A gyorsan emelkedő importárak és a súlyosbodó ellátási problémák miatt 13 brit nagyvállalat sürgeti a kormányt, hogy 2035-re vezesse ki a kibocsátáscsökkentés nélküli fosszilis forrásokat az energetikai ágazatból. Többek között a telekommunikációs BT, a lakossági vízellátásért és szennyvízkezelésért felelős Thames Water, a Co-op és a Nestlé vezetője írta alá a levelet – értesült a Sky News.

Fotó: BEN STANSALL / Europress/AFP

A gáz szabadpiaci árának megugrása egyértelművé tette, milyen súlyos kihívásokat jelent az ország számára az ilyen mértékű függés az importtól. Sorra dőlnek be a szigetországban a kisebb szolgáltatók, ami két hét alatt majdnem 1,5 millió fogyasztót érintett, és hamarosan hasonló problémákkal szembesülnek majd a nagyobbak is, 

a gáz ugyanis hatósági áras, így a megnövekedett költségeket egy szinten túl nem háríthatják át a fogyasztókra.

A gázüzemű erőművek biztosítják a villamosenergia-termelés 40 százalékát, de a kabinet klímaszakértői szerint tizennégy év alatt lehetséges a gáz teljes kivezetése, ehhez pedig a legjobb és leginkább költséghatékony megoldás, ha az eddiginél nagyobb összegeket fektetnek az új technológiákba. A YouGov felmérése szerint a felnőtt lakosság 66 százaléka támogatná a kormány célját, hogy 2035-re száz százalékban tiszta forrásból származzon az áram.
A gáz mellett az üzemanyag- és élelmiszer-ellátásban is egyre súlyosabbak a gondok a krónikus teherautósofőr-hiány miatt az Egyesült Királyságban. A BP és az Esso ideiglenesen kénytelen volt többet is bezárni a benzinkútjai közül, a Reuters helyszíni jelentése szerint pénteken 

hosszú sorok kígyóztak Londonban és Kentben. 

Fotó: HANDOUT / Europress/AFP

A szállítmányozási és logisztikai cégek figyelmeztettek, hogy a helyzetre nincs gyors megoldás, és az ünnepi szezon előtti áruhiány valószínűleg már akkor is elkerülhetetlen, ha a kormány módosítana a jogosítványszerzési és vízumszabályokon. Utóbbi lehetővé tenné, hogy rövid távra külföldi sorőröket alkalmazzanak, de hosszabb távon az ágazati szövetség szerint magasabb bérek és jobb munkakörülmények szükségesek, hogy vonzóvá váljon a szakma. Grant Shapps közlekedési miniszter az üzemanyag-ellátási problémák miatt már fontolgatja a hadsereg bevetését is, de a vízumszabályok könnyítését nem támogatja, mert az olcsó külföldi munkaerő szerinte nem megoldás.