Így jutott el konyhájából a világ csúcsára a magyar csokoládégyáros

Manager Magazin
Mészáros Gábor a konyhájában kezdte a csokoládékészítést. Mára a chocoMe manufaktúra elsőként aratott magyarként háromcsillagos győzelmet a rangos nemzetközi versenyen.

Táblás csokoládé, drazsécsokoládé, venezuelai étcsokoládé, makadámdiós csokoládé, ehető arannyal és ezüsttel megszórt csokoládé, sima csokoládé, gyümölcsös csokoládé, egzotikus csokoládé, szőke csokoládé. Maldon-só, fekete szezám, szicíliai mandula, fekete só, pekándió, kesudió, kandírozott pinkgrapefruit-héj, tonkabab – csak pár összetevő a mintegy 100 édes terméket tartalmazó repertoárból. Immár 44 nemzetközi szakmai versenyen nyertek díjat a chocoMe csokoládémanufaktúra különleges kompozíciói.

Világgazdaság konferencia a családi vállalkozásokról

A családi vállalkozások állnak a Világgazdaság következő, szeptemberi konferenciájának középpontjában is. A „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan legyünk sikeresek?„ című rendezvényre már megnyílt a regisztráció. A konferencián a családi vállalkozásokban rejlő lehetőségekről, veszélyekről, kudarcról és sikerről lesz szó. Megtudhatjuk, milyen és mitől sikeres egy családi vállalkozás, hogy milyen terhek hárulnak ezekre a vállalkozásokra, és hogy hogyan kezelik a generációváltás kihívásait. A rendezvényen többek között részt vesz Balogh Levente – Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz, Mészáros Gábor – chocoMe, Gablini Gábor – Gablini autószalonok!

A Great Taste Award versenyek történetében az első hazai csokoládémanufaktúráról van szó, amelynek elsőként sikerült háromcsillagos győzelmet elérnie. Ez a teljesítmény azért is rendkívülinek számít, mivel a szigorú zsűrizésnek köszönhetően a benevezett 12 366 termékből mindösszesen 165 kapott háromcsillagos minősítést. A finomságok titka nemcsak a különleges alapanyagok és technológiák alkalmazásában rejlik, hanem a különleges ízek szokatlan kombinációjában is.

Mészáros Gábor, a chocoMe alapító-ügyvezető igazgatója kezdetben a saját lakásának konyhájában, minimális eszközparkkal, kézzel alkotta az édességeket. Úgy fogott bele, hogy az internetről tanulta meg, hogyan kell csokoládét készíteni. Egyszerűen fejest ugrott egy új vállalkozásba, ami annyira bejött, hogy mind termék, mind és árbevétel szempontjából, illetve vállalkozásfejlesztési mintaként is példaértékűnek ismerik el.

Mészáros Gábor tulajdonos, ChocoMe
Fotós: Móricz-Sabján Simon

Igazából nagy törések és zökkenők nem jellemezték életét, de a 2009-es időszak több krízist is hozott. A gazdasági válság hatására jól fizető, biztos állásából esett ki, majd magánélete is romba dőlt. A helyzetet tetézte, hogy nem talált hozzá közel álló munkát, ráadásul még egy frontális ütközésben is megsérült. Mélypont következett: sérülései lassan gyógyultak, céltalan napok jöttek. Pedig önmegvalósító típus, aki mindig is maximálisan odatette magát, mint például gyerekkorában, amikor 1987-től a szüleinek segített a különleges gourmet élelmiszereket forgalmazó kis szaküzletükben a nyári szünetekben.
Ahogy kezdett elindulni a gyógyulás és a testi-lelki újraépülés útján, jöttek a tervek és a „hogyan tovább?”-lehetőségek. Talán nem volt véletlen, hogy minden ötlete a vendéglátáshoz kapcsolódott. Kiskorában ugyanis szakács szeretett volna lenni, de gasztronómiai kötődése mindössze annyi volt, hogy édesanyja imádott kísérletezni az ételekkel és a különböző összetevőkkel.

Munka, munka, munka

Legelőször az itthon még nem ismert street food gyorsétterem üzleti modellje fogta meg, de az üzemeltetés túl komoly konyhatechnológiát igényelt volna, amelyhez pénzügyi fedezett nem adódott, miután a banki hitelezést befagyasztották. A válságnak mégis volt pozitív hozadéka: az emberek nagyobb figyelmet fordítottak a magyar, unikális termékekre, például a nagyon különleges, kézműves, minőségi csokoládéra. Amikor kiderült, hogy a csokoládé kis mennyiségű gyártásához nincs szükség óriási invesztícióra, sokkal inkább két spatulára és egy sima felületre, spórolt pénzéből elindította a vállalkozást saját lakásának a konyhájában. Még az sem tántorította el, hogy száz emberből mindössze egy bízott benne. Ekkor egy igazán feszített időszak következett, 9-10 hónapon keresztül reggel 8 órától addig dolgozott, amíg szinte a „feje le nem esett”. Akkoriban teljesen elvesztette a kapcsolatot a külvilággal, meséli.

A kezdetekkor mindent egyedül csinált, s bár most már van körülette csapat, a munka oroszlánrészét még mindig ő viszi. „Viszem a termékfejlesztést és a marketinget, nincs időm hátradőlni a székben és azon mélázni, hogy mire vittem.”

Pedig akár lehetne is, hiszen óriási ütemben fejlődik a cég, 2 évvel az indulást követően a 70 négyzetméterből átköltöztek egy 600 négyzetméteres helységbe, jelenleg pedig 1000 négyzetméteren dolgoznak. Picit ijesztő számára, nehogy egy túl nagy lépés csődbe vigye a vállalkozást.

További részleteket az októberi Manager Magazinban olvashat.

15:06
Gazdaság

Sokat hozhat a brüsszeli reformterv

Éves szinten 40 milliárd euróval csökkentheti az EU-ban az áfacsalások értékét, ha elfogadják, hogy az EU-n belüli értékesítés után az eladónak a más tagállamokba értékesített áruk után is fel kell számítania a vevő országában érvényes áfaösszeget.
12:58
Gazdaság

Hosszabb időre szerződnek a közmunkások a munkáltatókkal

Az idény­munkák zárásával csökkent a közmunkások száma, az új belépőknek ugyanakkor hosszabb időre kínálnak kereseti lehetőséget a foglalkoztatók.
Világgazdaság Piactér