Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból finoman szólva nem hozta a várt eredményeket, azonban január 1-ével a problémák tovább fokozódnak – írja a The Guardian. A kisvállalkozások szövetségét az Uniós importra vonatkozó új szabályok aggasztják, melyek túlságosan sok adminisztratív teherrel járnak a kisebb üzletek számára.

A csoport szerint az olyan delikáteszek, melyek válogatott európai termékeket kínálnak, nem lesznek képesek folytatni működésüket, hiszen az áruk behozatalával járó vesződség kizáró hatású lehet. Az intézkedések főként a brit importőröket érintik, de a kisebb európai cégek is rosszul járhatnak, akik a szigetország kereskedőit látják el áruval, hasonlóan ahhoz, ahogy a tavaly bevezetett szabályok a brit exportőröket érintették. 

A kisvállalkozói szövetség kivitellel is foglalkozó tagjainak az ötöde inkább fel is hagyott az exporttal.

Fotó: Shutterstock

Január 1-től a vállalkozásoknak előzetesen kell tájékoztatniuk a vámhatóságokat, hogy egészen pontosan milyen árukra is várnak a kontinensről. Ehhez az európai exportőröknek is regisztrációs számot kell szerezniük, majd azt brit partnerük részére elküldeniük. A brit vállalkozások ennek a számnak a segítségével és jelentős mennyiségű adat feltöltésével tudják ezután a hatóságokat értesíteni az érkező termékekről.

A szükséges papírok nélkül érkező árukat a hatóságok lefoglalhatják vagy visszafordíthatják. 

Ezt követően július 1-től további szabályoknak kell megfelelni a szigetre érkező termékeknek, így a hústermékek például egészségügyi és állatorvosi igazolások nélkül nem érkezhetnek Nagy-Britanniába.

Ugyancsak ekkortól kezdődik az áruk fizikai vizsgálata is, ami további fennakadásokkal és késésekkel járhat, ami üres polcokhoz vezethet az üzletekben. Ezek a szabályok főként a kis üzletek számára lehetnek problémásak, hiszen a nagy cégek számára nem okoz gondot a szállítással járó papírmunka kifizetése. A kisvállalkozók úgy érzik, mintha a kormány fel se fogná a probléma súlyát, így segítségre sem nagyon számíthatnak.