Körülbelül egy év múlva, 2022 őszén átadhatják a forgalomnak a brassói nemzetközi repülőteret: ehhez képest – szélsőséges esetben – legfeljebb két-három havi csúszás lehetséges – nyilatkozta a Figyelőnek Jakab István Barna volt projektmenedzser-helyettes, a Kovászna megyei (Háromszék) önkormányzat jelenlegi alelnöke.

A reptér készültségi foka 80 százalékra becsülhető, de az infrastruktúra önmagában például legalább 90 százalékos állapotban van.

A többi tényező mindenekelőtt az engedélyeztetési folyamaton múlik, az meg leginkább a légi irányítás ügyének mihamarabbi tisztázásán. „Ami a legfontosabb: pénzügyi akadályai nincsenek a repülőtér befejezésének és átadásának, még ha a végső költségvetés meg is haladja az eredetileg tervezett 100 millió eurót. S immár a hangulati megágyazás is kedvező, amelynek a hiánya sokáig akadályozta a folyamatot” – emelte ki a szakember.

Jakab István Barna szerint az új légikikötő megépítését az indokolja, hogy míg a statisztikák szerint az uniós állampolgárok utazási átlaga évi kettő, addig Romániában évente egy ilyen alkalom esik egy emberre.

Egyértelmű, hogy van hova fejlődnie az ország légi közlekedésének.

Brassó madártávlatból Fotó: Sebastian Condrea

A bukaresti reptér kapacitása viszont a maximumán van, és területileg olyannyira beszorított, hogy nagyságrendekkel való fejlesztésre nincs lehetőség. Brassó a következő évek várható növekedéséből tud profitálni, s ebben inkább Nagyszebennel és Marosvásárhellyel konkurál, mintsem Bukaresttel.

Megítélésem szerint tízéves távlatban ebből a versengésből Brassó jöhet ki a legjobban

– mondta az alelnök.

Az új légikikötő a tízmillió fős éves forgalmat lebonyolító bukaresti Henri Coandă repülőtér pozícióját nem fogja veszélyeztetni, a hárommillió utast számláló kolozsváriét sem, s a iași-i objektum forgalma is másfél millió fő körül van. „Utánuk viszont Brassó következik, amelynek a kapacitása évi egymillió utas lesz. Ezt a szintet tíz esztendőn belül szeretnénk elérni. A legnagyobb fogadható gép a Boeing–767-es lesz. A kifutópálya hossza nagyobb repülők érkeztetését is lehetővé tenné, a parkolóhelyek léptéke viszont nem. A gépek többsége várhatóan Boeing–737-es, valamint Airbus A320-as méretű lesz” – mondta el Jakab István Barna.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

Ezekben a vidéki városokban fejleszthetik a repteret

Mintegy 30-35 milliárd forintból újulhat meg a békéscsabai repülőtér. A futópálya Airbus A320-as vagy annál nagyobb méretű polgári és teherszállító repülőgépek fogadására is alkalmas lesz.