Nyugdíj helyett cégépítés

Manager Magazin
Naszálytej Válság idején fejlesztés, piaci térnyerés, új termékek és munkahelyek. 72 évesen is rendkívüli munkabírással irányítja csapatát és építi tejipari cégét Németh Vilmos, a váci Naszálytej többségi tulajdonos-elnöke.

Mindenki megkaphatja lehetőségét az élettől, hogy tehetségének, akaraterejének, habitusának megfelelően szakmájában kiteljesedjen; van, akinek fiatalon hullik minden az ölébe, és akad, aki hosszú évtizedekig vár a kellő pillanatra, hogy szárnyalni tudjon – állítja Németh Vilmos. 56 évesen – amikor a legtöbben már a nyugdíjra gondolnak – döntött úgy, hogy otthagyja addigi munkahelyét, ahol 33 évet töltött el, és önálló lesz. Ma már ő Magyarország egyik száz százalékig magyar tulajdonban lévő tejipari cégének, a váci Naszálytej Zrt.-nek a többségi tulajdonos-elnöke. Az elmúlt 16 esztendőben társaival minden nyereségüket visszaforgatták vállalkozásukba. A közelmúltban pedig 586 millió forintnyi fejlesztést hajtottak végre a Naszálytejnél, ennek segítségével elsősorban az UHT (ultramagas hőmérsékletű) és az ESL (hosszabb eltarthatóságú) tejek belföldi piacán szeretnének nagyobb részesedést szerezni.


Hajnali ötletek Németh Vilmos 1938-ban született, tősgyökeres soproni családban. Egy húga van. Édesanyja él, 95 évesen ugyanolyan „aktív”, mint ő, még ma is fára akar mászni, hogy leszedje a meggyet. Fia az érettségit követően előbb Mosonmagyaróváron, majd Gödöllőn tanult tovább a tejgazdálkodási szakon. Eközben tornászott, több hazai bajnokságot nyert, és sportpályafutását a Székesfehérvári Építők színeiben folytatta 1961-ben. Ők a Fejér és Komárom Megyei Tejipari Vállalat városi üzemében találtak neki szakmérnöki állást. Németh 1994-ig dolgozott itt. Magyarország egyik legismertebb tejipari szakembere nem számos szabadalmára, hanem egy újítására – a pohárban alvasztásos kefir- és tejfölgyártás 1970-es években történő hazai elindítására – a legbüszkébb. Ennek a gazdasági előnye közel negyven évvel ezelőtt csak a székesfehérvári üzemnél évi hatmillió forint volt. Az elnök minden szabadalmát, újítását hajnalban, félálomban találta ki. Gyorsan leírta, majd visszaaludt. Elismerésül 1990-ben kiváló feltaláló arany fokozattal tüntették ki.
Privatizációk ideje Az olasz Parmalat 1993-ban privatizálta üzemüket, ahol ebben az időben Németh Vilmos volt a felvásárlási, kereskedelmi és termelési igazgató. A felelősség az övé volt, miközben egyre jobban érezte, hogy az olaszokkal nem tud együtt dolgozni. Operatív döntésekhez fontos adatokat tartottak vissza tőle, és varrógépszerelő végzettségű olasz informátort ültettek a nyakára. Végül 1994 októberében, közös megegyezéssel otthagyta a székesfehérvári céget. Négy vezető beosztású magyar kollégája hamarosan követte. Ők képezték a magját a ma már több mint 180 munkatársnak. „Mi nem jártunk annak idején csapatépítő tréningre, de egy vállalat működéséhez a legfontosabb a jó társaság.” Még 1994 novemberében bérbe vette a solti termelőszövetkezettől annak legatyásodott tejtermelő üzemét. Az állapotokat jellemzi, hogy a hatóság már kitűzte az üzem felszámolásának időpontját, amikor munkatársaival ott megkezdte a termelést. Solton a nyolcezer literes napi kapacitást hamarosan 45 ezer literesre fejlesztették fel. Az első években Székesfehérvárról mindennap ment Soltra, és este jött haza négy emberrel. Négy esztendő alatt annyi nyereség keletkezett, amelyből Németh Vilmos megvásárolta a váci tejipari üzem 51 százalékos tulajdonát. 
Állandó versenyszellem Saját bevallása szerint 72 évesen már „csupán” nyolc-tíz órát dolgozik naponta. A hétvégéket kezdi megtartani, és esetleg szerdán is pihen. Feleségével 47 éve házasok; saját gyermekük ugyan nincs, de a közvetlen rokonságból 12 gyermek keresztapja. Most már ott tart, hogy vissza kell magát fognia a munkában, mivel felteszi magának a kérdést, hogy akkor mikor is akar élni. Ettől függetlenül nem érzi azt, hogy munkája mellett nem volt teljes az élete, mert mindig jutott a szabadidőre is. A mai napig korcsolyázik a Balatonon, jár síelni, biciklizik, úszik, csak futni nem szeret. Valahogy olyan természete van, hogy mindig hajtja magát. Például nem elégedett önmagával, ha nem tudja leúszni az egy kilométert fél óra alatt. A felesége ezért is kíséri el ritkán őt az uszodába, mivel neki is kiadja, hogy mennyi idő alatt kell teljesítenie a távot. Saját bevallása szerint ezt a 72 évesen is benne lévő versenyszellemet a fiatalkorában űzött tornának köszönheti.


Nincs eladó cégtulajdon A váci Naszálytej a Magyarországon üzemelő tejfeldolgozók között árbevétele, feldolgozókapacitása és piaci részesedése alapján a középvállalkozások közé sorolható. A cég évi 35 millió liter tejet dolgoz fel, 2009. évi árbevétele 5,6 milliárd forint volt. 181 főt foglalkoztat, de beszállítóin és alvállalkozóin keresztül mintegy 400-500 család megélhetését biztosítja. 51 százalékos többségi tulajdonosa Németh Vilmos, míg a fennmaradó részen további 15 fő – menedzsment és termelők – osztozik. A cég jól prosperál. Ezt mi sem jelzi jobban, mint az a tény, hogy a kisebbségi tulajdonosok közül senki sem akar megszabadulni részesedésétől.
A Naszálytej történetének eddigi legnagyobb beruházásaként a közelmúltban egy Tetra Pak által gyártott töltősort, valamint komplett tejfeldolgozó vonalat állított üzembe. Az új csomagolási rendszer elsőként Magyarországon jelenik meg a közép-európai tejiparban. Ezzel a feldolgozási kapacitásukat reményeik szerint a jelenlegi évi 35 millióról – piaci térnyeréssel – akár 45 millió literre tudják majd felfuttatni. Ez jó hír a beszállító termelőknek is. Az 586 millió forint értékű beruházást az idén elnyert EMVA (Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap)-támogatásból, önerőből, valamint részben hitelből fedezte a Naszálytej. A beruházás teljes összegéből 530 milliót tett ki az új töltőgépsor, 40 milliót raktárbővítésre és az üzemcsarnok átalakítására, további16 m16 milliót pedig vállalatirányítási rendszerének fejlesztésére fordított a cég.
A most felavatott berendezés legfontosabb újdonsága az, hogy az új, az eddiginél kíméletesebb hőkezelési eljárásnak köszönhetően a tej jobban megőrzi ízvilágának eredetiségét, ugyanakkor továbbra is hosszú ideig eltartható marad.


Gyors megtérülés Németh Vilmos szerint a versenyképes ár és a minőségi tejtermékek mellett a sikeresség kulcsa, hogy a cég fejlesztései, valamint speciális és funkcionális tejtermékei révén képes volt új piaci szegmenseket nyitni és hatékonyan betölteni azokat. E stratégia jegyében Magyarországon a váci cég készített először bio- és laktózmentes, illetve Aloe vera tartalmú tejterméket. Az elnök reményei szerint a cég mostani beruházása két-három éven belül megtérülhet. Mindez egy számukra bővülő piac mellett, miközben idehaza a lakossági tejfogyasztás három százalékkal visszaesett az elmúlt négy évben. Számukra azért bővül a piac, mert ők az importszegmenst támadták meg, az évi 180 millió liternyi külföldről behozott UHT-tej piacát. A termék elsősorban Ausztriából, Németországból, Csehországból és Szlovákiából érkezik a magyarországi fogyasztókhoz. Az UHT-tej szegmensében az import aránya – a GfK legutóbbi felmérése szerint – megközelíti a belföldi piac 75 százalékát.

Nem olcsó mulatság az Oktoberfest

Éppen Münchenbe készül, de nem tudja, mennyi pénzt vigyen magával? Eláruljuk, mennyibe kerül egy korsó sör, vagy egy pár bajor kolbász, és azt is, hogy mire számítson.

Kuba ökröket vet be az üzemanyaghiány miatt

Nyolcezer ökröt vetnek be mezőgazdasági munkákhoz. A súlyos üzemanyaghiány miatt sok traktor kihasználatlanul vesztegel.
Világgazdaság Piactér