, ha helyi szinten is megvan az erő, a stabilitás, a háttér. A németek ebben nagyon erősek. Nemcsak nagyszabású tervek kellenek, hanem sok kicsi cél, és ehhez az szükséges, hogy az önkormányzatok önálló, teljesítőképes, hatékony struktúraként éljenek.


Meg is tudná valósítani ezeket, ha módja lenne rá?
Nem áltatom magam, ez összetett feladat, és ehhez nem elégséges a jó terv, hanem megfelelő pálya, strapabíró motor és sok-sok gyakorlás kell.

Elektromos modellt is piacra dob a világ leghíresebb motorgyártója

Debütál a teljes mértékben elektromos LiveWire modell, a legendás Low Rider S modell pedig visszatér.

Csaknem kétszázezer állás a partnereknél

Hét év alatt nyolcvanegy piaci szereplővel kötött stratégiai együttműködést a kormány.
Világgazdaság Piactér