Embereket menedzsel

Manager Magazin
Tetra Pak Év végéig egy hosszú távú beruházási tervet készít elő az anyacégnek Révész Zoltán, a Tetra Pak Danube ellátási lánc első számú vezetője – egy roadmapet. Ebből derül ki, mekkora összeggel, milyen lépésekkel lehet fejleszteni a vállalatot.

Bár mérnöki végzettséggel korántsem evidens, hogy valaki a számok mellett az emberekhez is ért, Révész Zoltán állítja: a vezetővé válás során a legnagyobb paradigmaváltás az volt számára, hogyan lehet áttérni a feladatok menedzseléséről a kompetens emberek megtalálására és menedzselésére. Ebben a témában több szakirodalmat is olvasott, az első és ami a legnagyobb hatást tette rá: Claus Moller Employeeship című könyve. Ezt a játékos, mégis igen tanulságos könyvet a társaság fiatal vezetőinek is szokta ajánlani, sőt számukra működik egy Tetra Pak Akadémia is. A több mint kétszáz fős alkalmazotti csapat tíz százaléka vesz részt rendszeres vezetői képzéseken, amelynek az idén a fő fókusza az együttműködés fejlesztése.


Karrierút Még mielőtt az üzletre térnénk, nézzük csak, hogyan lett Révész Zoltánból a budaörsi gyár első embere. A mérnöki diploma megszerzése után, 1985-ben Egerben kezdte a pályafutását, majd 1991-ben úgy érezte, inkább Budapesten vagy környékén építené tovább. Egy újsághirdetésre jelentkezve választották ki termelésirányítónak az akkor induló hatfős Tetra Pak vezetői csapatába, amelyet egy külföldi vezető koordinált. Nem volt akkor még szép üzem és iroda, az egész társaság egy irattárban üldögélt. A HR-terület sem működött még, a legtöbb szakember toborzását, kiválasztását a hatfős vezetői csapat végezte, így a mai napig ott dolgozók többségét ők vették fel. Szerencséje volt, a Tetra Pak akkor is áldozott a munkatársak képzésére, így a cambridge-i nyelvtanfolyam mellett két hónapos kiküldetést is kapott két másik gyárhoz. Itt ismerkedett meg a TQM és az ISO minőségbiztosítási rendszerrel. „Ez alatt a két hónap alatt folyamatosan azt néztem, mitől sikeresek, mit lehet jól és még jobban teljesíteni” – fogalmazott lapunknak. Vélhetően a hozzáállása miatt 1993-ban már a teljes ellátólánc is hozzá tartozott vezetőként.
Később Hollandiába ment dolgozni, hogy külföldi tapasztalatot szerezzen. Az ottani cégnél egy SAP projektben vett részt, majd három és fél évig Szerbiában, utána újból Hollandiában dolgozott. 2006-ban hívták vissza, első számú vezetőnek. Hogy mit szóltak hozzá a régi kollégák? „Te biztos, hogy mindent fel fogsz itt forgatni!” „Milyen jó, hogy jöttél, megszűnik az állóvíz!” – kétféle vélemény egybecsengő tartalommal. Nos, a cég „felforgatása” tényleg megtörtént, sőt, állóvíz most sincs.


Üzleti tervek Révész Zoltán ugyanis év végéig egy hosszú távú beruházási tervet készít az anyavállalat részére, egy úgynevezett roadmapet. Ez azt tartalmazza majd, hogyan és mekkora összeggel, milyen lépésekkel lehet bővíteni, új gyártócsarnokot és raktárt építeni, illetve technológiát váltani. Az előzetes kalkulációk alapján 60-70 milliárd eurós beruházás mellett meg lehet háromszorozni a kapacitást, ez azt jelentené, hogy a magyarországi gyártás elérheti az évi hétmilliárd dobozt. Ez azt is feltételezi, hogy az anyavállalat más országokból is telepít ide gyártást, onnan, ahol kevésbé hatékony a termelés. Mindezek természetesen helyi tervek, a döntés az anyavállalat „kezében” van. A budaörsi gyár egyébként a Tetra Pak csoport 38 egysége közül világviszonylatban a hetedik, Európában a második legeredményesebb az energiafelhasználás csökkentésében.


Révész Zoltán (48)

1985-ben diplomázott, mérnök. Pályáját Sirokon kezdte, egy álláshirdetés útján került az akkor induló Tetra Pakhoz, a beruházás kezdetétől, 1991-től ott van. A hierarchia több lépcsőfokát megjárta, majd vezetői tapasztalatát Hollandiában is fejlesztette. 2006 óta a Tetra Pak Danube ellátási lánc első számú vezetője. Nős, két lánya van, szabadidejét legszívesebben velük tölti.

Hatékonyság Mindez nem véletlen, nézzünk például egy konkrét fejlesztést. A Tetra Pak 246 millió forintot költött csak arra, hogy közel negyven százalékkal, 44,5-ről 27,4 gigajoule-ra csökkentse az egymillió dobozra vetített fajlagos energiafelhasználást.
Eközben a termelését – kapacitásbővítéssel és hatékonyságjavítással – több mint 95 százalékkal, évi 1,28 milliárd dobozról majdnem két és fél milliárdra növelte. Nézzünk csak a számok mögé! Mennyit jelent az elért 177 ezer gigajoule energiamegtakarítás? Ez nagyságrendileg háromezer magyar háztartás szén-dioxid-kibocsátásával egyezik meg. Meghökkentő, hogy a gyár területén 102 fogyasztásfigyelő, vagyis villanyóra működik folyamatosan, ezzel minden pillanatban mérhető, hogy az egyes területek mennyi energiát használnak fel, s vajon mindez mennyire tér el az átlagos fogyasztási szinttől.


Veszteségmentesen Ezek után nem meglepő, hogy egy úgynevezett Total Productive Maintenance rendszer működik a gyárban. Ez a japán módszer lehetővé teszi a gyártási rendszerek hatékonyságának maximalizálását, koncentrál a környezetvédelemre s legfőképp a veszteségek feltárására. Jelenleg a Tetra Pak szinte teljesen hulladékmentes, a keletkező hulladékot újrahasznosítják. Mindez olyan mértékben a vállalati kultúra részét képezi, hogy korántsem csak az anyavállalat jó gyakorlatait veszi át a helyi menedzsment, sokkal inkább a magyarországi dolgozók kreativitására számítanak abban, hogyan lehet tovább csökkenteni a veszteségeket és javítani a hatékonyságot. A kollégák mindezt anynyira komolyan veszik, hogy évente nagyságrendileg hétezer ötlet érkezik tőlük. Egyrészt saját munkájukat könnyítik meg ezzel, másrészt a cég megtakarításarányosan honorálja is a javaslatokat.


Lazítás Már bevált gyakorlat számára, hogy emellett van napi két órája, amelyet úgy oszt be, ahogy ő szeretné: ezek a legkreatívabb órák – hangsúlyozza. S hogy mivel foglalkozik legszívesebben a szabadidejében? Főleg a családjával tölti az idejét, aktívan. Nős, két lánya van, a nagyobbik fogorvosnak tanul, 23 éves, míg a kisebbik Angliában egy üzleti főiskola hallgatója. Büszke arra, hogy a lányok a mai napig szívesen vesznek részt a családi programokon, nyaraláson, amelyre a felesége történelemismereteivel készül, s mindig elkápráztatja a családot, mi mindent lehet és érdemes tudni egy-egy helyszínről. Révész Zoltán emellett motorozik, teniszezik, síel, imádja a lovakat, s ha módja van rá, akkor a nagyobbik lányával búvárkodik.
Az egyik célkitűzése most épp az, hogyan lehet olyan életmódot kialakítani, amelyben a munka és a magánélet harmonikusabban megfér. Olvasmányai középpontjában így most nem a „hard” menedzsmentkönyvek, hanem az életmóddal kapcsolatos szakirodalom áll. Persze a fő kihívást emellett most is a Tetra Pak biztosítja az életében: hogyan lehet a céget továbbfejleszteni, miként lehet a szervezetet sikeresebbé tenni és felkészíteni egy technológiaváltásra.


Jövőkép Amikor azt kérdeztem az igazgatótól, mire a legbüszkébb a gyár élén töltött négy évből, azt mondta, a vállalati kultúra megmozdítására, hogy hatással van az emberekre, képes jövőképet adni és sikerélményeket az eredmények kapcsán. Sőt, azt is sikerült elérnie, hogy olyan szervezet épült fel a kezei között, amely már nélküle is kiválóan működtethető. Épp ezért biztosan nem volt véletlen a válasza a kérdésemre, hogy miről fogunk beszélgetni, ha öt év múlva találkozunk. „Nem hiszem, hogy találkozunk, vagy legalábbis nem ebben az irodában. Reményeim szerint akkor már külföldön leszek, a Tetra Pak valamelyik ottani vállalatánál” – hangzott az őszinte válasz.

Ha nincs sport a képernyőn, a tévék sem úgy fogynak

A fogyasztók nagy valószínűséggel elhalasztják a televíziók vásárlását az olimpia, illetve a foci Eb elmaradása miatt.

Wimbledon előrelátó volt, van biztosítása világjárványra

Az évi 2 millió dolláros díj most kifizetődőnek bizonyult, mert ennek köszönhetően, az előzetes számítások szerint 114 millió dollár érkezik a biztosítótól.

A távolsági ügyintézést segíti az e-kárbejelentő

Az applikáció a hagyományos papír alapú baleseti kárbejelentőnek kínál alternatívát.

Közel másfél millió fertőzöttet tartanak nyilván világszerte

A fertőzés 184 országban van jelen. A legtöbb regisztrált fertőzött az Egyesült Államokban van.
Világgazdaság Piactér