Növekedést várnak tőle

Manager Magazin
Heineken Hungária Nigériából érkezett a Heineken Hungária új vezérigazgatója, aki immár fél éve látja el feladatait. Oladele Ajayi azóta a piacot elég jól kiismerte. A nyelvvel még nem halad ilyen jól, de úgy tűnik, azért nyáron „magyarul koccint” majd Zamárdiban egy zenei fesztiválon.

„Egészségedre!” – mondaná egy kötetlen sörözés alkalmával, de természetesen enyhe nyugat-afrikai akcentussal Oladele Ajayi, aki több hónapja szinte mindennap egy órát tölt intenzív magyarnyelv-tanulással. A Heineken Hungária Zrt. augusztusban kinevezett nigériai vezérigazgatója bevallotta, nehéznek találja a nyelvünket, de mindenképpen megtanulja, már csak azért is, mert azt még nem lehet tudni, hogy meddig maradnak a családjával. A cégnél nincs erre kialakult szokás, így akár az elkövetkező öt évre is tervezhetnek.
 
Váltás Amikor a pozícióra felkérték, azonnal igent mondott, nem hezitált a döntés előtt. Úgy véli, hogy a korábban megszerzett tapasztalatait kitűnően tudja kamatoztatni a magyar egységnél, ez a korábbinál magasabb pozíciót jelent a szakember életében. Ezt megelőzően a nigériai vállalatnál az értékesítést irányította. Lapunknak őszintén elmondta, hogy a magyar piacról és az azt jellemző viszonyokról keveset tudott. Előző munkahelyén még az elutazás előtti este is dolgozott, így sok ideje nem volt feltérképezni azt, ami itt várt rá. Első látogatása a cégnél júniusban volt, akkor pár napot töltött el Budapesten, igaz, még nem a vállalat helyzetére összpontosított, hanem a budapesti életüket készítette elő. Iskolát keresett lányainak, valamint házat választottak Budapesten.


Oladele Ajayi (48)

Nigériából érkezett, ő az első afrikai menedzser a Heineken csoportnál, aki egy közép-európai vállalatot irányíthat. Nagy-Britanniában végezte egyetemi tanulmányait, ahol 1984-ben vegyészmérnöki diplomát, 1988-ban műszaki mérnöki doktorátust szerzett. 1989-ben került a Heineken csoporthoz gyakornokként, majd egyre magasabb pozíciókat töltött be: a műszakvezető-helyettestől a technológiai kontrolleren és újtermék-fejlesztési menedzserin át a márkamenedzseri posztig. 1998-ban üzleti tanácsadóként dolgozott a Heineken csoportnak Amszterdamban, 2001 és 2004 között pedig a Heineken exportüzletágánál volt regionális exportmenedzser Spanyolországban. 2004-ben visszatérve Nigériába vevőszolgálati vezetőként folytatta munkáját, egy évvel később pedig értékesítési igazgatóvá nevezték ki. Ott hat évig volt. 13 éve házas, feleségével két lánygyermeket nevelnek. Joruba (ez az anyanyelve), angol és egy kicsit spanyol nyelven beszél. Kedvenc időtöltései közé tartozik a főzés. Felesége a hétköznapokon, ő a hétvégéken birtokolja a konyhát. Nagyon szeret olvasni. Legutóbb Ken Follett írását, a Katedrálist olvasta. Nem tudta letenni, a közel 600 oldalt két nap alatt falta fel.

Amit tud a magyar cégről, mindent augusztus óta tanult meg, ám azóta nem kevés tudást szívott magába. Kérés nélkül sorolja a vállalat márkáit, melyek az adott szegmenst rendre uralják is. Idővel az is kiderült, hogy már kedvence is van: ha éppen sörözéshez támad kedve, akkor szinte biztosan egy pohár Soproni 1895-höz nyúl.
A cég tavaly is jó évet zárt, holott egy folyamatosan szűkülő piacról van szó – fogalmaz. A statisztikákat böngészve ugyanis egyértelmű: egyre kevesebb sört isznak a magyar fogyasztók. Tíz éve a hazai vásárlók átlagban 100 liter sört ittak évente fejenként, ezzel szemben a becslések a tavalyi évre csupán 60 literről szólnak.


Apadó piac „A Heineken Hungária termékei annak ellenére viszonylag jól teljesítettek, hogy mi is visszaesést tapasztaltunk” – mondta a vezérigazgató. A márkákat tekintve: a Gösser nagyon jó eladásokat produkált, döntően a citromos NaturZitrone fajtának köszönhetően. A Soproni eladásai a piaci átlaghoz képest kisebb mértékű csökkenést mutattak.
Magyarország hagyományosan sikeres piacnak számít a sörgyártók számára, a vásárlók jól ismerik a márkákat, kialakult az ízlésük. Az a tendencia azonban világosan látható, hogy a pénzügyi válság idején a vásárlók racionálissá váltak, átgondolják korábbi szokásaikat, így az olcsóbb termékek felé fordultak. A fogyasztóknak egyre fontosabb a termékek ár-érték aránya, ennek következtében a drágább termékek eladása folyamatos csökkenést mutat.
Az évet az elődje tervei alapján kellett teljesíteni, ez normál körülmények között megnehezítette volna egy új vezető dolgát. Állítja viszont, hogy a megörökölt stratégia nagymértékben meglepte. Olyan szinten volt tiszta, átlátható, dokumentált az előző négy évre visszamenőleg, hogy nem volt nehéz azonosulnia vele. Változtatnia sem kellett ezen, csupán költségcsökkentést kellett végrehajtaniuk, miközben a bevételi oldal növelése lebegett a szemük előtt.
Az idei tervezés viszont már teljes egészében Oladele Ajayi és a csapat felelőssége. Az első, komolyabb következtetéseket augusztusban vagy szeptemberben vonják le, amikor is meglátják, hogy a kitűzött tervek megvalósíthatók, jó irányba haladnak, vagy esetleg valamit változtatni kell.


Rendezvények A szakember elmondása szerint a Heineken Hungária folyamatosan újabb és újabb utakat keres, hogy fogyasztóit a lehető legnagyobb mértékben kielégíthesse. „Innovatív megoldásokat vezetünk be, a márkák és az eladások tekintetében is. A hagyományos célcsoportunk a 25–35 év közötti férfiak, de cégünk egyre inkább nyit a nők és az idősebb vásárlók irányába is. Így tudjuk megállítani a csökkenést, illetve a növekedés útjára lépni. A Heineken Hungária a teljes magyar sörpiac 30 százalékát tudhatta magáénak tavaly, de ezzel nem elégszünk meg, tovább folytatjuk a piaci részesedésünk növelését” – tette hozzá.
Ezt a törekvést a cég a különböző közösségi rendezvényeivel támogatja meg. Az olyan zenei platformok, mint a Heineken Balaton Sound, vagy éppen a labdarúgó Bajnokok Ligája sorozat szponzorálása, nagyban hozzásegíti a céget ahhoz, hogy minél közelebb kerülhessenek a fogyasztókhoz. Ez viszont nem csak a cég terve, Oladele Ajayi is nagyon ott szeretne lenni ezen a nyáron Zamárdiban, ugyanis az idei rendezvény ígérete szerint nagyobb és jobb lesz, mint valaha.                

Nem olcsó mulatság az Oktoberfest

Éppen Münchenbe készül, de nem tudja, mennyi pénzt vigyen magával? Eláruljuk, mennyibe kerül egy korsó sör, vagy egy pár bajor kolbász, és azt is, hogy mire számítson.

Kuba ökröket vet be az üzemanyaghiány miatt

Nyolcezer ökröt vetnek be mezőgazdasági munkákhoz. A súlyos üzemanyaghiány miatt sok traktor kihasználatlanul vesztegel.
Világgazdaság Piactér