Két év alatt több mint a négyszeresére ment fel globálisan a konténerszállítás költsége.

A legnagyobb mértékben „a világ műhelyéből”, Kínából Európába és az Egyesült Államokba irányuló fuvarozás drágult meg,

mint az a Drewry.co.uk nagy-britanniai székhelyű nemzetközi szállítási tanácsadó cég felméréséből kiderül. Ezen belül is a távol-keleti óriás és az öreg kontinens közötti útvonal viszonylatában az áremelkedés több mint kétszeresen meghaladta a Kína és az USA relációjában mértet. A drágulás, hozzájárulva az inflációhoz, Magyarországot is érinti, hiszen a hozzánk érkező kínai áruk egy részét a legolcsóbb módon, tengeri úton fuvarozzák valamelyik kikötővel rendelkező régiónkbeli országon keresztül – írja a Figyelő.

Nehéz az olaj

A szállítás árának a felszökéséhez több tényező járul hozzá.

A Financial Times beszámol a kikötőhasználattal kapcsolatos díjak, a rakodás költségeinek a megugrásáról. Nagy-britanniai viszonylatban a brexitet követő zűrzavar is bonyolítja a helyzetet. És természetesen az üzemanyag-, az energiaárak ugrásszerű növekedése szintén az okok között van.

A hagyományos üzemanyagok drágulása mellett az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások is növelik a konténerszállítók költségeit. Egyes jelentős cégek – mindenekelőtt a világ második legnagyobb ilyen vállalata, a Mediterranean Shipping Company (MSC) – már hatalmas tőkét fektettek be a hajómotorok okozta szennyezés elleni harc jegyében, mások még nem szánták el magukat hasonló lépésre.

Ez utóbbiak hajóin a motorok nehézolajjal működnek, amelynek sokkal nagyobb a kéntartalma, mint a hagyományos dízelüzemanyagé.

A legnagyobb konténerszállítók naponta – 37–46 kilométeres óránkénti sebességgel számolva – mintegy 370 tonna nehézolajat égetnek el. Egyetlen nagy, ezen üzemanyaggal haladó vízi jármű évente akkora mértékben szennyezi a környezetét, a levegőt, mint 50 millió személyautó – írja a The Guardian című brit lap. Az üvegházhatású gázok világszintű kibocsátásának akár a 10 százalékáért lehetnek felelősek a tengeri szállítóhajók – a legnagyobbak össz-motorteljesítménye meghaladja a százezer lóerőt, és motorjaik súlya jóval nagyobb, mint a Lánchídé.

Az Evergreen társaság konténerszállítója Rotterdam kikötőjében. Nehezebb a motorja, mint a Lánchíd. Fotó: REMKO DE WAAL / Europress/AFP

Hajókvóták

A környezet- és klímavédők most rászálltak a tengeri szállításra, amelyre eddig kevesebb figyelem irányult.

A legnagyobb gondot a motorok által kibocsátott égéstermékek okozzák, de a hajók vízszennyezése, a hulladékok, az üzemanyagtartályok mosóvizének a tengerbe dobása/engedése sem mellékes. A fuvarozók – beleértve a konténerhajók üzemeltetőit is – flottáját nagyrészt a nehézolajjal hajtott motorok jellemzik. A jóval környezetkímélőbb cseppfolyósított földgázzal (LNG) működők még nem terjedtek el. A jövő egyik ígéretes útja a hidrogénnel üzemeltetett belső égésű motorok általánossá tétele lehet. A másik az alternatív, rövidebb, problémamentesebb útvonalak keresése (lásd az Ever Given, a Szuezi-csatornán ez év tavaszán megakadt óriási konténerszállító esetét). A klímaváltozás folytán a Kína (USA) és Európa közötti, Oroszország északi partjai mentén haladó rövidebb tengeri útvonal felértékelődik.

Egy éve szavazta meg az Európai Parlament (EP), hogy a hajókat is vonják be a szén-dioxid-kibocsátást mérséklő programba. Ez lesz az első alkalom, hogy a vízi járművek üzemeltetői fizetnek a motorok okozta emisszió miatt (CO2-adó). Ursula von der Leyentől, a brüsszeli bizottság vezetőjétől követelik, hogy vegye be a hajózási szektort a (káros) kibocsátás csökkentését célzó ETS rendszerbe. Azaz a hajótulajdonosok vásároljanak szén-dioxid-kvótákat, pénzzel váltsák meg azt a környezetszennyezést, amelyet a járműveik okoznak.

Új generációs motorok

A nagy hajómotorgyártók profitálhatnak a „zöldebb” meghajtók előállításából.

A vásárlói oldalon a hajóflotta-üzemeltetők kénytelenek lesznek vállalni az új motorok beszerzési-átszerelési költségeit – ezeket, áthárítva a fogyasztókra, nyilván beépítik a szolgáltatásaik árába. A világ legnagyobb hajómotor-előállító cégei – Caterpillar (amerikai), Cummins (németországi székhellyel), Hyundai Heavy Industries (Dél-Korea), MAN Diesel & Turbo (Németország), Mitsubishi Heavy Industries (Japán), Rolls-Royce (Nagy-Britannia), Wärtsilä (Finnország) – már készülnek az új generációs berendezésekkel.

A cikk a Figyelő hetilap szeptember 23-i számában került publikálásra.