Gourmet-álmok a Lánchíd utcában

Manager Magazin
Jövőkép „Életem eddigi legmerészebb vállalkozása” – Baldaszti Péter (25) üzletember így jellemzi azt a gourmet-központot, amely hamarosan tárt kapukkal várja a vendégeket Budapesten, a Lánchíd utcában.

„Kölyökkorom óta imádok enni, nyitott szemmel járok a világban, követjük a piaci mozgásokat, és a gasztroforradalom is bátorított bennünket” – sorolta családi vállalkozásuk elindításának motivációit Baldaszti Péter. A gourmet-központban mintegy 130 millió forintos fejlesztéssel étterem, üzlet és kóstolóterem kap helyet 400 négyzetméternyi területen. Ám ez csak a kezdet. Távlatosan az a céljuk, hogy négy-öt éven belül a Lánchíd utcában Budapest gasztronómiai központja jöjjön létre, ahová a világ minden tájáról érdemes ellátogatni. „Hozzánk jönni programot jelent, ide nemcsak beugrik, hanem tudatosan látogat el az ember, hogy új termékeket kóstoljon meg, új
élményeket szerezzen a gasztronómiában” – összegezte üzleti filozófiájukat. Különlegesen szép a környezet is, a Dunával, a Várral, a Lánchíd utca patinás épületeivel és polgári miliőjével.


Fiatal vállalkozó Baldaszti Péter korán kezdte a vállalkozást. Elsős volt a főiskolán, amikor elindított egy szolgáltató céget, amely diákmunka szervezésével és munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozott; „hál’ istennek sikeres lett és a válságot is túlélte”. A családi háttere is érdekes: édesapja sokáig értékesítési vezetőként dolgozott, édesanyja pedig egy kis könyvelőirodát vezetett Székesfehérváron. „Tanítás és a napi foci után sok időt töltöttem délutánonként a könyvelőirodában” – idézte fel kamaszkora meghatározó élményét. Korán „megfertőzte” a vállalkozók világa: tizennégy éves korától minden nyarat végigdolgozott, és folyamatosan kereste a nagy lehetőséget. Mindig is tudta, hogy vállalkozó lesz. Tulajdonostársa barátja és kollégája, Máté János, szülei pedig a cégcsoport más érdekeltségeit irányítják. Családi vállalkozásuk történetében ez az eddigi legnagyobb összegű beruházás és a legnagyobb kockázatvállalás is egyben. „Még Bécsben sem találtunk stratégiájában hasonló márkaépítési koncepciójú vállalkozást” – jegyezte meg. Már 2011-ben szeretnének egy hasonló komplexumot nyitni valamelyik szomszédos országban. Saját franchise-modell kialakításán dolgoznak, az erről készült kézikönyv a Lánchíd utcában vizsgázik minőségirányítási szempontból. „Olyan színvonal elérésére törekszünk, ami nemcsak a belsőépítészetben kiemelkedő, hanem a szervizben, a szolgáltatásokban, a termékekben is, és új piaci térbe helyez bennünket” – részletezte tovább üzleti filozófiájukat.


Cégcsoport

A Baldaszti & Partners Kft. a reklám-média területen működő vállalkozásokat fogja össze. Idetartozik az Akció360 Reklámügynökség Kft., a Raspberry Mobilfejlesztési Kft. és az Andrássy Magazin kiadója, a Büro 1012 Kft.
A Baldaszti Zrt. a cégcsoport központi holdingja. A Baldaszti & Co Kft. a Lánchíd utcai gasztronómiai fejlesztés projektcége. Az együttes árbevétel (2010-es becslés) megközelíti a kétmilliárd forintot. Az adózás utáni eredmény 100 millió forint. A most létrehozott Baldaszti’s Gourmet Központ több részből áll. A világkonyhával ellátott étterem és a kávézó tíz asztalnál 40-50 vendég fogadására képes. A delikateszben mediterrán zöldségek, gyümölcsök, francia, olasz és magyar sajtok, regionális olívaolajok, elzászi házi lekvárok, helyben sütött pékáruk, különleges fűszerek várják a vásárlókat. A kóstolóterem zártkörű gasztronómiai rendezvények, tematikus kóstolóesemények, élményvacsorák színhelye lesz.

Túlélés A 2008-as év rendkívül nehéz volt számára. Akkor még a vállalkozásaik nagy része HR-területen működött, az autóipar volt a fő célcsoportjuk. A válság következtében 2008 szeptemberétől két hónap alatt a megrendelések 90 százalékát vesztették el, s ezt költségcsökkentéssel és racionalizálással nehéz volt ellensúlyozni. A behajthatatlan kinnlevőségek és a fizetési csúszások nagyon megviselték a céget. „2008 végén majdnem padlót fogtunk”, ám a tanulságokat levonva 2009-ben újragondoltak és újraépítettek minden folyamatot.
A Lánchíd utcai vállalkozásnál, miután alaposan felmérték a piacot, a meglévő piaci rést szeretnék kihasználni. „Azt gondolom, hogy rengeteget tanultam az elmúlt évek alatt, minden eszközzel a kockázatok minimalizálására törekszünk, a legjobb szakemberekkel dolgozunk együtt, nagyon alapos stratégiai tervezési időszakon vagyunk túl, megtettünk mindent a siker érdekében, de ki ismer vállalkozást kockázat nélkül?” – töprengett el. A megfelelő munkatársak kiválasztásának és megtartásának a fontossága eddigi vállalkozói pályafutása legfőbb tanulsága és ereje. Ennek egyik jó példája, hogy – munkájának elismeréséül – a beruházás eddigi előkészítésében és menedzsmentjében kulcsfontosságú szerepet játszó fiatal barátját, Kovács Mátét is bevette a tulajdonosi körbe. Szakmai tanácsadója Mautner Zsófia, a népszerű Chili és Vanília gasztroblog és toplistás szakácskönyv szerzője. A másik szakmai segítőtársa Segal Viktor, Magyarország egyik legjobb séfje. „Mindenki elkötelezett és magáénak érzi ezt a vállalkozást, s ezért rendkívül hálás vagyok nekik” – jegyezte meg. Ugyanakkor elismerte, hogy barátai és partnerei is figyelmeztették: vállalkozást nem szabad szerelemből csinálni.


Sikeres magyar márkák A termékportfóliót kilenc hónap alatt válogatták özsze. Végigutazták érte fél Európát, Abruzzótól Milánón és Torinón át Spanyolországig, jártak Párizsban, a gasztronómiai világkiállításon, hogy megtalálják azokat a gyártókat, akiktől tényleg a legjobb minőségű termékeket tudják beszerezni. Egyidejűleg körülnéztek idehaza is, mert meggyőződésük, hogy „olyan gyümölcseink, zöldségeink, lekvárjaink vannak, amelyek a világon bárhol megállnák a helyüket”. Céljuk az, hogy ezekből a kiváló termékekből sikeres márkát csináljanak, előbb Magyarországon, majd külföldön is.
Az elmúlt esztendő a kemény munka, az elrugaszkodás éve volt Baldaszti Péter számára. „Ha ezzel a lendülettel folytatjuk, ha következetesen haladunk azon az úton, amit kijelöltünk magunknak 2010 közepén, akkor ennek 2011 végére látható eredményei lesznek” – mondta bizakodva. Meggyőződése, hogy azok a vállalkozások, amelyek kiváló minőség elérésére képesek, erősítik egymást. Erre számít a gasztronómiában is, ahol elsődlegesnek tartja a kompromisszumok nélküli minőséget és a vendégek elégedettségét.

Jó színben van a fővárosi taxipiac

Néhány év alatt negyedével ugrott meg a taxisok száma Budapesten.

Gördülékenyebbek lehetnek az őszi bértárgyalások

Legkésőbb november végéig, december elejéig egyezségre jutnának az áruházláncokkal a jövő évi béremelés mértékéről a szakszervezeti vezetők.
Világgazdaság Piactér