BUX 53,509.01
+1.58%
BUMIX 4,376.9
-0.09%
CETOP20 2,531.44
+0.38%
OTP 18,120
+2.90%
KPACK 7,050
-17.54%
0.00%
-2.02%
-0.76%
-4.05%
ZWACK 16,500
-1.20%
0.00%
ANY 1,575
+1.61%
RABA 1,385
-1.42%
-1.02%
+0.48%
-1.41%
+0.39%
OPUS 221.5
-0.67%
+4.24%
+0.67%
+1.10%
OTT1 149.2
0.00%
+0.44%
MOL 2,668
+0.60%
-2.28%
ALTEO 2,350
+2.17%
0.00%
+0.81%
EHEP 1,690
-0.59%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
-0.12%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+2.65%
+3.88%
-1.85%
0.00%
-1.46%
+1.26%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 4,500
+2.27%
+3.70%
NAP 1,875.8
+2.73%
-0.28%
-8.70%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Az omikron átírja a menetrendet

Újabb mélyütést vihet be a vírus a lassan magukra találó légitársaságoknak, amelyek egyelőre passzív elszenvedői az eseményeknek.

Múlt péntek óta az omikron írja át a menetrendet a legtöbb légitársaságnál, miután a vírusvariáns gyors és globális terjedése elleni védekezés legegyszerűbb formája, a határok lezárása ismét előtérbe került.

Bár a nemzetközi turizmust és a légi közlekedést megbénító, hosszabb távra szóló hatása egyelőre nincs az omikronnak, az ünnepi szezont és a téli vakációt még így is könnyen tönkre teheti.

A karácsonyi családlátogatások a védettséggel rendelkezők körében várhatóan nem maradnak el, de egyes országok más-más szigorításokkal élnek a járványgócnak számító dél-afrikai országokkal szemben.

Fotó: PHILIP FONG / AFP

A 2022-es foglalásoknál azonban már a szakértők is a vészcsengő felé nyúlnak, a légi közlekedési szektor amúgy is lassú talpra állásának elhúzódását előrevetítve. A Fitch Ratings hitelminősítő máris rontott mind az idei, mind a jövő évre várt globális prognózisán,

a 2019-es összesített utaskilométerszámtól az idén 55, jövőre 30 százalékkal maradhat el az ágazat.

A korábbi várakozás 35, illetve 15 százalékos eltérésről szólt.

A légitársaságok vezetői ugyanakkor a vírus veszélyességét és az ellene való védekezés hatékonyságát érintő megbízható információktól teszik függővé a járattörléseket – leszámítva persze a dél-afrikai régióra eleve elrendelt repülési tilalmat. Az új helyzet nagy belső piaccal rendelkező országokat, így Amerikát, Oroszországot és Kínát érintik a legkevésbé, ott a belföldi járatokra támaszkodva a helyi légitársaságok jórészt függetleníteni tudják magukat a vírus újabb támadásától.

A UBS elemzése szerint az Egyesült Államok légitársaságai még nem jeleztek kapacitáscsökkentési szándékot, így ott decemberben a 2019-es bázisidőszak teljesítményének 87 százalékán járnak majd, januárban pedig elérhetik a 92 százalékot. Az Európai Unióból és Kínából november eleje óta ismét fogadnak gépeket, de az omikron miatt újfent elrendelhetnek korlátozásokat a transzkontinentális járatoknál. A Kayak nemzetközi jegyfoglalási rendszerében egyébként a vírus hatásának földrajzi különbözősége jó megmutatkozik. míg az Egyesült Államokban a külföldi utazásra való keresések öt százalékkal mérséklődtek, a briteknél 26 százalékkal csökkent az érdeklődés.

Amíg Izrael és a Japán lezárta határait a turisták elől (a szigetország december végéig), az Egyesült Államok a United és a Delta révén még menetrendszerű járatokat indít Dél-Afrikába. Azt viszont minden pillanatban elrendelhetik, az onnan érkező utasok 24 órán belüli negatív Covid-teszttel szállhassanak fel az Amerikába tartó gépekre a mostani három napos időintervallum helyett.

Légügyi és járványügyi szakemberek ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy helyén kell kezelni a fejleményeket és az ötletszerű pánikreakciókkal szemben arányos védő intézkedésekkel kell a járványt visszaszorítani.

Kapcsolódó cikkek