Az egyre feszültebb brit üzemanyag-ellátási helyzet és teherautósofőr-hiány kezelésére hiába enyhít a londoni kormány a vízumszabályokon, az első külföldi reakciók nem túl biztatóak. A BBC rádióban egy lengyel sofőr úgy fogalmazott, hogy a britek „nem kapcsolgathatják ki és be a migráns munkavállalókat, mint egy csapot”. 

Fotó: Ray Tang / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

A holland szakszervezetek szövetségének kutatási vezetője hasonlóképpen vélekedett, szerinte az európaiak nem fognak a britek segítségére sietni, hogy kimásszanak a bajból, amelyet csak maguknak köszönhetnek, utalt a Brexitre. Edwin Atema szintén a BBC-nek azt mondta, hogy a bérek megemelése is csupán rövid távú megoldás, mert a fuvarozás már a koronavírus-járvány és a Brexit előtt súlyos problémákkal küzdött a katasztrofális munkakörülmények és amiatt, hogy a „felelőtlen multinacionalisták” lenyomták a fizetéseket, így a sofőrök egyszerűen elhagyták a pályát. Marco Digiola, a több mint kétszázezer fuvarozócéget tömörítő European Road Haulers Association vezetője is úgy véli, „sokkal több szükséges” a munkavállalókra vonatkozó vízumszabályok enyhítésénél.

Egész Európában hiány van kamionsofőrökből. Nem vagyok benne biztos, hogy hányan akarnak közülük az Egyesült Királyságba menni

– fogalmazott. Annál is kevésbé, mert a britek is elismerik, hogy az országban még a kontinensen tapasztalhatónál is sokkal rosszabbak az utak menti szolgáltatások, ráadásul a vízum három hónapos időkorlátja sem túlságosan vonzó.

Olaf Scholz, a németországi választásokon első helyen végzett szociáldemokraták kancellár-jelöltje összekapcsolja az ellátási gondokkal az Egyesült Királyság kilépését az Európai Unióból.  

Fotó: Alexey Vitvitsky / Sputnik / Sputnik via AFP

Hétfői sajtótájékoztatóján a Deutsche Welle beszámolója szerint újságírói kérdésre emlékeztetett, hogy „a munkaerő szabad vándorlása része az Európai Uniónak, és nagyon keményen dolgoztunk, hogy meggyőzzük a briteket, ne hagyják el az EU-t”. A brit fuvarozók szakma érdekképviseleti szervezetei szerint is elsősorban azért hiányzik legalább százezer kamionsofőr, mert az uniós tagság tavalyi megszűnése óta rengeteg európai munkavállaló távozott Nagy-Britanniából, csak január óta 30 ezren hagyták el az országot. Az ötezres kvótát ezért elégtelennek tartják, hiszen csupán a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszer-ellátásban.

A brit benzinkutaknál hétfőn is hosszú sorok kígyóztak, és a lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete (Petrol Retailers Association – PRA) elnöke szerint csak reménykedni lehet abban, hogy a helyzet a hét közepére normalizálódik, mivel az autók többségét talán addigra már teletankolják.

A szövetség figyel és vár majd szerdától kezdve, hogy kiderüljön, lassul-e a forgalom a kutakon

– nyilatkozta Brian Madderson a Sky Newsnak. A pánikvásárlás különösen a városokat és azon belül is az angliai országrészt érintette, Észak-Írországban, valamint Skócia és Wales vidéki részein nincs probléma az ellátással. Volt olyan Texaco-kút, ahol a hétvégén 450 százalékkal nőtt a kereslet, és hétfőn is hosszú autósorok álltak benzinért. A szupermarket-láncok közül azonban egyelőre csak az Asda korlátozta ideiglenesen harminc fontban (mintegy 12500 forintban) a megvásárolható üzemanyag mennyiségét, a Sainsbury's és a Tesco nem tervez ilyesmit. A tőzsdei árfolyamokra nincs hatással a hiány, a BP és a Shell részvényeinek ára is emelkedett, az üzemanyag viszont péntek óta csak egy pennyvel lett drágább. A sajtóértesülésekkel szemben a kormány „egyelőre nem tervezi” a hadsereg bevetését az ellátás javítására, hangsúlyozta hétfőn George Eustice környezetvédelmi miniszter.